10. 10. 2022

Do nizozemského Eemshavenu dorazila druhá loď s LNG pro Česko

První LNG terminál zprovozněný v Evropě po začátku války na Ukrajině funguje zatím podle očekávání a přijímá tankery s LNG podle naplánovaného rozvrhu. Do Eemshavenu tak dorazila už druhá loď se zkapalněným plynem pro Českou republiku. Tentokrát jde o tanker Maran Gas Delphi, který připlul opět ze Spojených států.

„Terminál v Eemshavenu se podařilo spustit nejen v neuvěřitelně rychlém čase, ale také zatím funguje tak, jak jsme čekali. Spolupráce jak s Gasunií, tak s dalšími uživateli terminálu funguje velmi dobře. Důkazem je, že náklad LNG pro naši druhou loď jsme se objednali u společnosti Shell, která si také v Eemshavenu pronajímá společně s námi část kapacity,“ uvedl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani  

Tanker Maran Gas Delphi připlul z Lousiany z LNG terminálu Calcasieu Pass, odkud vyrazil na konci srpna. Loď dlouhá 290 a široká 44 metrů přivezla náklad 170 000 metrů krychlových LNG (odpovídající 100 milionům kubických metrů v plynném skupenství). Dodavatelem plynu je společnost Shell.

LNG už byl přečerpán do terminálu a nyní probíhá jeho převedení do plynné podoby a proudí do přepravní soustavy.

Terminál v Eemshavenu je první zařízení svého druhu spuštěné v Evropě od letošního února, kdy začala válka na Ukrajině. LNG terminál se tak podařilo připravit a zprovoznit v rekordním čase během několika měsíců. Zařízení umožní dodat až osm miliard kubíků plynu ročně, z toho tři miliardy jsou určeny pro Českou republiku, což je objem rovnající se přibližně třetině české roční spotřeby.

Terminál tvoří dvě plavidla, Golar Igloo a Eemshaven LNG, umožňující skladování a zpětné zplyňování (FSRU). Vedle ČEZ si kapacity v terminálu vyblokovaly další známé energetické společnost, nizozemský Shell a francouzská Engie.

Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci se Skupinou ČEZ zajistilo již dříve jak pronájem části kapacity v novém terminálu, tak i cesty pro přepravu plynu do Česka.  

Víte, že:

  • přeprava LNG na velké vzdálenosti je ekonomická díky předchozímu zchlazení plynu na mínus 160 °C a stlačením do kapalné podoby
  • jako FSRU jsou využívány hlavně LNG tankery, které jsou dovybaveny zařízením na regasifikaci LNG
  • jejich výhodami jsou
    • jednodušší schvalovací legislativa – terminály na pevnině podléhají komplikovanějším stavebním předpisům
    • nižší počáteční náklady – ve srovnání se stejně velkými terminály na pevnině jsou na úrovni 50-60 %
    • flexibilita – po použití je lze prodat nebo přepravit jinam, mohou sloužit i jako LNG tankery
  • v terminálech se zkapalněný zemní plyn po ohřátí znovu změní na plyn a soustavou přepravních plynovodů putuje k odběratelům
  • od září 2022 je mořský vjezd do přístavu v Eemshavenu upraven tak, aby byl schopen přijímat LNG carga o délce 300 metrů, šířce 50 metrů a ponoru 12 metrů
  • LNG se ohřívá pomocí tepla mořské vody, čímž se znovu získá plynné skupenství a soustavou přepravních plynovodů putuje k odběratelům, v zimě pak dodatečné teplo dodá elektrárna umístěná v přístavu
  • kapacita v terminálu je nakoupena na pět let od září 2022 do září 2027.