19. 6. 2017

Devatenáctiletý elektrotechnik Michal vyhrál v soutěži „Vím proč“ moderní tablet za zdvojovač napětí

Hradec Králové, 19. června 2017 - Čerstvý maturant Michal Ficbauer ze Střední průmyslové školy Hradecká v Hradci Králové obsadil třetí místo v kategorii SŠ ve fyzikální soutěži „Vím proč“. Za odborně pojaté video o zdvojovači napětí získal tablet. Celkem se přihlásili žáci z 96 škol z celé České republiky. Skupina ČEZ do soutěže věnovala kromě moderní výpočetní techniky také dvakrát 200 tisíc pro školy vítězů.

Michal se do „Vím proč“ přihlásil, protože prý má rád výzvy. Porotu zaujal svým odborným videem Zdvojovač napětí, v němž vysvětlil funkčnost násobiče napětí a ukázal, kde se s ním setkáváme v každodenním životě. „Elektrotechnice se věnuji od dětství, je to můj koníček,“ říká Michal. O soutěži se dozvěděl od učitelky odborných předmětů. „Nejtěžší bylo vymyslet, čemu se chci vlastně ve videu věnovat, a jakým způsobem. Natáčení a stříhání už pak zabralo jen chvilku,“ dodává. Svůj koníček bude rozvíjet i nadále, po prázdninách totiž nastupuje na VÚT Brno, obor silnoproudá elektrotechnika a energetika. Nadaného mladíka vzali bez přijímacích zkoušek.   

Žáci základních a středních škol mohli od října do března na webové stránky www.vimproc.cz vkládat videa s pokusy vysvětlujícími nějaký fyzikální jev. Odborná porota ta nejzajímavější obodovala a vybrala tři vítězné příspěvky v kategorii základních a tři v kategorii středních škol.

 „Máme radost, že „Vím proč“ stále táhne a že nám jsou věrní účastníci z minulých ročníků. Během čtyř let natočilo 1170 dětí z celé České republiky 861 fyzikálních pokusů. Zajímavé je, že mnohem aktivnější jsou dívky – soutěží jich o třetinu více než chlapců,“ říká Pavel Puff, manažer Útvaru strategický nábor Skupiny ČEZ.

V kategorii SŠ zvítězilo video Magnusův efekt, které vytvořili Bohumil Homola, Karel Palata a Daniel Vyhlídal z Gymnázia Jiřího z Poděbrad v Poděbradech. Ti kromě tabletu získali pro svou školu příspěvek 200 tisíc Kč na zařízení speciální učebny pro výuku technických předmětů. Druhou příčku v této kategorii dobylo dívčí duo Markéta Pavlovcová a Michala Brodská z českobudějovického gymnázia J. V. Jirsíka s příspěvkem Easy vtipná nenewtonská kapalina.

Systematickému náboru a podpoře technického vzdělávání se ČEZ věnuje již od roku 1992. Podporuje například matematické a fyzikální olympiády. V rámci svého vzdělávacího programu Svět energie připravuje studijní materiály pro všechny typy škol a zapojuje své odborníky do výuky na vysokých školách.

Více informací na http://www.kdejinde.cz/cs/pedagogove/matematicke-a-fyzikalni-olympiady.html a na http://www.facebook.com/PracevCEZu