29. 5. 2015

Kalamitní cvičení Maxmilián prověřilo stovky energetiků

Praha, 29. 5. 2015 – Právě na svátek Maxmiliána se odehrálo stejnojmenné kalamitní cvičení patřící k dosud k největším, která ve společnostech ČEZ Distribuce a ČEZ Distribuční služby proběhla. Kalamitou bylo postiženo všech pět distribučních regionů a přes dvě stovky pracovníků se musely vypořádat s následky větrné smršti doprovázené silnou bouřkou. Dispečinky ve všech regionech evidovali 358 poruch na vedení vysokého napětí a 251 poruch na vedení nízkého napětí. Kalamitní stav byl vyhlášen ve třech krajích – ve Středočeském (okres Příbram, Benešov a Kolín), Libereckém (okres Česká Lípa) a Pardubickém (okres Chrudim). Bez elektřiny by se při skutečné kalamitě ocitlo více čtvrt milionu domácností.

„Cvičení bylo zaměřené na prověření vzájemné komunikace zúčastněných složek, jakými jsou dispečink, poruchová služba, externí dodavatelé oprav a také call centrum. Podstatné bylo pro nás procvičit také komunikaci s okolím, tedy spolupráci s nadřízenými útvary ve Skupině ČEZ, předávání informací tiskovým mluvčím, samosprávám, zástupcům krajských krizových štábů a samozřejmě také zákazníkům,“ vysvětluje Pavel Filipi, ředitel úseku Řízení sítí ČEZ Distribuce.

V kooperaci obou společností byl připraven scénář cvičení, které se odehrávalo v pěti lokalitách na zásobovacím území ČEZ Distribuce. Konkrétně se jednalo o středočeský, severočeský, západočeský a východočeský region a severní a střední Moravu.

Cvičení probíhalo v podmínkách, které se velmi blížily reálnému stavu. Řešení poruch na hladině vysokého napětí bylo simulováno v testovacím prostředí dispečerského řídicího systému. Pro simulaci poruch na hladině nízkého napětí byla připravena poruchová hlášení z call centra, která se v testovacím prostředí dispečerského řídicího systému zobrazovala jako při řešení skutečné události. V činnosti byla také informační kalamitní pracoviště, která vyhodnocovala situaci a připravovala podklady pro poskytování informací. V rámci cvičení byl úspěšně prověřen systém zasílání spěšných hlášení na účastníky krizového řízení. Perné chvíle tak nastaly jak dispečerům z ČEZ Distribuce, kteří museli poruchy zadávat do systému a prováděli manipulace na vedeních, ale také poruchovým četám z ČEZ Distribuční služby, kteří museli okamžitě vyjíždět do terénu.

V průběhu kalamitního cvičení přijalo call centrum celkem přes dva tisíce hovorů, dispečeři přijali přes sedm set poruchových hlášení a vyřešili 609 poruch na vedení nízkého a vysokého napětí a poruchové čety měly za sebou na čtyři sta výjezdů.

„Každá větší kalamita, která má za následek omezení dodávky elektrické energie je pro naše zákazníky samozřejmě nepříjemná. Pro nás energetiky to znamená napnout všechny síly a obnovit dodávky co nejdříve. A právě takováto společná cvičení, která slouží především jako prevence, nám umožňují se na samotnou zpravidla tvrdou realitu dobře připravit,“ uzavírá Karel Kohout, ředitel Úseku Sítě ČEZ Distribuční služby.