Skip to Content
11. 9. 2024
Elektromobilita
Jaderné elektrárny

Po sto letech začlenil ČEZ do vozového parku užitkový elektromobil s korbou. V Jaderné elektrárně Temelín slouží k transportu zařízení do jedné tuny.

Jsou přibližně stejné velké, mají podobné použití a stejný pohon. Jen je od sebe dělí jedno století. Řeč je o menších užitkových vozidlech s korbou poháněných elektřinou. Starší z nich energetici využívali už v roce 1923, kdy nákladní elektromobil sloužil k dopravě materiálu při výstavbě vodní elektrárny v pojizerském Spálově, která dodnes v rámci Skupiny ČEZ vyrábí bezemisní elektřinu. Po sto letech se malý užitkový elektromobil do služeb ČEZ vrátil. V Jaderné elektrárně Temelín slouží k přepravě menšího zařízení a materiálu.

Kabina pro dva lidi a korba o nosnosti až tisíc kilogramů. Tak vypadá elektromobil, který ČEZ nově zařadil do svého vozového parku. Po sto letech jde vůbec o první užitkový automobil s korbou poháněný elektřinou. Využívají ho pracovníci v Jaderné elektrárně Temelín. „Slouží k transportu drobnějšího zařízení do jedné tuny. Jde například menší zařízení, nářadí nebo různé tlakové láhve,“ uvedl Jan Kruml, ředitel Jaderné elektrárny Temelín.

Dosud technici využívali speciální motorový vagón. Ten i nadále zůstane v provozu. Přepravovat bude především velké předměty jako jsou například kontejnery s čerstvým palivem.

„Rozdělení transportů podle velikosti nákladu přinese pružnější plánování a menší zatěžování stávajícího motorového vagónu. Navíc elektromobil se nemusí pohybovat pouze po kolejích a je také méně náročnější na obsluhu,“

doplnil Jan Kruml.

Na jedno dobíjení ujede nový užitkový elektromobil sto kilometrů. Energetici ho mají v plánu provozovat především v areálu elektrárny. Denně ho využjjí hned pro několik transportů. Má i veškerá potřební povolení pro pohyb na sinicích. Mimo areál s jeho pomocí budou přesouvat především materiál mezi čerpací stanicí Hněvkovice a Jadernou elektrárnou Temelín.

Aktuálně má ČEZ ve své vozové flotile okolo 200 elektromobilů. V drtivé většině jde o osobní vozidla. K dispozici mají i několik elektrických dodávek. Do roku 2030 chce ČEZ dosáhnout plné elektrifikace svých osobních vozidel v souladu s technickým vývojem a bez omezení provozu kritické infrastruktury.

Od začátku roku elektrárna Temelín vyrobila 10,6 terawatthodin elektřiny. Společně s Dukovany jde o zdroje, které produkují největší množství čisté elektrické energie a podílí se tak výraznou měrou na bezemisní výrobě Skupiny ČEZ. Ročně se díky jaderným elektrárnám nevypustí do ovzduší přibližně dvě desítky miliónů tun CO2.

Fotogalerie
uz-v-roce-1923-slouzil-elektromobil-k-doprave-materialu-pri-vystavbe-vodni-elektrarny-v-pojizerskem-spalove-ktera-v-ramci-skupiny-cez-stale-vyrabi-elektrinu.jpg
elektronakladak-v-temeline-slouzi-k-transportu-drobnejsiho-zarizeni-do-jedne-tuny-jako-napriklad-mensi-zarizeni-naradi-nebo-ruzne-tlakove-lahve.jpg
Zprávy k tématu
Prázdninová návštěvnost Temelína meziročně vzrostla
EcoRally se prohnala přes Dukovany
První blok Temelína opět vyrábí elektřinu
Vodafone s ČEZ posilují bezpečnost Jaderné elektrárny Temelín. Ta jako první v Evropě využívá mobilní privátní oddělenou 5G síť