23. 6. 2017

PR tým Dlouhých strání získal cenu za boření technických tabu

Praha / Kouty nad Desnou – Velký úspěch v prestižní soutěži Česká cena za public relations zaznamenali lidé podílející se na prezentaci vodní přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně. Za sérii akcí k oslavám 20. výročí od zahájení provozu elektrárny jim porota udělila třetí místo v kategorii Průmysl. Cenu převzal z rukou zpěváka a novináře Ondřeje Hejmy mluvčí Skupiny ČEZ Vladislav Sobol. Cílem aktivit na elektrárně bylo přiblížit tento technický unikát veřejnosti a také zatraktivnit technické obory pro mládež.

Divadlo 100 metrů pod zemí

Jednou z nejzdařilejších akcí bylo uvedení Havlovy hry Audience v podzemních prostorách elektrárny. V hlavní roli sládka exceloval ostravský bard Norbert Lichý, jehož pocity se pravděpodobně podobaly mnoha diváckým dojmům: „V podstatě mi neřekli rovnou, že budu hrát uprostřed skály. Informace přicházely postupně, abych neutekl hned. Pak mi došlo, že budu hrát v něčem, jako je důl. To by mne jako Ostraváka překvapit nemělo. A že tam bude nepřetržitě a nahlas hučet vzduchotechnika. To už bylo na zamyšlenou, protože divadlu tak nějak musí být rozumět. Ale když to začalo, a diváci a my si zvykli, začaly první smíchy, znovu mne dojala ta síla divadla, komunikace… Chtít sdělit a být schopen příběh vnímat. A připadlo mi, že je to přece naprosto přirozené místo. Uprostřed skály. A za ten pocit to stálo,“ řekl Norbert Lichý a dodal, že poprvé si po Audienci nebyl jist, zda je vyčerpán nebo pouze přečerpán.

Děti přivedly k elektrárně příšerky

Následná výtvarná soutěž o maskota elektrárny měla být původně malým příspěvkem k narozeninovým oslavám, nakonec se ale stala mezi dětmi doslova hitem. Žáci základních škol totiž posílali nejen obrázky, jak se to po nich chce ve většině soutěží, ale také 3D výrobky a k nim příběhy o vymyšlených příšerách, skřítcích a dalších smyšlených obyvatelích horní nádrže nebo okolí Dlouhých strání. Mnozí učitelé toho využili a zařadili studium historie i provozu elektrárny do aktuálních učebních plánů, některé školy dokonce uspořádaly školní exkurze do informačního centra elektrárny. Jelikož počet, velikost i originalita „příšer“ mnohonásobně převýšila očekávání organizátorů, pokračovala soutěž po vyhlášení výsledků na nově vytvořené facebookové stránce.

Všechny akce se setkaly s mimořádným zájmem. Kapacita improvizovaného hlediště byla beznadějně obsazena, byť se Audince hrála dvakrát. Do soutěže o nejlepšího maskota se zapojilo více než 1000 dětí a přes 200 škol, skautských oddílů nebo domů dětí a mládeže z celé republiky. „Nešlo nám jen o ohlas v médiích, ale také o přímé působení na naše návštěvníky nebo na děti, které už dnes k technickým oborům nepřivedeme vznešenými větami a vyumělkovanými fotkami lidí v montérkách. Pro oslovení mladé generace dnes musíme volit nové prostředky a jsem rád, že se nám to podařilo, a že si toho navíc všimla i pražská porota,“ řekl šéf elektrárny Vítězslav Chmelař a zároveň poděkoval všem, kteří se na projektu podíleli, od šéfa výstavby elektrárny Miroslava Kopřivy přes společnost K3 SPORT, která zajišťuje prohlídky elektrárny, až po agenturu Kraj pro život, Jeseníky – sdružení cestovního ruchu a festival Dream Factory, jež se na organizaci narozeninových aktivit také podílely.