22. 9. 2006

Severočeští energetici rozjíždějí Start z domova

Rychlejší a ekonomičtější plnění každodenních provozních úkolů a odstranění závad na rozvodné síti vysokého a nízkého napětí si slibuje Skupina ČEZ od zavedení takzvaného Startu z domova. Jeho realizace se dotkne zhruba 900 zaměstnanců společnosti ČEZ Distribuční služby v rámci celé republiky. Jen na severu Čech se do projektu zapojí 72 dvoučlenných osádek pohotovostních vozů. Celkem se jedná o 177 pracovníků z odboru Provoz a poruchová služba, a to 144 montérů coby osádek vozů a 33 techniků či dispečerů

Start z domova má za sebou zatěžkávací zkoušku z přelomu loňského a letošního roku na Svitavsku ve východních Čechách, kde  probíhal jeho pilotní projekt. Plně se tam osvědčil, takže nyní se zavádí celoplošně v rámci celé Skupiny ČEZ. „V praxi to znamená, že každá osádka  pohotovostního vozu má zpracovaný týdenní plán práce. Ten pro ně budou technici připravovat minimálně s   týdenním předstihem. Za jednotlivými  pracovními příkazy pak budou osádky vyrážet přímo z místa svého bydliště, aniž by musely nejdříve zajíždět na své zázemí v regionu či  na centrální pracoviště,“ říká Vojtěch Jůda,  ředitel úseku Distribuční služby v Děčíně. Jeden z členů osádky bude mít tudíž vozidlo  u sebe doma  a ráno jen nabere kolegu, bydlícího v dojezdové vzdálenosti do 10 km a na trase k jejich prvnímu společnému úkonu.

Na svých dosavadních  zázemích, z nichž nyní každé ráno montéři vyrážejí do terénu, se proto budou zdržovat jen minimálně. „Samozřejmě musí mít nezbytné sociální zázemí, kde se mohou v případě potřeby převléknout a komunikovat pomocí intranetu s centrálním pracovištěm. Také si tam budou doplňovat materiál do vozidla a ukládat drahé přístroje a nářadí, které nejsou standardní výbavou vozu. V zázemí musí rovněž jednou týdně absolvovat pravidelná školení bezpečnosti práce.  Proto,  dejme tomu, každé pondělí  pracovníci svá zázemí navštíví a další čtyři dny v týdnu už budou jen v terénu,“ dodává Jůda.

Ne všechny  činnosti  se ale dají naplánovat dopředu. Operativně se proto budou řešit náhlé závady na vedení či kalamitní situace, k nimž dispečer nebo technik pošle nejbližší osádku s příslušným vybavením. K jejich lokalizaci poslouží již delší čas zavedený GPS systém, jímž jsou vybavena všechna vozidla Provozu a poruchové služby. „Osádka pak bude na místo nasměrována prostřednictvím mobilního telefonu či vysílačky,“ podotýká Vojtěch Jůda.

Systém týdenního plánování ovšem na severu Čech funguje již delší dobu. Oproti Startu z domova ale s tím rozdílem, že montéři měli svá zázemí na 35 místech, většinou v rozvodnách, po celém regionu a denně je navštěvovali. Nyní se dolaďuje  optimální složení osádek  vozidel s ohledem na jejich bydliště. „Je samozřejmé, že člověk z  Klášterce nad Ohří nepojede pro kolegu do Teplic, aby pak společně pracovali někde na Lounsku,“ říká s nadsázkou Jůda.

Projekt Start z domova bude ve své reálné podobě uveden do života ve všech regionech, v nichž působí Skupina ČEZ, do konce října letošního roku. „Kromě pilotního projektu ve Svitavách s ním mají již první pozitivní zkušenosti v západních Čechách. V severních se naplno rozjede do poloviny října,“ dodává na závěr Ota Schnepp, mluvčí Skupiny ČEZ pro severní Čechy.

 Ota Schnepp, mluvčí Skupiny ČEZ pro severní Čechy