7. 12. 2007

Energetici na severu Čech se připravují na zimu

Děčín, 7. 12. 2007 - Poruchová služba a dispečink Skupiny ČEZ se připravují na zvýšený počet poruch očekávaných s nástupem zimního období. První prověrku si energetici již mohli vyzkoušet při nedávné sněhové kalamitě, která postihla především Liberecký a Královehradecký kraj. Za období leden až říjen 2007 dispečink na severu Čech zaznamenal 199 poruch na vedení velmi vysokého napětí, 1 812 poruch na vedení vysokého napětí a 10 526 poruch na vedení nízkého napětí.

Ve standardní situaci jsou posádky Poruchové služby Skupiny ČEZ vytíženy plánovanými činnostmi s potřebnou kapacitní rezervou pro odstraňování náhle vzniklých poruchových výpadků. „V pohotovosti máme v severních Čechách na 64 pracovníků poruchové služby Skupiny ČEZ“, říká Tomáš Pippinger, vedoucí odboru Provoz a Poruchová služba pro oblast Sever a dodává: „V případě kalamitního stavu způsobeného nepřízní počasí počítáme s možností zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovosti a povolání subdodavatelských firem“.

V případě kalamitní situace má Poruchová služba Skupiny ČEZ připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých, těžkých i terénních nákladních vozidel. Vozidla v horských oblastech jsou vybavena řetězy a navijáky. Na území severních Čech – v oblasti Výškova a Tanvaldu posádky disponují 2 sněžnými skútry s vlečnými saněmi. Pracovníci na pohotovostních místech v horských oblastech jsou také vybaveni sněžnicemi, které zlepšují mobilitu pracovníků v hlubokém sněhu.

Dispečink Skupiny ČEZ pracuje v nepřetržitém dvanáctihodinovém režimu směn. „V regionu severních Čech na ranní směně disponujeme 10 pracovníky, v nočních službách je počet pracovníků snížen na polovinu. V režimu pohotovosti máme dále 4 pracovníky, kteří mohou být v případě zvýšeného počtu poruchových výpadků povoláni do služby“, říká Jaroslav Hubený, vedoucí oddělení Operativa z ČEZ Distribuce, a.s. Dispečink je v nepřetržitém spojení s techniky jednotlivých pohotovostních míst Poruchové služby. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla posádek umožňuje ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich. „Jakýmsi centrálním mozkem dispečinku je Technický informační systém, v němž se evidují veškeré zásahy a výjezdy poruchových posádek a vyhodnocují průměrné doby zásahů“, dodává Hubený.

V zimních měsících dochází ke zvýšení počtu poruch především v důsledku přívalů sněhu, námrazy, či vichřice, kdy k přerušení dodávky elektrické energie dochází nejčastěji vlivem pádu stromů nebo větví do vedení. V letních měsících mají na zvýšenou poruchovost vliv zase letní bouřky, které doprovází silný nárazový vítr. I přes provedené průklesty které Skupina ČEZ v ochranném pásmu vedení provádí, dochází k pádům vyšších stromů stojících mimo ochranné pásmo. Svojí výškou pak stromy i přes tato bezpečnostní opatření dopadají na vodiče. Případné rozšíření tohoto pásma naráží na absolutní nesouhlas ekologických aktivistů.

V zimním období je také řada míst výskytu poruch velmi obtížně dostupná a poruchy se nesnadno odstraňují. Významným faktorem ovlivňující dobu odstranění poruchy je i technologie vedení. V případě podzemního vedení je v zimním období velmi problematické a zdlouhavé provádět na něm zásahy. Při extrémně nízkých teplotách, kdy je půda zmrzlá, hrozí riziko zpoždění možnosti opravy a dochází ke snížení spolehlivosti dodávky elektrické energie. Oproti tomu u vrchního vedení je několikanásobně kratší nejen doba lokalizování poruchy, ale její rychlejší odstranění.

Fotografie z nedávné sněhové kalamity - oblast Českého Dubu a Železnobrodska na Liberecku