Být dobrým partnerem
Dary
Společenská odpovědnost prostupuje všemi oblastmi činnosti Skupiny ČEZ, jež se prostřednictvím firemního dárcovství v místech, kde působí, řadí mezi dlouhodobé podporovatele vzdělávání, kultury, sportu, ochrany životního prostředí a zejména rozvoje regionů.
Ve své dárcovské činnosti se Skupina ČEZ řídí motem „Pomáháme tam, kde působíme.“ Zejména v okolí výrobních zdrojů a distribučních sítí společnost ČEZ přispívá pomocí finančních darů na zlepšení infrastruktury a rozvoj komunitního života obyvatel.
Skupina ČEZ se dlouhodobě řadí mezi nejvýznamnější dárce v České republice, což dokazuje fakt, že v minulosti opakovaně získala prvenství v soutěži TOP Odpovědná firma podle objemu darovaných finančních prostředků. TOP odpovědná firma je cena za udržitelné a odpovědné podnikání, kterou pořádá a uděluje platforma Byznys pro společnost
Nejvýznamnějším partnerem v oblasti dárcovství pro společnosti Skupiny ČEZ je Nadace ČEZ, která vznikla jako jedna z prvních firemních nadací v České republice v roce 2002. Každoročně podporuje stovky projektů po celé republice, které reagují na aktuální potřeby společnosti a vedou ke zkvalitnění života občanů.
Co je finanční dar?
Jedná se o peněžité plnění, které dárce ČEZ, a. s., poskytuje dobrovolně a bez jakéhokoliv protiplnění ze strany obdarovaného. Žádost o dar mohou podávat níže definované subjekty na vybrané účely.
Jak můžete žádat o finanční dar?
Pokud jste přesvědčeni o tom, že by si váš projekt zasloužil podporu Skupiny ČEZ, vyplňte elektronickou žádost o finanční příspěvek. Žádosti doručené jiným způsobem nemohou být zařazeny do hodnotícího procesu.
Pravidla pro poskytování finančních darů
ČEZ, a. s., se jako obchodní společnost s majetkovou účastí státu musí řídit při uzavírání darovacích smluv § 2055 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů a musí být v souladu s následujícími rozhodnutími:
- usnesením vlády České republiky č. 334/1999, k poskytování sponzorských darů státními podniky a podniky s většinovou majetkovou účastí státu
- usnesením vlády České republiky č. 534/2000, o změně usnesení vlády č. 334/1999
- usnesením vlády České republiky č. 1187/2001, o změně usnesení vlády č. 334/1999
- usnesením vlády České republiky č. 903/2003, o změně usnesení vlády č. 334/1999
- usnesením vlády České republiky č. 174/2009, o změně usnesení vlády č. 334/1999
- sdělením o pravidlech postupu při poskytování sponzorských darů státními podniky a obchodními společnostmi s většinovou majetkovou účastí státu podle usnesení vlády České republiky č. 334/1999
V souladu s výše uvedeným usnesením musí mít příjemce daru jednu z následujících právních forem
- Příspěvková organizace
- Spolek (dříve občanské sdružení dle zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník)
- Obecně prospěšná společnost, ústav
- Účelové zařízení církve
- Nadace
- Nadační fond
- Obec
V souladu s výše uvedeným usnesením může být poskytnut dar pouze za následujícím účelem
- Obcím v sousedství velkých energetických děl a jiných energetických zařízení na projekty zaměřené na rozvoj infrastruktury a na projekty regionálního rozvoje
- v oblasti kultury
- v oblasti školství, vědy a péče o mládež
- v oblasti zdravotnictví
- v oblasti ochrany životního prostředí
- v oblasti charitativní, humanitární a sociální
- v oblasti zemědělství
Schvalování a hodnocení žádostí
Rozhodování o poskytnutí finančních darů probíhá vždy jednou měsíčně. Schvalování projektů probíhá na základě podrobného hodnocení každé došlé žádosti.
Doručené žádosti jsou hodnoceny podle následujících kritérií:
- právní forma žadatele je v souladu s usnesením vlády k poskytování darů
- účel projektu je v souladu s usnesením vlády k poskytování darů
- územní dosah projektu (obec, kraj, region)
- oblast podpory (regionální rozvoj, podpora komunitního života, životní prostředí, kultura, sport, vzdělávání, pomoc potřebným atd.)
- návaznost na energetiku
Co se děje s Vaší žádostí po jejím odeslání?
- Po odeslání žádosti o finanční dar z existujícího profilu je žadateli zpět automaticky zasláno Potvrzení o doručení žádosti z adresy system@zadost.online
- Žádost je během následujících 5 dní zkontrolována, zdali splňuje všechny náležitosti a v případě, že je žádost formálně v pořádku, obdrží žadatel potvrzení o Zařazení žádosti do grantového řízení. V případě, že je potřeba cokoli doplnit či upravit, je žádost vrácena s poznámkami k doplnění / úpravě žadateli a žadatel obdrží e-mailovou notifikaci.
- V případě finančních darů se ČEZ, a. s., jako obchodní společnost s majetkovou účastí státu, řídí nařízeními vlády České republiky, které definují subjekty, jež mohou finanční dar získat, rovněž účel, na který lze finanční dar použít. Podrobné informace zjistíte zde.
- Po přijetí je žádost zařazena do schvalovacího kola dle termínů pro předkládání projektů uvedených níže na tomto odkazu.
- Rozhodování o poskytnutí finančního daru probíhá vždy jednou měsíčně. Výběr žádostí k podpoře probíhá na základě podrobného hodnocení každé došlé žádosti dle nařízení uvedených v bodě 3 a doprovodných interních kritérií.
- O výsledku schvalování došlých žádostí budete informováni prostřednictvím e-mailové zprávy, obvykle do patnáctého dne následujícího měsíce od termínu podání žádosti.
- Žádost může být po pečlivém hodnocení a přezkoumání schválena v požadované finanční výši, schválena částečně (finanční částka je nižší než částka požadovaná žadatelem), neschválena či v případě nerozhodnutí posunuta do dalšího schvalovacího kola (v takovém případě budete informováni o tom, že žádost stále prochází interním schvalováním.
- V případě schválení žádosti je žadatel kontaktován odpovědným zaměstnancem ČEZ, a. s., s nímž finalizuje smlouvu. Po odsouhlasení finální verze oběma stranami je smlouva poštou odeslána žadateli k podpisu. Podepsanou smlouvu je žadatel povinen nahrát na svůj profil ke schválené žádosti na zadost.online a originál zašle poštou odpovědnému zaměstnanci ČEZ, a. s.
- Po splnění těchto podmínek a případném zveřejnění smlouvy v Registru smluv (je-li potřeba) je příjemci finančního daru převedena schválená částka na číslo účtu uvedeném ve smlouvě.
Termíny pro předkládání projektů v roce 2025
|
Měsíc |
Termín podávání žádosti |
Termín projednání |
|
Leden |
1. 1. – 31. 1. 2025 |
11. 2. 2025 |
|
Únor |
1. 2. – 28. 2. 2025 |
11. 3. 2025 |
|
Březen |
1. 3. – 31. 3. 2025 |
10. 4. 2025 |
|
Duben |
1. 4. – 30. 4. 2025 |
12. 5. 2025 |
|
Květen |
1. 5. – 31. 5. 2025 |
11. 6. 2025 |
|
Červen |
1. 6. – 30. 6. 2025 |
10. 7. 2025 |
|
Červenec |
1. 7. – 31. 7. 2025 |
12. 8. 2025 |
|
Srpen |
1. 8. – 31. 8. 2025 |
11. 9. 2025 |
|
Září |
1. 9. – 30. 9. 2025 |
13. 10. 2025 |
|
Říjen |
1. 10. – 31. 10. 2025 |
10. 11. 2025 |
|
Listopad |
1. 11. – 30. 11. 2025 |
11. 12. 2025 |
|
Prosinec |
1. 12. – 31. 12. 2025 |
12. 1. 2025 |
Jak správně dokladovat vyúčtování finančího daru?
Níže naleznete návod, jak správně doložit vyúčtování finančního daru vyplývajícího z uzavřené smlouvy. Prosíme, věnujte tomuto dokumentu zvýšenou pozornost a postupujte dle pokynů, aby tak bylo možno smluvní vztah uzavřít dle smluvních požadavků a v určeném termínu.
Obdarovaný je povinen řádně doložit vyúčtování nahráním dat do systému ERPA do 60 kalendářních dnů po vyčerpání finančního daru, nejpozději však do 31. 1. následujícího roku po jeho poskytnutí.
Obdarovaný nahraje do systému ERPA ke schválené žádosti kompletní dokumentaci vyúčtování k poskytnutému finančnímu daru se všemi stanovenými formálními náležitostmi, tzn. je nutno doložit, že byl dar využit v souladu s účelem a v termínu uvedeném v darovací smlouvě.
V případě, že má vyúčtování formální nedostatky, bude žadatel prostřednictvím systému ERPA vyzván k nápravě samostatnou e-mailovou notifikací.
Z finančního daru je obdarovaný oprávněn hradit pouze ty náklady, které jsou v souladu s předmětem daru a vznikly mu v průběhu daného kalendářního roku, kdy byla podepsána darovací smlouva. Pokud nebude dar profinancován v plné výši a na daný účel stanovený v darovací smlouvě během tohoto období, musí být neprofinancovaná částka vrácena zpět na účet ČEZ, a. s., který je uveden v darovací smlouvě.
Součástí doložení vyúčtování finančního daru jsou tyto povinné přílohy:
- soupis účetních dokladů vystavených na příjemce daru od ČEZ, a. s. (zpracovaný ve formě přehledné tabulky)
- kopie dokladů od dodavatelů (např. faktury, smlouvy apod.) prokazující čerpání příspěvku (doklady musí být čitelné a prokazatelně se vztahují k účelu finančního daru)
- kopie dokladů prokazující platby předložených faktur (např. výpis z účtu, výdajový pokladní doklad)
- dokumentace z realizace projektu – průkazné fotografie z průběhu realizace projektu
- materiály z propagace projektu o podpoře ze strany ČEZ, a. s.; tyto materiály se dokládají pouze v případě, že je obdarovaný uvedl v bodě „Zveřejnění informací o podpořeném projektu“ v Závěrečné hodnotící zprávě
Ve vyúčtování je nutno doložit pouze výdaje do výše poskytnutého daru, a to i v případě, že jsou celkové náklady na daný projekt vyšší (např. celkové náklady na vybudování osvětlení byly 2 mil. Kč a poskytnutý dar byl pouze ve výši 200 tis. Kč – obdarovaný předkládá doklady pouze v hodnotě 200 tis. Kč).
Typy uznatelných nákladů:
Osobní náklady
Mezi osobní náklady je možno uvést náklady na mzdy dle pracovní smlouvy, dohody o provedení práce a dohody o provedení činnosti, tj. výdaje vzniklé organizaci na základě pracovněprávních vztahů atd.
Dokumenty k doložení:
Dokládá se kopií pracovní smlouvy zaměstnance (příp. dodatkem k pracovní smlouvě), ročním mzdovým listem zaměstnance/výplatnicí + výpisem z účtu nebo výdajovým pokladním dokladem v případě výplaty v hotovosti, kopií dohody o provedení práce/ dohody o pracovní činnosti (příp. dodatek k DPP/ DPČ), ročním mzdovým listem zaměstnance/výplatnicí/výkazy práce + výpisem z bankovního účtu nebo výdajovým pokladním dokladem v případě výplaty v hotovosti. Zákonné odvody se nevykazují číselně zvlášť – zahrnují se do částky hrubé mzdy včetně povinných odvodů zdravotního a sociálního pojištění ze strany zaměstnavatele.
Materiálové náklady
Mezi materiálové náklady patří: pořízení herních prvků na hřiště, pořízení technických zařízení, nákup spotřebního materiálu, kancelářských potřeb, nábytku, PC, vozidla, sportovní výbavy, literatury, nářadí, strojů atd.
Dokumenty k doložení:
Dokládají se kopie průkazných faktur - tj. daňové doklady s konkrétní specifikací nákladu (tj. počet kusů, typ apod.), případně včetně dodacího listu, účtenky, paragonu + výpis z bankovního účtu nebo výdajový pokladní doklad v případě úhrady v hotovosti; v případě platby kartou je potřeba dodat výpis z bankovního účtu. Zaplacené zálohy musí být doloženy zúčtovacími fakturami (doklady).
Náklady za služby
Mezi tyto náklady patří: náklady na služby a vykonanou práci – stavební práce, terénní úpravy, rekonstrukce, restaurátorské služby, nakupované výkony (spotřeba el. energie, tepla, vody), montáže, honoráře, pronájmy prostor, publikace, školení, náklady na přepravu osob, překladatelské služby, výroba na zakázku, náklady na opravy a udržování, ubytování a stravování atd.
Dokumenty k doložení:
Dokládají se kopie průkazných faktur - tj. daňové doklady s konkrétní specifikací poskytnuté služby/ práce (tj. druh práce, počet osob, období, náklady za jednotku…), smlouva s dodavatelem (např. smlouva o dílo apod.), položkový rozpočet, u stavebních prací i předávací protokol + výpis z bankovního účtu nebo výdajový pokladní doklad v případě úhrady v hotovosti, cestovné, resp. spotřeba PHM se dokládají na základě cestovních příkazů s uvedením jasného účelu cesty, počtu ujetých km, termínu uskutečněné cesty. Při použití osobních vozidel je třeba doložit schválený interní předpis či příslušnou část směrnice, jakým způsobem účetní jednotka vyúčtovává PHM z cestovného, způsob výpočtu, technický průkaz použitého vozidla, pokud se postupuje při výpočtu cestovného dle vyhlášky o cestovních náhradách a zákona o cestovních náhradách, příp. kopii příslušné části z knihy jízd + výpis z bankovního účtu nebo výdajový pokladní doklad v případě úhrady v hotovosti, v případě cestování hromadnou dopravou se dokládá kopie cestovních dokladů spolu s dokladem o zaplacení (výdajový pokladní doklad nebo výpis z bankovního účtu), doprava/přeprava se dokládá formou kopie faktury za dopravu s uvedením specifikace (dne, počet km, odkud kam, účel apod.) + výpis z účtu nebo výdajový pokladní doklad v případě úhrady v hotovosti, u spotřeby energií nestačí doložit jen zaplacené zálohy, ale je třeba doložit i vyúčtování skutečné spotřeby zúčtovacím dokladem. Zasahuje-li vyúčtování těchto energií i mimo období, na které byl příspěvek poskytnut, je uznatelná jen poměrná část atd.
Ostatní provozní a finanční náklady
Mezi tyto náklady patří jiné výdaje, které nelze zařadit do výše uvedených typů (osobní náklady, materiálové náklady nebo služby) - např. školné, zákonné poplatky (např. poplatky za registraci), pojištění, autorská práva, finanční účelové dary.
Dokumenty k doložení:
Dokládají se kopie darovací smlouvy, pojišťovací smlouvy, nařízení nadřízených orgánů apod., dokumenty k prokázání řádného čerpání + výpis z bankovního účtu nebo výdajový pokladní doklad v případě úhrady v hotovosti ad.
Změny v průběhu realizace projektu
Pokud došlo v průběhu realizace projektu ke změnám, které se týkají účelu uvedeného ve smlouvě, pak prosím informaci o této změně zašlete e-mailem či poštou na kontaktní osobu uvedenou v darovací smlouvě, která s Vámi tuto změnu probere.
Vrácení nevyčerpaného finančního daru
Pokud nebude dar profinancován v plné výši a na daný účel během daného kalendářního roku, musí být neprofinancovaná částka vrácena zpět na účet ČEZ, a. s.
Posledním krokem ve správném dokladování vyúčtování finančního daru je doložení Závěrečné hodnotící zprávy, kterou je možno stáhnout v sytému ERPA u schválené žádosti. Žadatel Závěrečnou zprávu vyplní v okamžiku, kdy jsou odpovědným pracovníkem ČEZ, a. s. zkontrolovány a uznány všechny doložené doklady ke správnému čerpání daru.
Po nahrání a přijetí Závěrečné hodnotící zprávy ze strany ČEZ, a. s. se poskytnutí daru považuje za schválené a uzavřené.