19. 1. 2015

Geoportál pomáhá stovkám tisíc uživatelů

Děčín, 19. ledna 2015 – Téměř 600 tisíc uživatelů využilo dosud webovou službu Geoportál Skupiny ČEZ. Zákazníci, projektanti i samosprávy oceňují především rychlost a pohodlí s jakou jsou schopni získat potřebné informace a data o existenci sítí. Drtivá většina volí formu elektronické komunikace. Webovou aplikaci naleznou všichni zájemci na http://geoportal.cez.cz

lSpolečnosti ČEZ Distribuce, a.s. a ČEZ ICT Services, a.s. vydaly v roce 2014 prostřednictvím Geoportálu  rekordních 234 tisíc sdělení o existenci sítí. Jen společnost ČEZ Distribuce jich loni vydala přes 128 tisíc, což je nárůst oproti předchozímu roku o 22%, ČEZ ICT Services pak přes 106 tisíc sdělení. Stejným tempem roste i počet požadavků na poskytnutí digitálních dat. V této oblasti bylo za loňský rok vydáno přes 31 tisíc digitálních datových sad pro vlastní i cizí projekty ČEZ Distribuce, a.s.

Prvenství v počtu vydaných dat obsadil region Moravy (kraje Moravskoslezský, Olomoucký a Zlínský). Zde ČEZ Distribuce vydala téměř 36 tisíc sdělení o existenci sítí a více jak 8 tisíc datových balíčků pro projektanty.Ve středočeském regionu si sdělení o existenci sítí vyžádalo téměř 29 tisíc zákazníků, datových balíčků pro projektanty bylo vydáno přes 7 900. Na východě Čech (kraj Královehradecký, Pardubický a Vysočina) ČEZ Distribuce vydala téměř 24 tisíc sdělení o existenci sítí a přes 5800 datových balíčků pro projektanty. Na severu Čech (kraj Ústecký a Liberecký) si od ČEZ Distribuce vyžádalo sdělení o existenci sítí téměř 22 tisíc zákazníků, dále bylo vydáno přes 4800 datových balíčků pro projektanty. V regionu západních Čech (kraj Plzeňský a Karlovarský) ČEZ Distribuce vydala 17,5 tisíce sdělení o existenci sítí a 4100 datových balíčků pro projektanty.

Počet vydaných dat ČEZ Distribuce, a.s. za rok 2014      
Region Morava Střed Východ Sever Západ
Sdělení o existenci sítí 36 tisíc 29 tisíc 24 tisíc 22 tisíc 17,5 tisíc
Digitální data pro projektanty 8 000 7900 5800 4800 4100

Celkový počet od spuštění Geoportálu v roce 2012 již přesáhl hranici 594 tisíc vyřešených požadavků zákazníků na sdělení polohy distribučních i telekomunikačních sítí a technické infrastruktury.

Zatím poslední oblastí služeb Geoportálu je poskytování územně analytických podkladů pro potřeby zpracování územních plánů a rozvoje zejména obcí s rozšířenou působností. Loni jbylo vydáno pro obce 410 těchto datových podkladů, což je 12 % nárůst oproti roku 2013.

„V roce 2015 chystáme další novinku, a to rozšíření datového formátu, který bude znamenat nový standard vzájemné komunikace s dodavateli projektových dokumentací a dokumentací skutečného provedení staveb,“ vysvětluje Zbyněk Businský, vedoucí odboru Správa dat o síti společnosti ČEZ Distribuce, a. s. „Tento komunikační kanál bude dalším rozšířením Geoportálu a umožní kromě zrychlení komunikace s dodavateli i poloautomatizaci kontrol dokumentace a tím i zrychlení zapracování staveb do technického informačního systému. V konečném důsledku zrychlí proces připojení zákazníků ČEZ Distribuce k distribuční síti,“ dodává Businský.

Naši zákazníci mají i požadavky na další rozšíření služeb, například na prodloužení doby vydaných či vydávaných sdělení. Z důvodů udržení aktuálních dat a zachování bezpečného provozu distribučních sítí nelze však těmto požadavkům vyhovět. Zájem o naše data dokládá i nový nešvar zneužívání našich dat. Zaznamenali jsme případy, kdy se objevila data „autorizovaná“ naší společností, avšak bez našeho vědomí a souhlasu a tím i dokonce bez garance jejich správnosti a aktuálnosti. Tomuto zneužívání našich dat budeme čelit systémovými, technickými i právními prostředky.

 

Webová aplikace na adrese http://geoportal.cez.cz umožňuje zákazníkům získat snadno a rychle přístup k datům společností ČEZ Distribuce, a. s., a ČEZ ICT Services, a. s. využitelným především pro:

  • Sdělení o existenci sítí
  • Dokumentace sítí pro potřeby projektantů investičních akcí
  • Data o poloze technické infrastruktury pro pořizovatele územně analytických podkladů

Aplikace je k dispozici zdarma a umožňuje mj. i sledování stavu vyřízení zadané žádosti. Základní informace o zahájení zpracování žádosti a možnosti odebrání výstupu obdrží klient e-mailem.