7. 3. 2023

České domácnosti zvládají ceny energií lépe, než očekávaly v polovině loňského roku. Šetřit energiemi ale chtějí dál

• Obavy domácností z dalšího růstu nákladů na bydlení poklesly

• Domácnosti nyní zvládají vyšší ceny energií lépe, než samy v červnu loňského roku očekávaly

• Největší obavy z dopadů cen energií mají stále nízkopříjmové domácnosti, ale i tam se situace lepší

• Více než polovina domácností realizovala opatření k úspoře energií

• Téměř polovina domácností by uvítala informace, jak efektivně šetřit energiemi, nejčastěji od svého dodavatele

Klesají obavy z rostoucích cen

Podle výzkumu Ipsos Consumer Sentiment Tracker poklesly obavy domácností z dalšího růstu cen. V příštích třech měsících očekává rostoucí výdaje na domácnost 59 % Čechů, což je o 6 p.b. méně než v září 2022 a nejméně od listopadu 2021. Ačkoli náklady na bydlení patří mezi oblasti, kde se lidé obávají růstu cen nejvíce, došlo i zde od září 2022 k poklesu obav.

V oblasti cen energií zvládají domácnosti situaci lépe, než samy v červnu 2022 očekávaly. Tehdy kvůli růstu cen energií očekávalo výrazný negativní zásah do rodinného rozpočtu 38 % českých domácností. Pokud se dnes podíváme na domácnosti, kterým byly zálohy za energie změněny, výrazně negativní dopad uvádělo 11 % domácností.

Naopak žádný nebo jen malý dopad očekávalo pouze 8 % domácností, ve skutečnosti se situace nedotkla nebo dotkla málo 44 % domácností.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Největší obavy panují v segmentu nízkopříjmových domácností*. Výrazně negativní dopad na rozpočet očekávalo 58 % domácností, v aktuálním výzkumu uvádí reálný dopad 27 % domácností.

Do budoucna se výrazného dopadu vyšších cen energií obává 18 % domácností, v segmentu nízkopříjmových domácností jsou obavy větší (35 %).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„V polovině loňského roku, kdy byla situace v důsledku války na Ukrajině a začínající energetické krize velmi nejistá, panovaly poměrně vysoké obavy domácností ze zvládnutí situace. Dnes vidíme, že přijatá opatření nejen v podobě zastropování cen, ale i úsporných opatření na straně domácností, vedla ke stabilizaci situace. Nicméně stále je zde segment zejména nízkopříjmových domácností, na který měla situace výrazný dopad a jejichž očekávání do budoucna jsou ve srovnání se zbytkem populace více negativní,“ říká k výsledkům Michal Straka, analytik společnosti Ipsos. 

* K určení segmentu nízkopříjmová domácnost došlo srovnáním hraničního příjmu, příjmu domácnosti a počtu dospělých / dětí v domácnosti. Příklad: rodina s dvěma malými dětmi – čistý příjem 30 000 Kč, bez dětí 22 000 Kč.

Polovina domácností realizovala úsporná opatření

Nějaká úsporná opatření realizovalo 55 % domácností, dalších 17 % je plánuje.

Z konkrétních opatření pro snížení spotřeby energií domácnosti nejčastěji přistoupily k výměně spotřebičů či žárovek za úspornější (26 % domácností) či realizaci některých stavebních úprav (21 %).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Domácnosti také šetřily energiemi, například častěji využívaly sprchu místo vany (43 %), instalovaly LED osvětlení (42 %), nezakrývaly radiátory (38 %), optimalizovaly nastavení lednice (35 %), snížily teplotu během noci či pobytu mimo domov (29 %).

Větší rozsah úsporných opatření realizovaly domácnosti bydlící ve starých domech než v bytech, neboť na ně rostoucí ceny energií měly větší dopad. 

Zájem o informace o efektivních úsporách trvá

Téměř polovina domácností by uvítala informace, jak efektivně ušetřit na energiích. Tyto informace by lidé nejčastěji očekávali přímo od dodavatele energií. Od června 2022 vzrostl ze 40 % na 59 % zájem o poskytování informací ze strany dodavatele, neboť lidé očekávají konkrétní a detailní informace o úsporách.

„Z průzkumu Ipsos i z naší zkušenosti vyplývá, že zákazníci zvládají současnou náročnou situaci v energetice lépe, než se čekalo. Velkým dílem i kvůli tomu, že domácnosti začaly opravdu šetřit a více si kontrolují spotřebu. Řada zákazníků se už zorientovala v základních úsporných opatřeních, stoupá ale počet těch, kteří očekávají detailnější rady od dodavatelů. Jde jak o domácnosti, které se nyní chystají na realizaci konkrétních úspor, tak o domácnosti, které už je provádějí a chtějí se ujistit, že se vydaly správnou cestou,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.

ČEZ Prodej tak spustil sérii kurzů pro všechny zájemce o nejrůznější energeticky úsporná opatření. Tyto energetické kurzy poběží celý letošní rok a přihlásit se do nich může každý. Už do prvního kurzu, který začal, se zaregistrovalo 16 000 zájemců. Další se budou týkat například instalace fotovoltaik, energetické náročnosti nemovitostí nebo žádostí o podporu od Ministerstva práce a sociálních věcí.

„I my jsme velmi rádi, že se podařilo ukázat na zbytečné plýtvání a dále zákazníci začali dělat úsporná opatření. Situace ale není ideální. Jsme národ kutilů, a tak se lidé do řady opatření pustili svépomocí.  V kritické době byl nedostatek technologií a montážních firem a občas vidíme, že některé kroky jsou kontraproduktivní. K řadě instalací se bude třeba vrátit. I to je jedním z důvodů, proč se podílíme na ČEZ Akademii. Chceme lidem poskytnout možnost konzultovat vše s nejlepšími odborníky na trhu,“ vysvětluje ředitelka TZB-info Dagmar Kopačková.

Větší zájem o mentoring při realizaci úsporných opatření má zejména střední třída a nízkopříjmové domácnosti.

„Měsíčně k nám přijde zhruba 800 nových klientů se žádostí o pomoc. Dopad současné energetické krize na domácnosti možná nebyl až tak velký, jak jsme se obávali, přesto je inflace, včetně cen energií asi tím hlavním tématem, které naše klienty trápí. Právě prevence a zvyšování finanční a energetické gramotnosti jsou velmi důležité, abychom dosáhli stavu, kdy bude klesat počet lidí, kteří naši pomoc potřebují,“ uzavírá ředitel Poradny při finanční tísni David Šmejkal.

INFORMACE O VÝZKUMU:

Výzkum Jak české domácnosti zvládají ceny energií byl realizován na reprezentativním vzorku populace ČR starší 18 let, respondentem byla osoba rozhodující o dodavateli energií. V lednu 2023 bylo dotázáno 5 005 respondentů, v červnu 2022 bylo dotázáno 5 076 respondentů. Sběr dat probíhal pomocí Ipsos online panelu Populace.cz. Výzkum byl realizován pro společnost ČEZ. 

Výzkum Ipsos Consumer Sentiment Tracker je realizován na reprezentativním vzorku populace 18–65 let kvartálně vždy poslední týden daného kvartálu. Poslední vlna byla realizována v prosince 2022, dotázáno bylo 1010 respondentů pomocí Ipsos online panelu Populace.cz.

INFORMACE O IPSOS:

Ipsos je výzkumnou, technologickou a konzultační společností. Výzkumu trhu se Ipsos věnuje 30 let a je největší agenturou na českém trhu. Spolupracuje s pobočkami sítě Ipsos v 90 zemích. Z Prahy řídí projekty po celém světě a sídlí zde i vedení Ipsos Central Europe Cluster (ČR, SR, Maďarsko, Rakousko). Ipsos disponuje moderním technickým zázemím pro sběr a zpracování dat a využívá know-how divizí specializovaných na výzkumy značky a komunikace, mapování trhu a segmentaci, zákaznickou zkušenost a kvalitativní výzkum. Ipsos je členem organizací SIMAR, ESOMAR, MSPA a řídí se jejich etickými principy a metodickými pravidly. Dlouhodobě se věnuje tématům CSR a udržitelného rozvoje.

Více na www.ipsos.cz.