24. 5. 2018

Vybuchující světlice, roztančené plameny či věšení slonů na copy – soutěž Vím proč opět ukázala rozmanitost fyziky

Z 200tisícového grantu od Nadace ČEZ se díky nadšení svých studentů pro fyziku letos mohou radovat Gymnázium Frýdlant a SPŠ sdělovací techniky v Praze. Právě žáci těchto škol natočili nejlepší videa s fyzikálním pokusem a zvítězili tak v 5. ročníku soutěže Vím proč. První tři umístění v každé kategorii dostanou navíc od Skupiny ČEZ tablety.

V kategorii základních škol a mladších ročníků gymnázií zvítězila trojice kamarádů z Gymnázia Frýdlant. Pavel, Patrik a Ondřej zopakovali 378 let starý pokus měření rychlosti zvuku, jen místo děla použili světlice a místo tlukotu vlastních srdcí stopky. „Video jsme natáčeli na několikrát, v průběhu asi dvou měsíců. Jednou jsme se třeba špatně zkoordinovali, takže jsme světlici zapomněli nafilmovat,“ přibližuje zákulisí tvorby Pavel. Předloni se spolu umístili v kategorii základních škol na třetí příčce, loni se již radovali z druhého místa. Letos jim odborná porota přiřkla vítězství v konkurenci dalších 155 videí.  Výherci Vím proč dostanou tablet.

„Všechno do sebe zapadá a i ty nejsložitější jevy se dají rozebrat na jednoduché fyzikální zákony,“ popisuje sedmnáctiletý Jakub ze SPŠ sdělovací techniky na Praze 1, co ho na fyzice baví. Do klání vyslal video s Rubensovou trubicí, v němž efektně tančí plameny do rytmu hudby. „Rubensovu trubici jsem vyráběl v rámci ročníkové práce. Když pan učitel přišel s tím, že existuje fyzikální soutěž, rozhodli jsme se ji využít i pro video,“ říká. To mu nakonec vyneslo vítězství v kategorii středních škol. Do Vím proč se přihlásil poprvé na podnět svého profesora.

Soutěž Vím proč spustila Skupina ČEZ ve spolupráci s portálem Jobs.cz před pěti lety s cílem vtáhnout žáky a studenty do tajů fyziky prostřednictvím zajímavých pokusů. Školáci vkládají na speciální webový portál www.vimproc.czautorská videa, v nichž vysvětlují nějaký fyzikální jev právě pomocí pokusu. Odborná porota následně videa ohodnotí. „Máme z projektu obrovskou radost, doposud se zapojilo přes 1360 dětí ze škol po celé České republice. Každoročně nás překvapí, jak kreativně a zábavně dokáží malí fyzikové videa natočit i  okomentovat,“ říká Pavel Puff, manažer Útvaru strategický nábor Skupiny ČEZ.

Na druhém místě v kategorii ZŠ se umístila Anežka z Karviné s videem, v němž rozdrtí železný sud pomocí atmosférického tlaku, třetí příčku obsadil Benjamin z Prahy 6, který natočil návod na sestrojení kapacitního sensoru. V kategorii SŠ dosáhli na třetí místo Zdeněk, Petr a Tomáš z Kutné Hory svým pokusem zkoumajícím Účinnost Peltierova jevu. Druhé místo vybojovali Jirka, Martin a  Matěj z Brna za zkoumání, zda cop vlasů unese slona. Pomyslnou zlatou pak získal Jakub z Prahy 1 s velmi efektním videem tančících plamenůRubensovy trubice.

Kromě nejlepších autorů vybraných porotou budou odměněni i ti, jejichž videa bodovala u veřejnosti v online hlasování. V kategorii ZŠ nejvíce zaujalo video Pohyb!Tomáše a Adama z Hejnic, v kategorii SŠ pak nejvíce lidí hlasovalo pro video Vliv vakua na plíce člověka Adama z Hodonína. Pro celou svou třídu získávají vstupenky do science centra Techmanie v Plzni.