Vlastní pracovní síla
V rámci naší VIZE 2030 – Čistá Energie Zítřka jsme si stanovili dlouhodobý cíl udržet si pozici oblíbeného zaměstnavatele. Jinými slovy, chceme si udržet pověst žádané společnosti, která je zároveň špičkovým zaměstnavatelem. Abychom toho dosáhli, věnujeme mnoho času a energie péči o naše současné zaměstnance a získávání budoucích talentů.
Pro naplnění vize Skupiny ČEZ jsou vytvářeny pracovní podmínky, které podporují loajalitu a vysokou spokojenost všech zaměstnanců a přitahují vhodné kandidáty s klíčovými dovednostmi. Závazek Skupiny ČEZ k sociální odpovědnosti zahrnuje nadstandardní pracovní podmínky pro všechny zaměstnance, podporu vzdělávání, prosazování rovných příležitostí, spravedlivé zacházení, otevřenou komunikaci, diverzitu a inkluzi, svobodu sdružování, flexibilitu práce a v řadě případů umožnění sladění pracovního a soukromého života. Základní principy sociální politiky uplatňuje Skupina ČEZ v České republice i v zahraničí. Aby Skupina ČEZ jasně demonstrovala svůj závazek, zakotvila svůj přístup do kolektivních smluv, politik a interní řídicí dokumentace.
Řízení nadstandardních pracovních podmínek, vzdělávání a rekvalifikace zaměstnanců v závislosti na strategických prioritách Skupiny ČEZ nebo legislativních požadavcích je součástí činností expertních týmů v útvaru personalistika. Významné finanční zdroje jsou alokovány na odměňování, benefity, kariérní a osobní rozvoj zaměstnanců, zvyšování jejich kvalifikací a odborných kompetencí nebo podporu při rekvalifikaci zaměstnanců.
Personální politika přijatá představenstvem ČEZ, a. s., je závazná pro všechny zaměstnance společností Skupiny ČEZ. Definuje principy řízení zaměstnanců, jejich znalosti a dovednosti, výkonnost, schopnosti a chování v souladu s firemními principy.
Personální koncepce definuje dlouhodobé i roční priority v oblasti řízení významných dopadů, rizik a příležitostí souvisejících s vlastní pracovní silou. Vychází z interního dokumentu Strategie řízení lidských zdrojů a každý rok dochází k její aktualizaci.
Priority a cíle v oblasti řízení významných dopadů, rizik a příležitostí související se zaměstnanci jsou stanoveny představenstvem společnosti ČEZ, a. s., formou nařízení. V rámci VIZE 2030 byly stanoveny následující cíle:
- Udržíme pozici nejatraktivnějšího zaměstnavatele pro budoucí talenty i stávající zaměstnance.
- Pro všechny zaměstnance dotčené odchodem od uhlí zajistíme převedení na jinou práci nebo přeškolení a rekvalifikaci nebo kompenzace.
- Dosáhneme 30% zastoupení žen v managementu.
Ve všech provozech Skupiny ČEZ jsou zachovávány důkladné sociální záruky. Hodnocení sociálních dopadů v rámci Skupiny ČEZ ukazuje pozitivní pracovní prostředí, přičemž u zaměstnanců nebyla zjištěna žádná významná rizika ani negativní dopady. Přístupy spravedlivého zacházení v souladu s pracovněprávními požadavky zahrnují jak přímé zaměstnance v základním pracovněprávním vztahu ke společnosti ve smyslu zákoníku práce, tak agenturní pracovníky.
Účinnost přijatých opatření je sledována prostřednictvím interních a externích auditů, pravidelnými zaměstnaneckými průzkumy, referenčním srovnáním na trhu práce nebo nastaveným mechanismem pro podávání stížností. Skupina ČEZ se připravuje na postupné ukončování a související uzavírání nebo transformaci svých uhelných výrobních závodů, které budou mít řadu sociálních dopadů. Mezi největší z nich patří snížení počtu pracovních míst, narušení ekonomiky dalších podniků v regionu a riziko poklesu životní úrovně obyvatel. Implementace strategie v souladu s ESG vyžaduje intenzivní zabývání se dopady, které to bude mít na zaměstnance z lokalit dotčených odklonem od uhlí. Opatření ke zmírnění těchto dopadů jsou stanovena v kolektivní smlouvě. Zároveň je vedena spolupráce s institucemi v dotčeném regionu.
Skupina ČEZ se veřejně zavazuje poskytnout přeřazení na jiné pozice, rekvalifikaci, přeškolení nebo kompenzace všem zaměstnancům, kterých se odklon od uhlí dotkne. Zástupci zaměstnavatelů a zaměstnanců jednají o konkrétních plánech pro budoucnost zaměstnanců dotčených odklonem od uhlí na základě těchto priorit:
- zachovat potřebnou zaměstnanost v postižených lokalitách až do jejich uzavření,
- zaměstnávat stávající zaměstnance na pracovních místech vzniklých transformací lokalit, a to jak během výstavby, tak při následném provozu,
- zaměstnávat stávající zaměstnance na vnitřním trhu práce Skupiny ČEZ,
- zajistit nadstandardní sociální program pro propouštěné zaměstnance.
Pro splnění těchto priorit uplatňuje Skupina ČEZ následující:
- opatření jsou stanovena v kolektivní smlouvě (nadstandardní odstupné),
- specifické motivační prvky (bonusy, cílové bonusy),
- rekvalifikaci zaměstnanců,
- specifické nástroje v procesu náboru a výběru (aplikace podporující vnitřní trh práce a interní kariérní dny, podpora mobility),
- outplacement program,
- spolupráci s institucemi v regionu.
V rámci snahy zůstat preferovaným zaměstnavatelem věnuje Skupina ČEZ pozornost také zaměstnávání osob se zdravotním postižením a rodičů vracejících se z rodičovské dovolené. Kromě toho aktivně pracuje s potřebami zaměstnanců v různých věkových skupinách.
Skupina ČEZ poskytuje konkurenceschopné odměňování s ohledem na genderovou neutralitu a zásadu stejné odměny za stejnou nebo rovnocennou práci. V závislosti na výkonnosti společnosti, týmu i jednotlivců jsou každoročně odpovídajícím způsobem upravovány mzdy. Všem zaměstnancům je vyplácena přiměřená mzda v souladu s platnými referenčními hodnotami. Kromě toho je zaměstnancům Skupiny ČEZ nabízena široká škála finančních i nefinančních výhod a pobídek nad rámec požadovaný zákonem nebo vyjednaný odbory nebo nad rámec běžný v dané zemi, a tím pozitivně ovlivňována kvalita jejich života. Tyto benefity souvisejí se:
- sociálním zabezpečením (např. 37,5hodinový pracovní týden, 1 týden dovolené nad rámec daný právním předpisem, životní pojištění, doplňkové penzijní spoření, doplňkové investiční pojištění, půjčky a leasing, příspěvek na stravování, odměna při životním výročí),
- zdravotní péčí (např. sick days, nadstandardní zdravotní prohlídky, Dny zdraví, služba online lékařské poradny),
- péčí o duševní zdraví – psychologická linka, webináře, individuální konzultace, první psychologická pomoc, koučink, mentoring,
- sociální péčí (např. odchodné při odchodu do důchodu, navýšené odstupné, sociální výpomoc v mimořádných případech),
- ostatní péčí (např. konto příspěvků na benefity, péče o děti, příměstské tábory, akce pro zaměstnance, příspěvek na rekvalifikaci, kluby důchodců).
Skupina ČEZ dále nabízí strukturované programy a iniciativy zaměřené na zvyšování znalostí, kompetencí a schopností zaměstnanců, které jim umožňují efektivně vykonávat jejich povinnosti a přizpůsobit se měnícím se pracovním požadavkům nebo kariérnímu postupu. Kromě zdravotních prohlídek vyplývajících z legislativy jsou zaměstnancům nabízeny různé formy nadstandardní zdravotní péče.
Jako výzvu vnímá Skupina ČEZ využití AI v oblasti vzdělávání a rozvoje. Věnuje se edukaci zaměstnanců v této oblasti, podílí se na přípravě procesů požadovaných v rámci AI Act a zároveň testuje konkrétní využití v souvislosti s rozbory zpětné vazby ze školení a dalších vzdělávacích obsahů. V praxi je AI využívána při tvorbě e-contentu, včetně generativních funkcionalit (grafika, střih, voiceover, překlady).
2023 | 2024 | |||
---|---|---|---|---|
Celkový počet | 531 | 566 | ||
Podle pohlaví | Ženy | 77 | 85 | |
Muži | 454 | 471 | ||
Podle věku | 18–29 let | 3 | 4 | |
30–49 let | 252 | 249 | ||
50 let a více | 276 | 303 |
2023 | 2024 | |||
---|---|---|---|---|
Celkový počet | 4 231 | 4 539 | ||
Podle pohlaví | Ženy | 523 | 593 | |
Muži | 3 708 | 3 946 | ||
Podle věku | 18–29 let | 154 | 130 | |
30–49 let | 2 203 | 2 297 | ||
50 let a více | 1 874 | 2 112 |
V roce 2024 nastoupilo do Skupiny ČEZ 3 290 nových zaměstnanců, z nichž přibližně 27,5 % tvořily ženy. V České republice rostl zájem o práci pro mateřskou společnost ČEZ, a. s., již pátým rokem po sobě. Celkem společnost ČEZ, a. s., přijala 588 nových zaměstnanců, z toho 201 byli zaměstnanci do 29 let věku.
Ve Skupině ČEZ působí desítky odborových organizací, s nimiž vedení otevřeně a průběžně komunikuje o svých záměrech a výsledcích. Za vedení sociálního dialogu se zaměstnanci společnosti odpovídá představenstvo, jehož dva členové rovněž podepisují kolektivní smlouvu. Pravidelná jednání se zástupci zaměstnanců o organizačních změnách a dalších záležitostech týkajících se většího počtu zaměstnanců probíhají v pravidelných intervalech, nejméně jednou měsíčně, v případě potřeby i častěji. Dále každý rok probíhá kolektivní vyjednávání a společně s odbory též vyhodnocení dodržování závazků zaměstnavatele i odborů vyplývajících z kolektivní smlouvy.
V ČEZ, a. s., je kolektivní smlouva podepsaná až do konce roku 2027. Tímto způsobem je zaměstnancům poskytována dlouhodobá jistota ohledně jejich práv, odměňování a benefitů. Kolektivní smlouva je zveřejňována na stránkách zaměstnavatele a je přístupná všem zaměstnancům. V roce 2024 bylo ve vybraných společnostech Skupiny ČEZ 59 odborových organizací 7). Uzavřené kolektivní smlouvy se vztahovaly na 27 547 (82 %) zaměstnanců Skupiny ČEZ. Vedení některých společností Skupiny ČEZ se pravidelně účastní jednání s odborovými organizacemi.
Ve Skupině ČEZ působí od roku 2007 Evropská rada zaměstnanců (ERZ). Poslední volby členů ERZ ČEZ pro její již páté funkční období proběhly v roce 2023. Ke konci roku 2024 měla Evropská rada zaměstnanců celkem 22 členů, přičemž 14 členů pocházelo z České republiky, 2 z Polska, 4 z Německa, 1 ze Slovenska a 1 z Rumunska. Jako každoročně proběhla v roce 2024 dvě jednání ERZ ČEZ, která se uskutečnila v Praze. Předmětem jednání byla témata týkající se zejména strategie, výsledků hospodaření, působení na zahraničních trzích a dále energetika, rozvoj obnovitelných zdrojů a nové jaderné zdroje v ČR.
Ve Skupině ČEZ je zajištěno rovné zacházení při náboru nových zaměstnanců bez předsudečného úsudku a dle zásady zákazu jakékoli diskriminace. Znění inzerce je formulováno tak, aby bylo genderově neutrální a v souladu s principy diverzity a inkluze. Náborová strategie do značné míry sází na osobní kontakt a předávání zkušeností přímo od odborníků z oboru Skupiny ČEZ. Tento přístup se zaměřuje především na žáky a studenty od základních škol až po univerzity.
Školení a rozvoj jsou ve Skupině ČEZ vnímány jako investice do budoucnosti. Vzdělávání přispívá k trvalému a systematickému rozvoji zaměstnanců společností Skupiny ČEZ, který je nezbytný pro dlouhodobě bezpečný a efektivní výkon jejich současných i potenciálních (zvýšení produktivity) pracovních činností. Školení a rozvoj jsou poskytovány zaměstnancům v plném i částečném úvazku.
Hlavními pilíři školení a rozvoje pro naplnění potřeby nových technických a odborných znalostí a dovedností jsou:
- povinná školení – legislativní požadavky na školení a odborné znalosti pro každou pozici,
- podpora kultury sdílení znalostí a zkušeností s dlouhodobým cílem zajistit bezpečnost, zvýšení produktivity zaměstnanců a mezigenerační obměnu,
- rekvalifikační programy zaměřené na nové dovednosti potřebné pro obsazení pozic nebo rolí odlišných od těch předchozích,
- iniciativy zaměřené na zvyšování kvalifikace s cílem optimalizovat výkon, aby splňoval nové požadavky,
- celoživotní vzdělávání pro dosahování principů učící se organizace.
Strategie v oblasti školení a rozvoje Skupiny ČEZ zahrnuje strategické cíle, analýzu potřeb, hodnocení a sledování pokroku výkonnosti (ke zvýšení produktivity). Tyto vstupy jsou využívány k analýze rozvojových potřeb, které podporují stanovení optimálních priorit školení a rozvoje:
- strategické cíle a priority (VIZE 2030) pro Skupinu ČEZ a dceřiné společnosti,
- výsledky průzkumu angažovanosti zaměstnanců,
- výsledky pravidelného ročního hodnocení výkonu zaměstnanců,
- legislativní požadavky,
- potřeby obchodních jednotek,
- výsledky rozvojové diagnostiky.
Ve Skupině ČEZ je zaveden systematický přístup k plnění legislativních požadavků na školení zaměstnanců a jejich odborné znalosti, přičemž bezpečnost je nejvyšší prioritou. Každý zaměstnanec má individuální povinný plán školení stanovený pro danou pozici. Kromě povinného školení daného legislativou je nabízena široká škála volitelných aktivit, které mohou zaměstnanci využít pro svůj osobní rozvoj. Školení a rozvoj zaměstnanců jsou k dispozici ve třech kategoriích: pro manažery, pro týmy a pro jednotlivce. Cílem je pokrýt každou část procesu talent managementu.
Povinná školení pro všechny zaměstnance Skupiny ČEZ zahrnují témata, která vyplývají z:
- legislativy (např. bezpečnost práce, požární ochrana, informační a kybernetická bezpečnost, GDPR),
- certifikace ISO (např. ochrana životního prostředí, hospodaření s energií),
- interní řídicí dokumentace (např. Etický kodex, boj proti korupci), noví zaměstnanci absolvují počáteční povinné školení v první den nástupu do zaměstnání a poté, stejně jako stávající zaměstnanci, absolvují povinná školení pravidelně po 12–36 měsících, podle podmínek na pracovišti; následně zaměstnanci absolvují další povinná školení v závislosti na kvalifikačních požadavcích pro konkrétní pozici a činnosti, které zaměstnanec vykonává – příkladem takového školení je např. práce ve výškách, práce s elektrickým zařízením, svařování.
Pokud jde o volitelná školení, nabídka se skládá z následujících programů:
- osobní – zaměřené na osobní a profesní dovednosti,
- individualizované – jednorázové nebo dlouhodobé; pro týmy nebo jednotlivce,
- podnikové – pro vybrané skupiny zaměstnanců, např. talenty, nástupce, ženy, absolventy,
- leadership – zaměřený na manažery a žádoucí firemní kulturu.
Noví manažeři se účastní programu Nový manažer, který se skládá minimálně ze dvou kurzů zaměřených na strategické řízení, pracovněprávní minimum a školení klíčových kompetencí manažera.
Mezi další strategicky důležité rozvojové aktivity patří:
- obecná rekvalifikace nebo rekvalifikace zaměstnanců dotčených ukončením těžby uhlí,
- témata diverzity a rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem,
- programy pro absolventy a stážisty.
Naše školicí programy zahrnují také školení pro dodavatele a subdodavatele.
Školení o bezpečnosti práce pro zaměstnance dodavatelů a subdodavatelů vnímá Skupina ČEZ jako klíčový prvek pro zvýšení bezpečnosti na jejích pracovištích. Školicí programy zahrnují také školení pro dodavatele a subdodavatele. Systém těchto školení je popsán v řídicí dokumentaci (např. v pravidlech chování), kterou jsou stanoveny základní požadavky pro provádění činností smluvních partnerů v areálech jaderných, klasických a vodních elektráren, případně ve vybraných mimovýrobních (nevýrobních) lokalitách.
Zaměstnanci dodavatelů a subdodavatelů ve výrobních lokalitách a vybraných mimovýrobních lokalitách absolvují školení zaměřená na různá bezpečnostní témata (např. bezpečnost práce, požární ochrana, ochrana životního prostředí, havarijní připravenost, fyzická ochrana, jaderná bezpečnost a rovněž školení v oblasti informační a kybernetické bezpečnosti). Zaměstnanci dodavatelů a subdodavatelů jsou povinni školení absolvovat v jaderných elektrárnách jednou za rok a v klasických elektrárnách a mimovýrobních lokalitách jednou za dva roky.
Generační obměna a dlouhodobé náborové požadavky jsou řešeny systematickou podporou technického vzdělávání. ČEZ, a. s., úzce spolupracuje se školami a univerzitami, je jejich partnerem a pořádá různé, především odborné akce (např. přednášky, studentské programy, stáže) pro žáky, studenty i učitele. Pro studenty technických vysokých škol je pořádána dvoutýdenní odborná stáž Letní univerzita, během které se detailně seznámí s provozem jaderné elektrárny, a týdenní odborná stáž SMR Camp se zaměřením na malé modulární reaktory. Akcí se účastní také ženy, které v roce 2024 tvořily téměř 20 % účastníků.
Pro žáky základních a středních škol je od roku 2015 pořádána soutěž Vím proč. Vychází z myšlenky, kdy děti učí děti. Je jim dána příležitost předvést fyziku v praxi prostřednictvím krátkých videí a těm nejlépe hodnoceným je umožněno vyhrát hodnotné ceny pro sebe i své školy. Od roku 2022 společnost ČEZ, a. s., pořádá pro studenty partnerských středních škol dvakrát ročně akci Green Energy Tour, zaměřenou na detailní seznámení s bezemisními zdroji Skupiny ČEZ v České republice.
Pro středo- a vysokoškoláky jsou dále pořádány tyto pravidelné akce:
- Jaderná maturita,
- Distribuční maturita,
- Energetická maturita,
- ESCO maturita,
- SMR maturita,
- Šance pro technika,
- ČEZ Experience.
Na vzdělávacím webovém portálu Svět energie (www.svetenergie.cz) Skupina ČEZ přináší zdroj informací o energetice pro děti od mateřských škol až po vysokoškolské studenty a pedagogy. Včasný nábor a zaškolení nových kolegů jsou v některých případech rozhodující pro úspěšné zvládnutí generační obměny. Například školení operátorů jaderných elektráren trvá déle než dva roky od nástupu zaměstnance. V posledních letech jsou nejcennějším zdrojem nových operátorů čerství absolventi vysokých škol, kteří představují více než 80 % všech nových operátorů. Na podporu náboru je také využíván již od roku 2008 stipendijní program, kterým doposud prošly stovky studentů technických oborů. Od roku 2023 se nově netýká jen vysokoškoláků, ale o stipendium mohou usilovat také motivovaní středoškoláci se zájmem o jadernou energetiku. V roce 2024 byl podepsán rekordní počet 67 stipendijních smluv – 50 vysokoškolských a 17 středoškolských.
Všechny společnosti Skupiny ČEZ mají zavedený systém řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na základě požadavků národní legislativy pro tuto oblast. Vybrané společnosti na základě počtu zaměstnanců, jejich zařazení dle kategorie práce (vliv práce a pracovního prostředí na zdraví zaměstnanců) a závažnosti vyhodnocených rizik bezpečnosti a ochrany zdraví při práci mají zavedený a certifikovaný systém řízení podle ISO 45001, případně národní program Bezpečný podnik (osvědčení vydává Státní úřad inspekce práce na základě provedeného auditu) nebo jsou pod komplexním dozorem Státní báňské správy. Jaderná elektrárna Dukovany je držitelem osvědčení Bezpečný podnik. Jaderné elektrárně Temelín nebylo osvědčení i přes splnění požadavků prověrky systému řízení BOZP ze strany oblastního inspektorátu práce v roce 2023 vydáno, a to z legitimního důvodu stále probíhajícího šetření smrtelného pracovního úrazu dvou zaměstnanců ze dne 26. 5. 2023
Bezpečnost a ochrana zdraví jsou prvořadé pro celou Skupinu ČEZ a jsou součástí ročních ukazatelů výkonnosti. Počínaje bezpečností a ochranou zdraví při práci, přes požární ochranu až po havarijní připravenost, to vše jsou základní prvky kultury bezpečnosti Skupiny ČEZ. Všechny společnosti Skupiny ČEZ mají zavedený systém řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na základě požadavků národní legislativy pro tuto oblast.
Prevence pracovních úrazů a nemocí souvisejících s prací je zahrnuta v Politice bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, která byla vyhlášena představenstvem ČEZ, a. s. Hlavní zásady a závazky, které používá společnost při řízení, jsou následující:
- Bezpečnost, ochranu života a zdraví lidí nadřazujeme ostatním zájmům a považujeme je za integrální součást systému řízení.
- Usilujeme o to, aby se bezpečnost a ochrana zdraví při práci staly nedílnými součástmi myšlení, chování a pracovních návyků všech zaměstnanců i dodavatelů.
- Plnění závazných povinností je pro nás samozřejmou součástí našich činností.
- Systém řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci neustále zlepšujeme.
- Od dodavatelů vyžadujeme stejný přístup k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Tato politika je vrcholným dokumentem systému managementu BOZP. Tuto politiku dále rozvíjí interní dokumentace, včetně stanovení konkrétních cílů a opatření. Aktuálnost politiky a plnění cílů pravidelně přezkoumává strategický management.
Každoročně je prověřováno plnění politiky BOZP, konkrétních cílů a opatření v rámci interního kontrolního systému. Základním standardem pro interní audit jsou v České republice především prověrky bezpečnosti, které jsou dány legislativními požadavky (zejména § 108 zákoníku práce). Ty jsou doplněny nezávislým interním hodnocením (prověrkami odborných útvarů, hodnoceními útvarem systém řízení Skupiny ČEZ, nezávislými prověrkami v rámci korporátní struktury apod.).
Systém řízení BOZP, který byl auditován nebo certifikován externí stranou, zahrnuje tyto standardy:
- ISO 45001 – certifikace prováděna akreditovanými certifikačními orgány,
- národní program Bezpečný podnik 2017 – certifikace (osvědčení) vydává Státní úřad inspekce práce na základě provedeného auditu,
- národní legislativa v oblasti důlních činností – ocenění uděluje Český báňský úřad na základě kontrolní činnosti.
Z interního a externího hodnocení je k dispozici výstup ve formě dat a informací. Následně je provedeno vyhodnocení, jehož výsledkem může být zjištění (shoda, neshoda, námět na zlepšení), které se dále vypořádává stanoveným způsobem. Průběžně se prověřují slabé a silné stránky v oblasti bezpečnosti Skupiny ČEZ, revidují havarijní plány, nacvičují akce a školí havarijní týmy, zaměstnanci a další zúčastněné strany. V rámci BOZP jsou dodržovány příslušné právní předpisy a určené útvary provádějí každoroční interní audity a analýzu rizik systému BOZP. Zúčastněné strany jsou pravidelně informovány o ukazatelích výkonnosti v oblasti bezpečnosti. Jsou přijímána preventivní opatření a aktualizují se bezpečnostní směrnice a postupy na základě výsledků auditů, změn v legislativě a periodického vyhodnocování rizik. Rovněž dochází ke zlepšování pracovních standardů.
Poskytování zdrojů patří mezi Hlavní zásady a priority Skupiny ČEZ v oblasti bezpečnosti, které jsou pravidelně nedílnou součástí ročního nařízení představenstva ČEZ, a. s., k ročním úkolům 2024:
- Trvale naplňovat politiky bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
- Poskytovat dostatečné personální, finanční, materiální zdroje pro zajištění plnění požadavků bezpečnosti.
- Naplňovat bezpečnostní požadavky a soustavně zvyšovat bezpečnost ve Skupině ČEZ, zejména s důrazem na výrobní a provozní lokality.
- Realizovat opatření vyplývající ze stanoveného Bezpečnostního tématu roku pro jednotlivé divize ČEZ, a. s., a společnosti Skupiny ČEZ.
Bezpečnost a ochrana zdraví jsou zajišťovány v součinnosti s příslušnými odborovými organizacemi působícími ve Skupině ČEZ. Podílejí se například na projednávání příslušných interních dokumentů společností Skupiny ČEZ, účastní se jednání o otázkách BOZP a objasňování příčin pracovních úrazů či prověrek BOZP na pracovištích Skupiny ČEZ, které jsou prováděny prověrkovými komisemi složenými ze zaměstnanců společností Skupiny ČEZ v návaznosti na jejich působnost na příslušných pracovištích nebo zařízeních. Výsledky prověrek se předkládají k projednání na poradách vedení příslušných společností za účasti pověřeného zástupce odborové organizace.
Zaměstnanci jsou zařazováni pouze na takové práce, které odpovídají jejich zdravotní způsobilosti, což je posuzováno v rámci vstupních pracovnělékařských prohlídek. Vliv pracovních podmínek na zdraví zaměstnanců a schopnost dále konat práci jsou následně prověřovány v rámci periodických lékařských prohlídek.
Z hlediska odborné přípravy BOZP musí noví zaměstnanci absolvovat povinné vstupní školení a praktickou instruktáž, která probíhá zpravidla první pracovní den na pracovišti. Stávající zaměstnanci absolvují opakované školení každé 2 roky a vedoucí zaměstnanci každé 3 roky. Během školení se zaměstnanci seznamují se systémem řízení BOZP, povinnostmi zaměstnanců a zaměstnavatele, dalšími podmínkami zajištění BOZP a praktickými příklady událostí, které vedly k pracovním úrazům. Vybraní provozní pracovníci navíc absolvují praktický výcvik s ohledem na jejich pracovní zařazení (např. práce ve výškách, pohyb a práce na lešení). Všichni zaměstnanci jsou proškoleni v poskytnutí první pomoci.
U pracovníků dodavatelů navazuje školení v oblasti BOZP na školení, které je ze zákona povinen zajistit těmto pracovníkům jejich zaměstnavatel. V jaderných elektrárnách jsou v oblasti BOZP školeni zaměstnanci dodavatelů před přidělením vstupu do jaderné elektrárny nebo před přidělením role vedoucího práce / přípraváře. Pro prodloužení vstupu nebo role vedoucího práce jsou periodicky školeni vždy jednou ročně. Během školení se seznamují se specifiky práce v jaderných elektrárnách, očekávaným chováním, podmínkami BOZP na pracovišti a systémem řízení prací. V klasických a vodních elektrárnách jsou zaměstnanci dodavatelů školeni pro roli odpovědných osob a vedoucích práce před zahájením práce a poté každé dva roky.
Vybrané aktivity v oblasti BOZP
V letech 2023 a 2024 proběhla rozsáhlá osvětová kampaň zaměřená na zvýšení povědomí zaměstnanců o možných rizicích v oblasti bezpečnosti a o způsobech, jak jim aktivně předcházet. Hlavním mottem kampaně bylo: „O bezpečnosti přemýšlím.“ Propagovala snahu odhalovat, eliminovat, popř. minimalizovat rizika ještě předtím, než způsobí úraz, a to zejména identifikací nebezpečných situací (skoronehod), které mají potenciál zavinit zranění. Kampaň zdůrazňovala, že předcházení rizikům je důležité i v soukromém životě a dodržování pravidel bezpečnosti má smysl i doma. Tím je podpořeno vnímání otázek bezpečnosti a ochrany zdraví jako součást chování a návyků každého jedince.
V návaznosti na smrtelný úraz 2 zaměstnanců v roce 2023 proběhlo ve Skupině ČEZ rozsáhlé posouzení pracovišť z pohledu práce v uzavřených prostorách. Výstupem hodnocení bylo zpřísnění stávajících či zavedení nových pravidel pro bezpečnou práci v těchto prostorách.
Skupina ČEZ podporuje výměnu a sdílení informací mezi specialisty bezpečnosti z jednotlivých společností Skupiny ČEZ. Specialisté úseku bezpečnosti Skupiny ČEZ se několikrát ročně potkávají s odborníky z ostatních energetických společností působících na území České republiky, aby se informovali o opatřeních po nežádoucích událostech a sdíleli společně příklady správné praxe.
Zástupci Skupiny ČEZ jsou aktivní v profesních zaměstnaneckých svazech, kde aktivně dávají podněty na změny bezpečnostní legislativy a připomínkují relevantní vládní novelizační návrhy.