Programu se dosud zúčastnilo téměř 190 tisíc mladých lidí z osmých a devátých tříd základních škol a ze středních škol z celé ČR. Jeho cílem je objektivní a všestranné informování o všech aspektech a souvislostech energetiky, inspirování k racionálním postojům v této oblasti a motivování ke studiu technických oborů. Při besedách se mluví o ekonomických, ekologických, sociálních, technických a dalších souvislostech energetiky, o přednostech a záporech jednotlivých zdrojů energie, ale třeba také o tom, že v současné době 80% energie, kterou vyrobíme na Zemi, spotřebovává pouze 20% jejích obyvatel, že průměrná denní spotřeba elektřiny na jednoho člověka je 50 kWh, a co to znamená, když denně na Zemi přibývá 200 tisíc lidí.
S lektory a lektorkami projektu mladí lidé hledají odpovědi i na tak poměrně složité otázky, jako jsou: Mají všichni lidé stejné právo na energii? Může nedostatek energetických zdrojů ohrozit mír na světě? Může výroba a spotřeba energie zničit životní prostředí na Zemi? Je zvyšování životní úrovně možné bez růstu spotřeby energie? Jaké zdroje energie má lidstvo k dispozici a jaká je cena za jejich využívání nebo naopak odmítnutí, zda a jaké máme možnosti volby a za jakých podmínek jsme či nejsme konkrétní zdroje i s jejich nevýhodami ochotni akceptovat?
Na podzim loňského roku byl projekt v rámci kontrolní mise vídeňské Mezinárodní agentury pro atomovou energii zaměřené na úroveň komunikace s veřejností vyhodnocen jako příklad dobré praxe a jeho zkušenosti doporučeny k dalšímu využití. Předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Ing. Dana Drábová o projektu říká: „Diskuse zejména o jaderné energetice je bohužel stále přeplněna emocemi, mýty a často vyloženými a záměrnými nepravdami. Krásný citát z Kanta říká: Měj odvahu posloužit si vlastním rozumem. Lidé a zejména mladí jsou velmi dobře schopni udělat si vlastní názor, musí však mít možnost získat informace z různých zdrojů. Proto pokládám besedy se školáky a studenty za důležité, ne jako nástroj nějakého přesvědčování či získávání příznivců jádra, ale jako možnost zeptat se, nesouhlasit, ale hlavně přemýšlet.“
Její slova potvrzují výsledky jednoho z průzkumů, které se uskutečnily v rámci projektu mezi stovkami studentů a studentek. Mladí Češi a Češky si podle nich velice dobře uvědomují význam dostatku energie pro budoucnost lidstva a největší naděje v této souvislosti vkládají do obnovitelných zdrojů. Více než třetina se jich zároveň domnívá, že podíl jaderné energetiky na celkové produkci elektřiny by se měl ve světě i v České republice zvýšit, přes 40% je pro zachování současného stavu, pětina je pro snížení podílu jádra a jen necelá desetina mladých lidí v ČR pociťuje nebezpečí havárie v jaderném zařízení jako velké riziko. Daleko větší strach mají například z kvality potravin, ale především z dopravních nehod a civilizačních nemocí.
Více než třetina dotázaných si myslí, že nedostatek energetických zdrojů ohrožuje budoucnost lidstva víc než rostoucí počet obyvatel, globální oteplování nebo světový terorismus.
„Zájem škol o tyto besedy, které probíhají každý den školního vyučování, téměř nestačíme uspokojovat. Každý rok touto dobou už máme obsazeny prakticky všechny termíny do konce školního roku,“ říká Zuzana Labudová z agentury, která pro ČEZ besedy organizačně zajišťuje. Hlavní důvod velkého zájmu škol je podle ní zřejmý: „Dělali jsme velký anonymní průzkum názorů učitelů, kteří se zúčastnili besed jako pedagogický dozor. Více než 91 procent dotázaných si myslí, že naši lektoři a lektorky jsou objektivní, mluví vyváženě o přednostech i záporech jednotlivých energetických zdrojů a jsou schopni odpovědět otevřeně na každou otázku,“ dodává Labudová.
Několik reakcí ze škol, ve kterých se konaly besedy programu Energie – budoucnost lidstva v říjnu až listopadu 2014:
„Informace z besedy hodnotím známkou 1. Žáci si ohledně energie neumí uvědomit mnoho věcí a souvislostí, berou to jako samozřejmost. V hodinách na toto téma často diskutujeme, proto tato beseda byla v tomto ohledu přínosem. Zpracování tématu, srozumitelnost, přehlednost, adekvátnost věku, atraktivita pro mládež – hodnotím známkou 1. Přístup lektorů, jejich otevřenost, schopnost odpovědět na dotazy – hodnotím známkou 1..“
Ing. Ivana Meyerová, ZŠ Bílovec
„Beseda o energii poskytla žákům zajímavé informace, které se při výuce nedozvědí. Dostali informace o energii, hlavně o jaderné, v širším kontextu a možná je to i donutilo se trochu zamyslet. Lektoři vše podali srozumitelně, zpestřením bylo praktické měření radiace. Myslím si, že žáky beseda zaujala. Usuzuji podle toho, že celé dvě hodiny vydrželi v klidu, což se na naší škole zase tak často nestává.“
Jitka Pflugerová, SOŠ Bruntál
„Přednášky o energetice jsou bezvadné. Vždy jsou dokonale připravené, lektoři jako zkušení odborníci jsou schopni odpovědět na všechny otázky studentů. Protože besedu organizujeme pro poslední ročníky gymnázia, mají studenti o energetice nějakou představu a beseda jim obzory ještě rozšíří. Vždy jsme maximálně spokojeni.“
Mgr. Vilemína Hraničková, Gymnázium Sušice
„Žáci se zde dozvěděli řadu nových informací. Uvědomili si také, jak jsme závislí na elektřině ve svém každodenním životě, jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých typů elektráren, jaké jsou problémy s uchováním elektřiny a spoustu dalších věcí. Zpracování tématu bylo srozumitelné, přehledné, adekvátní věku našich žáků. Použité názorné metody a pomůcky zajistily, že besedy byly pro mládež velmi atraktivní. Pochvalně se o nich vyjádřili i kolegové, kteří při nich měli dozor. Lektor pan ing. Petr Pavlík i jeho spolupracovník měli k žákům pěkný přístup, hovořili o všem velmi otevřeně, dovedli žáky zaujmout a odpovědět jim na jejich dotazy.“
Mgr. Anna Břečková, Biskupské gymnázium v Ostravě
„Beseda o energii je pro žáky určitě přínosem, dozvědí se spoustu nového. O energii mají asi povědomí, že je třeba jí šetřit, ale vlastně již nevědí proč. Zpracování tématu je vynikající a pro žáky srozumitelné, stejně tak přístup lektorů a jejich schopnost odpovídat na dotazy. Rovněž předané materiály využijeme ve výuce. Příští rok bychom si rádi besedu zase objednali.“
Jana Laštovičková, ZŠ Bratranců Veverků Pardubice
„Besedy mají u nás ve škole kladný ohlas – informace, které se studenti dozvídají, jsou pro ně nové, často i překvapivé (co vše je na elektřinu, jak složité je energii získat a že ji zatím neumíme uchovat). Zpracování odpovídá věku posluchačů a je pro ně atraktivní. Vaši lektoři jsou přístupní a otevření.“
Marta Goldová, Gymnázium Olgy Havlové Ostrava
„Beseda byla pro žáky srozumitelná, přínosná, vedená zajímavou formou. Získané poznatky lze aplikovat ve výuce. Přednášející byli vstřícní a komunikativní. Zajímavá je i soutěž s využitím sociálních sítí.“
Mgr. Jitka Jermanová, ZŠ Most
„Besedy o energii mají již u nás tradici. Myslím, že se studenti v každé besedě dozvědí něco nového, přínos je to zcela jistě. To, že dostatek energie není samozřejmostí, nezaškodí pořádně připomenout. Téma je zpracováno dobře a srozumitelně. Možná by neškodilo přidat nějaké vhodné video. S lektory vycházíme dobře, diskusi vítají a jejich odpovědi jsou na úrovni.“
Jiří Brom, Gymnázium Týn nad Vltavou
„Mohu jen chválit perfektní připravenost lektorů v dané oblasti, jak z hlediska energetiky, tak z hlediska pedagogicky výchovného. Jejich profesionální přístup k celému tématu ve smyslu přehlednosti, adekvátnosti vzhledem k věku, atraktivnosti a celkové odbornosti. Prostě spokojenost na všech úrovních. Je velice pozitivní vidět, že se někdo v současné době stará o odborné povědomí nás občanů, zejména pak dětí a nepožaduje za to žádnou finanční odměnu.“
Ing. Alexandr Fales, SPŠ Ostrov