Start z domova má za sebou zatěžkávací zkoušku z přelomu loňského a letošního roku na Svitavsku ve východních Čechách, kde probíhal jeho pilotní projekt. Plně se tam osvědčil, takže nyní se zavádí celoplošně v rámci celé Skupiny ČEZ. „V praxi to znamená, že každá osádka pohotovostního vozu má zpracovaný týdenní plán práce. Ten pro ně budou technici připravovat minimálně s týdenním předstihem. Za jednotlivými pracovními příkazy pak budou osádky vyrážet přímo z místa svého bydliště, aniž by musely nejdříve zajíždět na své zázemí v regionu či na centrální pracoviště,“ říká Vojtěch Jůda, ředitel úseku Distribuční služby v Děčíně. Jeden z členů osádky bude mít tudíž vozidlo u sebe doma a ráno jen nabere kolegu, bydlícího v dojezdové vzdálenosti do 10 km a na trase k jejich prvnímu společnému úkonu.
Na svých dosavadních zázemích, z nichž nyní každé ráno montéři vyrážejí do terénu, se proto budou zdržovat jen minimálně. „Samozřejmě musí mít nezbytné sociální zázemí, kde se mohou v případě potřeby převléknout a komunikovat pomocí intranetu s centrálním pracovištěm. Také si tam budou doplňovat materiál do vozidla a ukládat drahé přístroje a nářadí, které nejsou standardní výbavou vozu. V zázemí musí rovněž jednou týdně absolvovat pravidelná školení bezpečnosti práce. Proto, dejme tomu, každé pondělí pracovníci svá zázemí navštíví a další čtyři dny v týdnu už budou jen v terénu,“ dodává Jůda. Ne všechny činnosti se ale dají naplánovat dopředu. Operativně se proto budou řešit náhlé závady na vedení či kalamitní situace, k nimž dispečer nebo technik pošle nejbližší osádku s příslušným vybavením. K jejich lokalizaci poslouží již delší čas zavedený GPS systém, jímž jsou vybavena všechna vozidla Provozu a poruchové služby. „Osádka pak bude na místo nasměrována prostřednictvím mobilního telefonu či vysílačky,“ podotýká Vojtěch Jůda.Systém týdenního plánování ovšem na severu Čech funguje již delší dobu. Oproti Startu z domova ale s tím rozdílem, že montéři měli svá zázemí na 35 místech, většinou v rozvodnách, po celém regionu a denně je navštěvovali. Nyní se dolaďuje optimální složení osádek vozidel s ohledem na jejich bydliště. „Je samozřejmé, že člověk z Klášterce nad Ohří nepojede pro kolegu do Teplic, aby pak společně pracovali někde na Lounsku,“ říká s nadsázkou Jůda.Projekt Start z domova bude ve své reálné podobě uveden do života ve všech regionech, v nichž působí Skupina ČEZ, do konce října letošního roku. „Kromě pilotního projektu ve Svitavách s ním mají již první pozitivní zkušenosti v západních Čechách. V severních se naplno rozjede do poloviny října,“ dodává na závěr Ota Schnepp, mluvčí Skupiny ČEZ pro severní Čechy. Ota Schnepp, mluvčí Skupiny ČEZ pro severní Čechy22. 9. 2006
Severočeští energetici rozjíždějí Start z domova
Rychlejší a ekonomičtější plnění každodenních provozních úkolů a odstranění závad na rozvodné síti vysokého a nízkého napětí si slibuje Skupina ČEZ od zavedení takzvaného Startu z domova. Jeho realizace se dotkne zhruba 900 zaměstnanců společnosti ČEZ Distribuční služby v rámci celé republiky. Jen na severu Čech se do projektu zapojí 72 dvoučlenných osádek pohotovostních vozů. Celkem se jedná o 177 pracovníků z odboru Provoz a poruchová služba, a to 144 montérů coby osádek vozů a 33 techniků či dispečerů