11. 11. 2022

Díky cyklobusům ušetřili přibližně tunu CO2

Zdravý pohyb a ušetřené emise CO2 při nevyužitém osobním automobilu. To je jen příklad přínosu cyklobusů, které i letos mohli zaměstnanci Jaderné elektrárny Dukovany využívat od jaro do podzimu. S nadcházejícími mlhami přeprav kol končí. Přepravu kol při cestě do práce v brzkých ranních hodinách využily desítky cyklistů, pro které kombinovaná přeprava cyklobus-kolo znamenala vyšší bezpečnost, úsporu nákladů i čas pro zdravý pohyb a relaxaci po práci. V letošní cyklistické sezóně přepravily cyklobusy 409 kol.

Zdravý pohyb a ušetřené emise CO2 při nevyužitém osobním automobilu. To je jen příklad přínosu cyklobusů, které i letos mohli zaměstnanci Jaderné elektrárny Dukovany využívat od jaro do podzimu. S nadcházejícími mlhami přeprav kol končí. Přepravu kol při cestě do práce v brzkých ranních hodinách využily desítky cyklistů, pro které kombinovaná přeprava cyklobus-kolo znamenala vyšší bezpečnost, úsporu nákladů i čas pro zdravý pohyb a relaxaci po práci. V letošní cyklistické sezóně přepravily cyklobusy 409 kol.

 S nástupem chladného podzimního a mlhavého počasí přepravce nosiče jízdných kol z autobusů sundal. Na autobusy je vrátí zase s příchodem jara. Zaměstnanci si netradiční benefit, i přístup přepravce, chválí. „Provoz cyklobusů považuji za velmi užitečný. Je dobré se vyhnout nebezpečné cestě do zaměstnání po frekventovaných silnicích, většinou za snížené viditelnosti a cestu z práce si užít po vedlejších silnicích, popřípadě kolem přehrady po lesních cestách,“ říká Jiří Dobeš z útvaru řízení techniky JE.

 Podle Vítězslava Kisslera, který je zaměstnancem elektrárny, na trase z elektrárny do Třebíče už dnes existuje více variant, po kterých můžete jet na kole domů krásnou přírodou mimo silnice. Netradiční služba přináší benefity i pro životní prostředí. Podle údajů z Evropského parlamentu se totiž osobní automobily řadí mezi největší emitenty CO2. Na celkových emisích vytvořených v dopravě se podílejí 60,7 procenty.

Pro nás je důležitá hlavně bezpečnost našich zaměstnanců. Ukazuje se také, že již při zapojení několik desítek lidí má tato služba zajímavé přínosy i pro životní prostředí,“ uvedla Kateřina Bohuslavová, ředitelka Útvaru ESG Skupiny ČEZ.

Před šesti lety vedení elektrárny zavedlo přepravu kol pro své zaměstnance především kvůli jejich bezpečnosti. Odpoledne je mnohem lepší viditelnost, a navíc cyklisté už nemusí nikam pospíchat. Mohou tedy jet po delší trase a vyhnout se hlavnímu silničnímu tahu. „Cyklobusy jsou vynikající nápad. Ranní cesty do práce na přeplněných silnicích se již staly hazardem a odpolední z práce umožní využít bezpečnější cyklostezky či méně frekventované silničky,“ říká Ivan Dvořák z oddělení fyzické ochrany.

Jako cyklobus fungují čtyři linky navážejících pracovníky ČEZ z Třebíče do Dukovany. Lidé za přepravu kol přitom nic neplatí, ta je v ceně jízdného. Celkově od roku 2016 přepravily dukovanské cyklobusy více než 2800 jízdních kol.

 „Za mě je využívání cyklobusu dobrá motivace k častějším vyjížďkám na kole během týdne. Stačí ráno pověsit kolo na autobus a po třetí odpoledne vyrazit „na výlet“ různými trasami směrem domů. Je zde přínos i v tom, že před půl sedmou jsem už na pracovišti, což se při dřívějším ježdění na kole do práce moc nedařilo,“ říká Libor Štěpanovský z útvaru péče o zařízení-elektro.

 Letošní sezóna ale byla trošku netradiční, a to z důvodu dlouhodobých dopravních uzavírek v regionu, díky kterým se i motoristé přesunuli na vedlejší komunikace, kde je jindy „ráj“ cyklistů. Díky vzájemné toleranci ale nedošlo k žádným zraněním. V současné době jsou uzavírky, a to jak přes obec Slavětice, tak výstavba kruhového objezdu mezi Hrotovicemi, Dalešicemi, Rouchovany a Slavěticemi, ukončeny.

  Zdroj informací o CO2: https://www.europarl.europa.eu/news/cs/headlines/society/20190313STO31218/emise-co2-z-aut-fakta-a-cisla-infografika).