1. 12. 2015

Energetici jsou na zimní období připraveni

Poruchové čety Skupiny ČEZ čekají v následujících dnech a měsících nástrahy zimního období, které s sebou mnohdy nesou zvýšený počet poruch a následných výjezdů. Těch už letos jednotlivé čety v severočeském regionu absolvovaly přes deset tisíc, což je ale s ohledem na příznivé klimatické podmínky o tisíc méně než za stejné období loňského roku. Na první prověrku v podobě námrazové kalamity se všichni pracovníci poruchové služby pečlivě připravují a dokončují preventivní údržbu zařízení.

lV terénu se energetici neobejdou bez těžké techniky, ale k poruchám často vyrážejí i na skútru či na sněžnicích. K dobře a rychleji odvedené práci by měly přispět investice do modernizace vybavení montérů i samotné techniky. V průběhu roku dochází k plánovaným obměnám vozového parku, kdy za dosluhující vozidla jsou nasazována terénní vozidla VW Amarok, která se v členitém horském terénu osvědčila.

„Elektromontéry jsme v letošním roce dovybavili novými měřicími přístroji na měření uzemnění, rezistivity půdy a impedance ochranné smyčky. Obměna osobních ochranných prostředků probíhá kontinuálně v průběhu celého roku,“ vysvětluje Jiří Zapadlo, vedoucí odboru Sítě ČEZ Distribuční služby. „Stále ve větší míře používáme zkratovací soupravy FAMECA určené pro montáž v terénu ze země bez použití montážní plošiny, čímž se snižují časy nutné pro odstraňování poruch. Pro práce na vedeních velmi vysokého napětí jsme zakoupili benzínové navijáky určené pro zvedání těžkých dílů při opravách ve výškách na stožárech,“ doplňuje Jiří Zapadlo.

V práci pomáhají motorové pily, elektrocentrály, ale i termokameryl

Pracovníci poruchových čet ke své práci používají dále motorové pily, trasovací komplety, které pomáhají přesněji zaměřit kabely, měřicí přístroje zemních a izolačních odporů, také sestavy manipulačních tyčí, které se používají k ořezům stromoví ze země a oklepávání námrazy. Kromě již zmiňovaných zkratovacích souprav k zajištění pracoviště na venkovním vedení vysokého napětí ze země (bez použití montážní plošiny) jsou součástí vybavení i jednofázové elektrocentrály, které se používají v případech, kdy je trafostanice například vlivem poruchy bez napětí. V každém služebním vozidle jsou dielektrické koberce, které zvyšují bezpečnost při pracích pod napětím, montéři používají nehořlavé montérky i pracovní obuv s membránou Gore-tex.

Denně je na severu Čech v terénu na 140 pracovníků poruchové služby Skupiny ČEZ a v mimopracovní době jich drží pohotovost 36. V případě kalamitního stavu způsobeného nepřízní počasí dochází až ke zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovosti a povolání subdodavatelských firem.

lNámrazu energetici sklepávají tyčemi

V zimním období často dochází k teplotním výkyvům. Zpravidla s oteplením po třeskutých mrazech se energetici vydávají na mimořádné preventivní pochůzkové kontroly v námrazových oblastech. Jejich cílem je kontrola venkovního vedení a případné „oklepání“ námrazy, která by mohla způsobit problémy s dodávkou elektřiny. Vysoké mrazy a s tím související nízké teploty problémy nezpůsobí, námraza na vedeních se tvoří zpravidla okolo nuly, kdy je vysoká koncentrace vlhkosti. Svojí vahou pak může prověsit vedení či dokonce přetrhnout vodiče. Energetici námrazu sklepávají speciálními tyčemi, popřípadě dispečink „pustí“ více elektřiny přes vedení, kde se námraza tvoří. Dojde pak k přirozenému odtávání.

Do terénu s těžkou technikou, ale i na skútru či na sněžnicích

V případě kalamitní situace mají poruchové čety Skupiny ČEZ připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých, těžkých i terénních nákladních vozidel. Vozidla v horských oblastech jsou vybavena řetězy a navijáky. Na území severních Čech posádky disponují 4 sněžnými skútry s vlečnými saněmi, a to v Semilech, Tanvaldu, ve Výškově a Vejprtech. V oblasti Šluknovska a Varnsdorfska je vozový park dovybaven čtyřkolku Polaris. Nezbytné pro pracovníky na pohotovostních místech v horských oblastech jsou také sněžnice, které zlepšují mobilitu pracovníků v hlubokém sněhu a běžky.l

V nepřetržitém spojení s techniky jednotlivých pohotovostních míst poruchové služby je dispečink ČEZ Distribuce. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla posádek, a elektronický systém řízení osádek, do kterého jsou začleněni všichni elektromontéři, umožňuje ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich.

Když padá strom do vedení

V zimních měsících dochází ke zvýšení počtu poruch především v důsledku přívalů sněhu, námrazy, či vichřice, kdy k přerušení dodávky elektrické energie dochází nejčastěji vlivem pádu stromů nebo větví do vedení. ČEZ Distribuce každoročně provádí v ochranném pásmu vedení průklesty v řádech milionů korun. Mnohdy však dochází k pádům i vyšších stromů, které stojí mimo ochranné pásmo. Případné rozšíření tohoto pásma naráží na absolutní nesouhlas ekologických organizací.