7. 11. 2001

Ve veřejné soutěži prodána další část duhové energie

V pondělí 5. listopadu bylo ukončeno v pořadí již druhé výběrové řízení ve kterém se zájemci ucházeli o další tři produkty z nabídky dodávek duhové elektřiny ČEZ pro příští rok. Šlo o soutěžní doprodej tří produktů - tzv. zelené elektřiny - celoroční pásmové dodávky pro pracovní dny, tzv. červené elektřiny - pásmové dodávky pro všechny dny daného měsíce a tzv. modré elektřiny - pásmové dodávky pro pracovní dny daného měsíce.

V pondělí 5. listopadu bylo ukončeno v pořadí již druhé výběrové řízení, ve kterém se zájemci ucházeli o další tři produkty z nabídky dodávek duhové elektřiny ČEZ pro příští rok. Šlo o soutěžní doprodej tří produktů - tzv. zelené elektřiny - celoroční pásmové dodávky pro pracovní dny, tzv. červené elektřiny - pásmové dodávky pro všechny dny daného měsíce a tzv. modré elektřiny - pásmové dodávky pro pracovní dny daného měsíce.

Spektrum účastníků výběrového řízení bylo shodné s prvním výběrovým řízením. Zúčastnili se ho zástupci distribučních společností, obchodníků i oprávněných zákazníků a prodána byla více jak polovina z celkově nabízených 1,2 TWh. Neuplatněné množství bude prodáno v rámci dalších nabídek ČEZ nebo v rámci krátkodobých obchodů, které v příštím roce budou představovat mnohem významnější část prodejů elektřiny, než je tomu letos. Soutěž proběhla naprosto hladce a transparentně též díky organizátorovi - firmě Fin-servis, a. s., která má dlouhodobé zkušenosti z fungování komoditní burzy.

ČEZ má v současnosti pro domácí trh na příští rok smluvně zajištěn prodej již téměř 25 TWh.

ČEZ v závěru minulého týdne též odeslal distribučním společnostem nabídku na další dva produkty - tzv. "oranžovou energii" - denní konstantní dodávka od 8 do 20 hod. pro pracovní dny a tzv. "světlemodrou" - denní konstantní dodávka od 8 do 20 hod. pro pracovní dny v jednotlivých měsících. Do konce listopadu ČEZ ještě nabídne sedmý a poslední svůj produkt, kterým bude tzv. “duhová elektřina", protože tento produkt nebude v bloku, jako předchozí, ale bude reagovat na měnící se spotřebu v čase.

ČEZ garantuje, že průměrná cena nabízené elektřiny zahrnující všechny produkty pro tuzemský trh bude v příštím roce nižší než letos. ČEZ pro příští rok zlevňuje.

"S otevřením trhu s elektřinou, který se pro výrobce od příštího roku otevírá ze sta procent, jsme připravili novou obchodní strategii se zcela novými produkty. O první produkt, žlutou elektřinu (celoroční pásmovou dodávku), byl v prvním výběrovém řízení zájem třikrát vyšší, taktéž o zelenou elektřinu z druhého balíčku byl ve výběrovém řízení zájem mnohem vyšší, než činila nabídka. U zbylých dvou produktů (červené a modré elektřiny), nebyla poptávka vysoká, což však nebylo v rozporu s naším očekáváním. Získali jsme cenné informace o tom, co si naši zákazníci přejí a přizpůsobíme jim příště naši nabídku," zhodnotil výsledky výběrového řízení Miroslav Vrba, ředitel sekce marketingu ČEZ.

Na počátku října ČEZ tyto tři produkty nabídl přednostně distribučním společnostem. Všichni distributoři nabídku využili téměř ze 100 procent a prodáno bylo 7,6 TWh. Zelená elektřina - celoroční pásmová pro pracovní dny byla za 88 hal./kWh, tzv. červená elektřina - měsíční pásmová dodávka byla v průměru za 82 hal./kWh a tzv. modrá elektřina - měsíční pásmová dodávka pro pracovní dny v průměru za necelých 90 hal./kWh.

Do výběrového řízení na první produkt ČEZ, tzv. "žlutou elektřinu", se přihlásilo 16 firem a jejich poptávka převýšila nabízený objem třikrát. Vyvolávací cena byla stanovena na 73,4 hal./kWh a byla stejná jako předešlá přednostní nabídka pro distribuční společnosti. Uspokojena byla poptávka 5 firem, přičemž minimální cena uspokojené poptávky byla 75 hal./kWh. Průměrná dosažená cena činila 76,1 hal./kWh a vzrostla oproti vyvolávací ceně o 3,7 %. Do prvního výběrového řízení bylo nabídnuto nevyužité množství elektřiny, které v první fázi, kdy byly přednostně osloveny distribuční společnosti, odmítla, jako jediný distributor, Severomoravská energetika, protože její dozorčí rada kontrakt neschválila.

ČEZ přednostně oslovuje distribuční společnosti, protože mají povinnost dodávat chráněným zákazníkům, kteří si ještě nemohou volně vybrat svého dodavatele. Jde o 70 % trhu, pro který mají distributoři povinnost zabezpečit nejlevnější dodávky elektřiny. ČEZ má připraveno u každého produktu menší rezervní množství elektřiny, aby veřejná soutěž mohla proběhnout i v tom případě, že všichni distributoři přednostní nabídku využijí. Pro ČEZ je prioritou, aby všichni potencionální zákazníci si mohli vybrat.

Ladislav Kříž, tiskový mluvčí ČEZ, a. s.