14. 6. 2019

Charita a sponzoring
Distribuce

Pět statečných má za sebou první školní rok propojený s praxí v ČEZ Distribuce

Až za dva roky opustí školní lavice, budou mít oproti svým spolužákům k dobru stovky hodin praxe. Jen letos strávilo pět prváků z ostravské SŠ Elektrotechnická Na Jízdárně téměř 50 hodin na pracovišti ČEZ Distribuce sbíráním zkušeností pod dohledem ostřílených energetiků.

Loni v září se totiž zapojili do pilotního projektu využívajícího prvky duálního vzdělávání, který ve spolupráci s místními zaměstnavateli rozjel Moravskoslezský kraj jako zřizovatel škol, Svaz průmyslu a dopravy a MŠMT.

Přípravě osnov pro praxi u nás jsme věnovali množství času a účastníky zapojujeme skutečně hned od začátku. Letos si tak – zatím jako pozorovatelé – zažili ořez vegetace, preventivní údržbu na hladině nízkého napětí či zajištění pracoviště pro dodavatelskou firmu. S přibývajícími zkušenostmi se dostanou postupně i k samostatné činnosti,“

uvádí Tomáš Murtinger, ředitel úseku finance a správa společnosti ČEZ Distribuce.

Naši lidé se do projektu pustili s velkou vervou a je vidět, jak si přípravu další generace energetiků užívají,“

dodává.

pochvaluje si spolupráci Polášek.   

Montéři, kteří měli jednoho ze studentů některé dny na starost, byli moc spokojení. Jak s jeho kázní, tak s jeho výkonem. Shodli jsme se na tom, že má velký zájem o pracovní činnosti i o to, jak co funguje. Chce všechno pochopit, dotazuje se na věci, které bych od studenta prvního ročníku nečekal,“

To potvrzuje i technik provozu oddělení Sítě Ostrava Jakub Polášek.

Také ředitel SŠ Elektrotechnické Na Jízdárně Tomáš Führer je s pilotním ročníkem spokojený:

„Model, kdy žáci školní teorii kombinují s reálnou praxí přímo v průběhu roku, je ideální jak pro ně, tak pro budoucí zaměstnavatele. Studenti vyjdou ze školy s bohatými pracovními zkušenostmi, takže na trhu práce snadněji seženou lépe placenou pozici. A zaměstnavatel se zase nemusí trápit se zdlouhavým zaučováním čerstvého absolventa,“

míní Führer.

ČEZ Distribuce chce v projektu semiduálního vzdělávání určitě pokračovat. V příštím školním roce první pětice studentů stráví praxí již 168 a ve třetím ročníku dokonce 343 hodin – tedy týden ve škole, dva týdny v práci. Za odvedenou práci dostanou i mzdu. Zároveň v září nastoupí dalších až šest úplných nováčků.

Užší propojení studia s praxí dlouhodobě prosazují právě technicky zaměřené firmy. Zatímco v Rakousku, v Německu či ve Švýcarsku je to běžná praxe, v Česku duální vzdělávání v podstatě neexistuje. Pilotní projekt v Moravskoslezském kraji alespoň uplatňuje jeden z jeho nejvýznamnějších rysů – žáci ve firmách získávají praktické znalosti a dovednosti po celou dobu studia.