Před blížící se valnou hromadou společnosti, na níž bude standardně schvalována i výše dividendy za loňský rok, může být pro nezkušené uživatele finančního prostředí taková aktivita matoucí a mohli by se mylně domnívat, že slibované zisky nějak souvisejí se schůzí akcionářů. ČEZ nevyvíjel a nevyvíjí žádné investiční nástroje nebo aplikace, ani nikdy nevyzývá k zakoupení svých akcií, kryptoměn ani jakýchkoliv dalších finančních produktů. Stejně tak nemá ČEZ kompetenci pověřit takovým úkonem další subjekt.
Falešné reklamy lákající uživatele na vysoké příjmy v řádech desítek tisíc korun prostřednictvím neexistující „finanční aplikace ČEZ“ se přitom tváří velmi věrohodně. Tyto podvodné nabídky, které se nejčastěji šíří prostřednictvím sociálních sítí, případně e-mailů, mohou obsahovat falešné smlouvy a dokumenty, které na první pohled vypadají důvěryhodně. Podvodníci často používají oficiální logo, korporátní barvy, a dokonce i smyšlená vyjádření představitelů společnosti ČEZ, aby zvýšili důvěryhodnost svých nabídek. Ve skutečnosti se jedná o podvod, který má za cíl vylákat z lidí peníze. Podvodné reklamy obvykle odkazují na externí stránky, které pod příslibem nereálných zisků vyzývají uživatele k registraci. ČEZ proto důrazně apeluje na všechny, kdo se s takovou reklamou setkají, aby výzvy k registraci ignorovali a aby nezadávali žádné osobní ani platební údaje. V opačném případě hrozí, že lidé o své úspory přijdou.
Podvodnými reklamami zneužívajícími dobré jméno společnosti ČEZ se zabývá právní oddělení ČEZ společně s útvarem compliance a útvarem ochrana Skupiny ČEZ. S internetovými platformami, na kterých se tyto typy reklam objevují (např. Facebook, YouTube apod.), pravidelně jednáme o stažení a zablokování reklam. Bohužel, jedná se o běh na dlouhou trať, protože jejich tvůrci jsou prakticky nedohledatelní. Tisíce takových reklam již byly na náš podnět staženy.
Zároveň ČEZ na rizika klamavé reklamy upozorňuje i na webových stránkách a na svých oficiálních profilech na sociálních sítích. Nejlepší obranou však zůstává obezřetný a skeptický přístup běžných uživatelů internetu. Podezřele „výhodné“ nabídky je vždy vhodné si důkladně ověřit, případně se o všem nejprve poradit s rodinou/známými.
Při zaznamenání podvodné reklamy na sociálních sítích je vhodné danou sít na příspěvek upozornit, tj. nahlásit jej jako podvodný. Čím více hlášení provozovatel dostane, tím pravděpodobněji bude daná reklama zablokována, což pomůže především dalším uživatelům, kteří by se mohli nachytat. Podrobný návod, jak klamavou reklamu rozpoznat a jak ji nahlásit, najdou lidé na webu ČEZ: Podvodná reklama | Skupina ČEZ.