17. 12. 2016

Rušná ulice protínající Lom se dočkala nasvíceného přechodu

Lom - Nový nasvícený přechod pro chodce ve Vrchlického ulici mají od pátku 16. prosince v Lomu. Přes poměrně rušnou hlavní tepnu, která je důležitou spojnicí mezi horní a dolní částí města a podle aktuálního směru jízdy i vlastně „výpadovkou“ na Litvínov, Most, Bílinu či vzdálenější Teplice, se dá nyní přecházet bezpečněji díky Nadaci ČEZ. Ta Lomu přispěla na realizaci přechodu částkou 120 000 korun.

Vrchlického ulice v Lomu je opravdu rušnou a důležitou silniční tepnou ve městě. Jen během pouhých deseti minut (kolem 20. hodiny) jí projelo v pátek 16. prosince oběma směry jedenáct osobních vozidel a jeden autobus.

Nový přechod umožní obyvatelům Lomu bezpečně přecházet frekventovanou Vrchlického ulici, protínající celé město. V jeho severní části vyrůstají podél hlavní silnice nové domy, a tak zde roste i počet obyvatel, kteří přechod potřebovali. „Chodník v ulici Vrchlického vede nejprve po levé straně, v jednom místě ale lidé musí přejít na druhou stranu. Právě zde jsme nechali vybudovat nový přechod. Zároveň jsme nechali pořídit i nové místo pro přecházení v horní části Vrchlického ulice, aby se lidé dostali ke kapličce,“ řekla vedoucí oddělení investic Městského úřadu Lom Anna Černá.

K uskutečnění projektu pomohla městu Nadace ČEZ 120 tisíci korunami prostřednictvím grantového řízení Oranžové přechody. „Osvětlené přechody významně přispívají k bezpečnému pohybu chodců, zvláště na frekventovaných ulicích, což je i případ nového přechodu v Lomu,“ uvedla Michaela Ziková, ředitelka Nadace ČEZ. Jak dodala, pod dohledem odborníků z řad krajských zástupců BESIP pomáhá Nadace ČEZ budovat nové přechody po celé České republice už od roku 2013.

 

Další fakta:

  • Přechody pro chodce jsou častým místem dopravních nehod s často tragickými následky. Devátou nejtragičtější příčinou nehod zaviněných řidičem motorového vozidla bylo v loňském roce nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Z tohoto důvodu loni zemřelo 21 chodců.
  • Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič k reakci nejméně 31 m (1,5 s).
  • Kvalitní osvětlení dokáže snížit počet střetů s chodci na přechodech až o 65 %.
  • Osvětlení se projektuje na každý přechod zvlášť, do výpočtů se zahrnuje nejen šířka silnice a přechodu, ale i okolní osvětlení, barva povrchu silnice, stoupání či klesání vozovky atd.
  • Osvětlení přechodu není přímo shora, ale pod mírným úhlem vždy ze směru příjezdu aut. Chodec je tak osvětlen více ze strany, aby jej řidič viděl skutečně jasně. Současně je třeba nastavit osvětlení tak, aby řidiče ani v jednom směru neoslňovalo.