Jde o projekt organizovaný Skupinou ČEZ od roku 2008, letos tedy potřetí, který je zaměřený na studenty technických středních škol a gymnázií se zájmem o jadernou energetiku. V průběhu tří dnů studenti absolvují přednášky, besedy a prohlídku elektrárny a svůj pobyt na Temelíně zakončí závěrečným testem - Jadernou maturitou. „Z prvních letošních čtyřiceti studentů jich závěrečný test bez chyby zvládlo sedm. Dalších dvanáct udělalo jedinou chybu. To je výborný výsledek, který ukazuje, že na Temelín přijeli studenti s opravdovým zájmem o jadernou energetiku,“ krátce rekapituluje závěrečné výsledky první letošní skupiny studentů tiskový mluvčí JE Temelín Marek Sviták.
Za pravdu mu dává vítěz závěrečného testu Jakub Janota, student 4. ročníku SPŠ strojní a elektrotechnické v Českých Budějovicích, který odevzdal závěrečný test bez chyby a jako první, když říká: „Letos mě čeká ještě jedna maturita u nás na škole. Po ní bych chtěl začít studovat Fakultu jaderného inženýrství na ČVUT v Praze. Zajímám se o problematiku jaderné energetiky již delší dobu a chtěl bych se tomuto oboru věnovat profesně. Budoucí pracovní uplatnění na Temelíně je hodně lákavé. Bral bych to. Ve světle budoucího rozšíření Temelína a dlouhodobé pracovní perspektivy je tématika jádra zajímavá.“
V této první čtyřicetičlenné skupině studentů byly pouze dvě dívky, ale ani ony nechyběly mezi vyhodnocenými studenty, když se studentka 3. ročníku Gymnázia Soběslav Petra Pakostová dostala mezi tři nejlepší v kreativní části Jaderné maturity. Během ní studenti malují nebo píší o tématu energetika. Petra se ve své práci nazvané „Lidé, nejhorší způsob, jak zničit společnost,“ zaměřila na ty, kteří ve jménu -zdraví naší planety-brzdí energetický rozvoj. „Svět si musí zvykat, že energetická krize přijde, a už teď je pozdě na to, aby se stavěly nové jaderné elektrárny. Je to smutné, ale je to tak. Nejhorší je, že všichni dostanou rozum ve chvíli, kdy jim poteče voda do bot. Proto lidé, kteří se snaží zachránit Zemi, pomalu, ale jistě, likvidují lidskou vyspělou civilizaci,“ uzavřela svou práci Petra Pakostová, která chce po maturitě studovat technický obor a právě matematika a fyzika ji baví. „Víte, když se někdo naučí něco nazpaměť, tak se to prostě naučí, ale nepotřebuje to chápat. Já mám radost, když musím problém rozlousknout vlastním rozumem a o tom je hodně matika a fyzika,“ říká svůj názor k matematice a fyzice studentka ze Soběslavi.
Pro většinu studentů Jaderné maturity byla stimulem k jejímu absolvování dobrá perspektiva budoucího uplatnění v energetice a příležitost osahat si „jádro“ přímo na elektrárně Temelín. Někteří z nich chtějí pokračovat v rodinné tradici. Mezi takové lze počítat studenta Gymnázia Vodňany Jana Sedláka, jehož otec na elektrárně pracuje jako vedoucí reaktorového bloku. A jeho syn se představě jít ve stopách otce nebrání. „Na blokové dozorně již pracuje můj otec, takže si náročnost práce docela dobře umím představit a lákalo by mě pokračovat v jeho stopách. Vidím energetiku jako perspektivní zaměstnaní, a to především z dlouhodobého pohledu. Energie bude potřeba, dokud na Zemi bude civilizace,“ má jasno student 3. ročníku Gymnázia ve Vodňanech.
Poslední přednášku dubnové Jaderné maturity měla předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová, na kterou se po přednášce snesla sprška dotazů studentů. „Otázky mě nepřekvapily, ale potěšily. Jsem se studenty v kontaktu velmi často, protože podobné diskuse a besedy tříbí myšlení. Oni se vás doopravdy zeptají na věci, které byste ani nepředpokládali. Mě proto vždy potěší, když se ptají,“ pochvalovala si besedu se studenty Dana Drábová. A potřebuje česká energetika a jaderná energetika, takové projekty jako je Jaderná maturita? „Bezesporu ano. Víte, česká jaderná energetika má za sebou dlouhá a celkem úspěšná desetiletí intenzivní práce. A nyní je potřeba tyto zkušenosti, někdy tvrdě a bolestně vykoupené, předat na další generace techniků. A, že zájem mladých lidí o technické obory není tak velký, to je také nesporný fakt. Nicméně, Jaderné maturity a Letní univerzity ukazují, že přeci jenom, když se mladým věnuje úsilí, tak se dají najít opravdu brilantní studenti. A Jaderné maturity a Letní univerzity jsou určitě jednou z forem jak se o talenty poprat a přivést je k technice a energetice,“ myslí si Dana Drábová.
Další dvě letošní kola Jaderné maturity proběhnou na JE Temelín v květnu a červnu a přijede na ně ještě dalších 80 studentů. O úroveň výše než Jaderná maturita pro středoškoláky je i letos na Temelíně připravena dvoutýdenní 5. Letní univerzita pro vysokoškoláky. „Zájem o účast na ní projevila aktuálně již stovka studentů - stále se však hlásí další. Tady je důležitým sítem úspěšně absolvovaná psychodiagnostika, protože ze všech přihlášených zájemců do tohoto programu zařadíme pouze třicet studentů. Letní univerzita 2010 proběhne na JE Temelín od 26. července do 6. srpna,“ říká personalista ČEZ Pavel Šimák a dodává: „Jaderná maturita a Letní univerzita jsou aktivity, které mohou u studentů vzbudit zájem o techniku a energetiku a pomoci nám naplnit potřebné pracovní pozice vzdělanými a pro energetiku zapálenými odborníky.“
Ing. Marek Sviták
tiskový mluvčí JE Temelín