26. 1. 2023

Elektromobily loni načerpaly u ČEZ o 25 % energie více. Největší česká síť přidala rekordních 130 stanic

*Přes 4,4 milionu kWh znamená meziroční růst o 25 %

*V roce 2022 zprovoznil ČEZ 130 stanic

*ČEZ chce teď stavět hlavně ultrarychlé stojany o výkonech 150–300 kW

*Ty umí v řádu minut dodat autu energii např. pro jízdu z Prahy do Brna

Tisíce nových elektroaut na českých silnicích a více než stovka nových dobíjecích stojanů ČEZ. To jsou hlavní důvody loňského 25% růstu odběrů energie v největší české síti veřejných stanic. Mapa dobíjecích bodů rozprostřená od Mariánských Lázní po Třinec je svou hustotou srovnatelná s pokrytím standardních řetězců klasických čerpacích stanic. Rozšiřuje se jak díky vlastním prostředkům Skupiny ČEZ, tak díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF) a prostředkům přidělovaným Operačním programem Doprava.

Stejně jako v přechozích letech byly stojany ČEZ i loni hlavním dodavatelem energie do baterií elektromobilů a tahounem rozvoje dobíjecí infrastruktury v České republice. Řidiči u nich během 265 tisíc zastavení načerpali přes 4,4 milionu kWh certifikované bezemisní elektřiny pocházející z obnovitelných zdrojů. Takové množství energie by umožnilo cestu kolem světa koloně 733 elektromobilů. Celkový instalovaný výkon všech stojanů v síti ČEZ přesáhl koncem roku 35 MW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující elektřinou domácnosti 80tisícového města.

„Letos cílíme znovu na více než 20procentní růst odběrů a výrazné překročení hranice načerpaných pěti milionů kWh. Mělo by se to podařit i díky zrychlení výstavby ultrarychlých stojanů, kterých zprovozníme asi čtyřicet. Tyto stanice doplněné v jednotlivých lokalitách o standardní 50kW stojany jsou zárukou, že časy samotného dobíjení i čekání na něj se významně zkrátí. Česká republika má v podílu ultrarychlých a rychlých stanic v síti před Evropou náskok a rádi bychom jej i díky zkvalitňování naší sítě pomohli udržet,“ říká ředitel elektromobility ČEZ Tomáš Dzurilla.

Jak rostly odběry u stojanů ČEZ

Rok

Načerpaná energie [mil. kWh]

Meziroční růst

Počet dobíjení

2017

0,64

-

35 902

2018

0,96

49,8 %

75 584

2019

1,96

104,2 %

153 612

2020

2,44

24,5 %

185 329

2021

3,52

44,3 %

203 703

2022

4,42

25,7 %

265 675

ČEZ chce do roku 2030 zvýšit výkon sítě více než čtyřnásobně, a to zejména díky zmíněnému rozvoji vysokovýkonných hubů, které zrychlí dobíjení i čekání na něj. Největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic může v jednu chvíli obsloužit až 1000 e-aut. Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky ČEZ postavil z vlastních prostředků.

Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže aktuální obsazenost stojanů. Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, v budoucnu ale poroste podíl ultrarychlých stanic.

VEŘEJNÉ DOBÍJECÍ STOJANY ČEZ ŘEČÍ ČÍSEL

  • ČEZ si na českém trhu dobíjecích stojanů dlouhodobě udržuje nejvyšší podíl (aktuálně okolo 40 %) Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html
  • Každá ze stanic představuje dva dobíjecí body, takže síť může v jednom okamžiku dodávat ekologickou energii do baterií zhruba tisícovky elektromobilů.
  • Loni řidiči zastavili u stojanů ČEZ k dobíjení více než 265 tisíckrát. Bylo to o 30,4 % více než 203 703 „tankování“ v roce 2021.
  • Zatímco v roce 2021 činil průměrný odběr elektřiny při jednom „tankování“ 17,2 kWh, loni klesl na 16,6 kWh.
  • Nejvytíženější stanice sítě s ročními odběry v desítkách tisíc kWh se nacházejí v Praze, Středočeském kraji a u hlavních dálničních tahů na D1, D10 a D11.