9. 9. 2018

Elektrárna Mělník se otevřela veřejnosti, mnozí z návštěvníků si rovněž stihli zašlapat i na Oranžovém kole Nadace ČEZ

Horní Počaply – Tři výrobní provozy Elektrárny Mělník, kterou v rámci Skupiny ČEZ provozuje společnost Energotrans, a. s., si během soboty 8. září prohlédlo 847 osob. K vidění byla nejen veškerá technologie vyrábějící tepelnou či elektrickou energii, ale i veškerá technika profesionálních podnikových hasičů. Den otevřených dveří byl doplněný o kreativní dílničky a zábavu pro děti, vystoupení hudebních skupin Klasickej postup a Baťa & Kalábůť něžný beat a také Oranžové kolo Nadace ČEZ. Během 105 minutových jízd na čtyřech rotopedech se přitom podařilo 420 šlapajícím „vyjet“ celkem 104 946 korun.

„Pro návštěvníky jsme připravili několik prohlídkových tras s odborným výkladem. První trasa je seznámila s provozem Mělník I, a výměníkovou stanicí, která tvoří jeden ze stupňů ohřevu topného média do horkovodu pro Prahu. Druhá přiblížila technologické celky Mělník II a Mělník III a třetí byla určena pro ty, co zajímá technika, výstroj a výzbroj hasičů. Čtvrtá trasa byla nejméně náročná, neboť obnášela jen návštěvu Informačního centra, v němž se zájemci prostřednictvím prezentací dozvěděli vše o budoucnosti lokality po roce 2020. Vybranými tématy bylo odsíření, fluidní kotel, plynová kotelna a ZEVO,“uvedl člen představenstva Miroslav Krebs, ředitel pro správu a integraci společnosti Energotrans, a. s., která je členem Skupiny ČEZ.

Pátou trasou pak energetici pamatovali na všechny, které by mohla omezit náročnost pochůzkových tras nebo měli cílený zájem seznámit se i s podpůrnou technologií pro výrobu elektřiny a tepla. Takže si vše mohli, pochopitelně s odborným výkladem, prohlédnout ze sedadel minibusu.  Prohlídku celého areálu lokality Mělník z ptačí perspektivy s odborným výkladem o procesu výroby elektřiny a tepla nabízela poslední šestá trasa, a to ze střechy kotelny výrobního bloku 500 MWe.

Součástí Dne otevřených dveří v Elektrárně Mělník byla i „jízda“ na Oranžovém kole Nadace ČEZ. V praxi to znamenalo, že návštěvníci mohli usednout na speciálně upravené rotopedy a minutovým šlapáním pomoci buď mělnickému Gymnáziu Jana Palacha, nebo Základní a mateřské škole v Horních Počaplech. První škola tak získala 53 607 a druhá 51 339 korun. „Všem moc děkujeme, získané prostředky využijeme k modernizaci a doplnění počítačového vybavení o nové moduly v naší fyzikální učebně,“ kvitovala Ilona Němcová, ředitelka Gymnázia Jana Palacha. Slovy díků nešetřila ani Eva Cedriková, ředitelka ZŠ a MŠ v Horních Počaplech: „I my potřebujeme zmodernizovat a dovybavit naši počítačovou učebnu. Vidím to tak na dva nové výkonnější počítače a dva stoly, díky moc všem.“

Symbolické šeky s vypsanými částkami předal oběma ředitelkám Martin Hora, člen představenstva a zároveň technický ředitel společnosti Energotrans, a. s. „Mile nás překvapila dnešní hojná účast a tím i veliký zájem o současnost a budoucnost lokality Elektrárny Mělník. Kromě možnosti některé z šesti exkurzí mohl každý pomoci i dobré věci prostřednictvím Oranžového kola Nadace ČEZ. Chceme být stále dobrým sousedem, a proto nás potěšilo, že jsme mohli, byť i prostřednictvím všech šlapajících, pomoci dvěma významným školám v našem okolí. Rádi u nás také uvítáme další zájemce o prohlídku všech tří výrobních provozů, proto už nyní uvažujeme o tom, že Den otevřených dveří Elektrárny Mělník někdy v budoucnu zopakujeme,“ uzavřel Martin Hora.

Elektrárenskou lokalitu Mělník čekají v blízké budoucnosti velké změny. V souvislosti s přeměnou na čistě teplárenský provoz dojde po roce 2020 k odstavení technologických celků EMĚ II a EMĚ III, které nahradí moderní fluidní a plynové kotle. Mělnická jednička již nyní prochází náročnou modernizací a ekologizací, které sníží emise o další desítky procent. V lokalitě se rovněž počítá s výstavbou doplňkového zařízení na energetické využití odpadů. Přiblížit tyto plány ale i dnešní podobu elektrárny široké veřejnosti měl právě za cíl den otevřených dveří. I když byl plánován jen do 15 hodin, byl ve finále pro velký zájem o hodinu prodloužen. Posíleny byly i jízdy minibusem uvnitř elektrárny.