Skip to Content

Vztah s komunitami

Skupina ČEZ si plně uvědomuje svoji sociální, environmentální a finanční odpovědnost, která vyplývá z jejího provozu a obchodních aktivit na evropském trhu. Cílem Skupiny ČEZ je být odpovědným korporátním občanem a dobrým sousedem, který se aktivně a důsledně podílí na podpoře a rozvoji komunitního života.

Skupina ČEZ podporuje projekty v různých oblastech života – sociální péče, vzdělávání, kultury, sportu, ochrany životního prostředí, rozvoji místní infrastruktury a zdravotní péče. Též má významný ekonomický dopad na rozvoj místních komunit a regionů ČR. Je významným zaměstnavatelem a vytváří pracovní příležitosti i v dodavatelském řetězci.

Vztahy a spolupráce s komunitami

Vztahy se zúčastněnými stranami jsou řízeny s ohledem na jejich specifika a místní podmínky, jejich potřeby a očekávání ve vztahu k podnikatelským aktivitám Skupiny ČEZ. Cílem zapojení dotčených komunit je ve spolupráci s nimi zajistit celkový rozvoj lokality, kde probíhá konkrétní projekt. Identifikace dotčených komunit včetně zjištění, zda je nutné v dané lokalitě zohlednit komunity se zvláštními charakteristikami, probíhá v koncepční fázi projektu a následně v souladu s pravidly nastavenými v Politice vztahů s komunitami.

Skupina ČEZ má vyhlášenou Politiku vztahů s komunitami, za jejíž plnění odpovídá ředitelka útvaru public affairs Skupiny ČEZ, podřízená přímo generálnímu řediteli společnosti ČEZ, a. s.

Politika vztahů s komunitami je postavena na těchto principech:

  • vztahy s komunitami jsou součástí odpovědného podnikání,
  • vztahy s komunitami jsou považovány za nástroj získávání zpětné vazby,
  • usilujeme o oboustranně přínosné soužití komunit se Skupinou ČEZ na základě otevřené komunikace,
  • s komunitami je jednáno transparentně,
  • komunity mají k dispozici soubor komunikačních kanálů s garantovanou dobou reakce.

Za provozní odpovědnost za zajištění rychlé a efektivní komunikace odpovídají pro vybrané regiony statutární orgány, za projekt samotný poté odpovídá manažer daného projektu či případně regionální manažer pro některé projekty. Skupina ČEZ má vliv na komunity primárně z důvodu provozované vlastní podnikatelské činnosti na území lokalit, kde jsou umístěna její energetická zařízení. V lokalitách jsou monitorovány sociální a environmentální dopady činností Skupiny ČEZ. Ta zároveň vždy realizuje u svých projektů kompenzační opatření na minimalizaci dopadů.

Nadace ČEZ v rámci grantových řízení (Podpora regionů, Oranžové hřiště, Neziskovky – profesionální rozvoj sociální péče, Stromy, Úprava turistických tratí a běžeckých stop, Oranžový přechod, Zaměstnanecké granty, Pomocná ruka zaměstnancům a Plníme přání) podporuje rozvoj komunit v ČR a naplňuje i další cíle (např. podporu a ochranu životního prostředí, biodiverzity – SDG 15). Nadace ČEZ zároveň provádí vyhodnocení v rámci vyhlašovaných grantových řízení. V roce 2024 Nadace ČEZ podpořila 2 041 projektů částkou ve výši 352,6 mil. Kč.

ČEZ, a. s., v roce 2024 pokračoval ve spolupráci s výherkyní výzvy Lead 2030, organizované globální platformou One Young World. Poskytl 90 hodin expertního mentoringu a finanční podporu, v jejímž rámci byly instalovány ostrovní solární systémy pro 248 domácností v horských vesnických komunitách v Lesothu. Získané znalosti byly dále využity pro instalaci ostrovních solárních systémů pro 8 zdravotních středisek, 4 školy, 2 komunitní centra a 5 podniků již jako komerční projekty. Projekt přispěl k naplnění Cíle udržitelného rozvoje č. 7, zajištění přístupu k základním energetickým službám (SDG 7) a dále také přístupu ke vzdělání (SDG 4). Byly podpořeny i projekty studentů ČVUT v Africe a Asii. V roce 2024 ČEZ, a. s., ve spolupráci s českými univerzitami připravoval nové projekty v rozvojových zemích k zajištění přístupu k základním energetickým službám (SDG 7), ochraně biodiverzity (SDG 15), efektivnímu nakládání s vodními zdroji (SDG 6), adaptacím na změny klimatu (SDG 13) a udržitelnému rozvoji místních komunit.

Skupina ČEZ ve sledovaném období neidentifikovala významné riziko a příležitost související s konkrétními dopady v závislosti na komunity. Dopady jsou vždy vázány na území konkrétní obce a regionu a nejsou spojeny s výlučnými dopady na konkrétní skupiny obyvatelstva.

V lokalitách, kde Skupina ČEZ působí, jsou založeny pracovní skupiny za účelem diskuse dopadů činnosti Skupiny ČEZ, kterých se účastní zástupci místních zúčastněných stran.

Společnosti Skupiny ČEZ postupují při realizaci svých podnikatelských záměrů vždy v souladu s platnou českou legislativou, včetně evropské, pro danou oblast (např. ochrana přírody a krajiny, účast veřejnosti) a dodržují interní předpisy stanovující pravidla pro komunikaci a spolupráci s dotčenými komunitami

Vzhledem k tomu, že Skupina ČEZ nepůsobí na územích s původním obyvatelstvem, nemá politiku vydanou pro původní obyvatelstvo, a zároveň žádné projekty Skupiny ČEZ nejsou realizovány v teritoriích původního obyvatelstva.

Veškerá řídicí dokumentace Skupiny ČEZ musí být v souladu s Etickým kodexem, který též zohledňuje obecné zásady OSN. Skupina ČEZ vykonává své podnikatelské aktivity na území EU v souladu se standardy OSN i OECD, které jsou součástí právního řádu EU, resp. České republiky.

V roce 2024 nebyly zaznamenány žádné případy nedodržení těchto zásad a standardů. Skupině ČEZ nebyly nahlášeny žádné významné negativní incidenty v oblasti lidských práv u dotčených komunit.

Skupina ČEZ prosazuje transparentní a otevřenou komunikaci o všech svých aktivitách a činnostech napříč ESG tématy, stavu distribuční sítě a investicích s dopadem na místní komunity. Na základě Politiky vztahů s komunitami se stanoví pravidla odpovědnosti za zapojení zúčastněných stran – v průběhu roku jsou organizována setkání zástupců Skupiny ČEZ se členy místních samospráv, nevládních a neziskových organizací, obcí a místních komunit s cílem poskytnout komplexní informace a řešit s tím související otázky a vznesené podněty.

V souladu s Politikou vztahů s komunitami jsou do projektu a příslušného povolení aktivně zapracovány parametry dohodnuté s komunitami a v součinnosti s povolovacím orgánem.

Skupina ČEZ postupuje nediskriminačním způsobem a zajišťuje v rámci povolovacích řízení možnost vyjádření všech účastníků řízení.

V rámci každého projektu je sbírána zpětná vazba od dotčených komunit o úrovni a intenzitě informování o daném projektu.

Skupina ČEZ komunikuje s veřejností prostřednictvím řady komunikačních kanálů:

  • webové stránky, sociální sítě,
  • zákaznická nebo informační centra,
  • obecná e-mailová adresa a telefonní linka,
  • statutární orgán výkonné společnosti,
  • manažer daného projektu,
  • regionální reprezentant Skupiny ČEZ, je-li pro daný projekt ustanoven,
  • informační kanály, jejich dostupnost a odpovědnost za komunikaci jsou stanoveny v příslušné řídicí dokumentaci.

Více informací lze nalézt ve Zprávě o udržitelnosti 2024.

Skupina ČEZ provozuje 9 informačních center určených pro studenty i širokou veřejnost, která nabízejí širokou škálu exkurzí a interaktivních aktivit. Návštěvnost v roce 2024 činila téměř 254 271 osob. Jednou z nejzajímavějších částí exkurzí je vždy pohled na technologie elektráren Skupiny ČEZ zblízka. Proto pro zájemce o energetiku jsou připravovány kromě standardní nabídky i speciální prohlídky provozů Skupiny ČEZ, které jsou běžně nepřístupné. Mezi ně se v tomto roce dostaly například vodní elektrárny Lipno, Hněvkovice nebo Střekov a větrná elektrárna Věžnice. Vedle toho byla veřejnosti umožněna také návštěva školicího střediska pro jaderné profesionály v Brně. Kromě nich se mohli návštěvníci také zúčastnit velmi oblíbených prázdninových prohlídek areálů jaderných elektráren Temelín a Dukovany.

Jaderné elektrárny a vodní elektrárnu Dlouhé Stráně je možné navštívit skrze virtuální realitu (ReakTour a WaterTour). Tyto virtuální návštěvy v infocentrech, ale i na tematických veletrzích a konferencích vyzkoušelo téměř 135 467 lidí.

Pro velkou oblibu v roce 2024 pokračovaly i online exkurze s názvem Virtuálně v elektrárně. Prohlídky jsou zdarma a probíhají živě z TV studia prostřednictvím MS Teams. Cílovou skupinu tvoří zejména školy, které je absolvují jako doplněk výuky přírodovědných předmětů, ale přihlásit se může i široká veřejnost.

Velkou novinkou roku 2024 bylo spuštění unikátního vzdělávacího formátu pro žáky 8. a 9. tříd ZŠ a SŠ nazvaného Setkání s energií. Studenti se přímo z pohodlí školní lavice účastnili debat o hlavních tématech současnosti i budoucnosti energetiky s lektory – předními českými odborníky z praxe.

V roce 2024 byly společnosti Skupiny ČEZ oceněny za udržitelné podnikání, společenskou odpovědnost a řízení zaměstnanců v následujících vybraných soutěžích v ČR i v zahraničí.

Česká ocenění: 

  • TOP Odpovědná firma (v kategorii Reporting): 1. místo pro mateřskou společnost ČEZ, a. s., (ocenění uděluje platforma Byznys pro společnost).
  • TOP Odpovědná firma (v kategorii Velká firma): Zařazení mateřské společnosti ČEZ, a. s., mezi lídry (ocenění uděluje platforma Byznys pro společnost).
  • TOP Odpovědná firma (v projektové kategorii Inovace): 3. místo pro mateřskou společnost ČEZ, a. s., (ocenění uděluje platforma Byznys pro společnost).
  • TOP Odpovědná firma (v projektové kategorii Diverzita a inkluze): Speciální ocenění poroty pro mateřskou společnost ČEZ, a. s., (ocenění uděluje Byznys pro společnost).
  • Sodexo Zaměstnavatel roku 2024 (v kategorii Velká firma s více než 5 tis. zaměstnanci): 1. místo pro mateřskou společnost ČEZ, a. s.
  • Web Top 100: WebTop100 – Produktový design roku 2024.
  • ESG žebříček 2024 Asociace společenské odpovědnosti.

Zahraniční ocenění: 

  • Contact Center World 2024: Skupina ČEZ byla oceněna 2. místem na mezinárodní soutěži – Skupina ČEZ – O Společnosti (cez.cz).

Program firemního dobrovolnictví Čas pro dobrou věc je každoročně vyhlašován ve všech krajích České republiky. Kolektivní smlouva vybraných společností Skupiny ČEZ zaručuje, že každý zaměstnanec může na dobrovolnickou činnost využít dva dny placeného volna v kalendářním roce. Za 17 let od zahájení dobrovolnického programu se bezmála 10 900 zaměstnanců zúčastnilo 1 585 akcí. Dobrovolnické aktivity lze vykonávat jak individuálně, tak ve větší skupině. Skupina ČEZ podporuje také teambuildingy formou dobrovolnické činnosti se společensky prospěšným přesahem.

Zaměstnanci byli rovněž vyzváni k zapojení do dobrovolnické úklidové iniciativy Ukliďme Česko, která probíhá na území celé České republiky a jejímž cílem je uklidit nelegálně vzniklé černé skládky a nepořádek. V roce 2024 věnovali zaměstnanci Skupiny ČEZ celkem 11 781 hodin na dobrovolnickou činnost v rámci firemního dobrovolnictví.

Více informací lze nalézt ve Zprávě o udržitelnosti 2024.

Mezi dalšími filantropickými aktivitami Skupiny ČEZ mají dlouhodobé zastoupení zaměstnanecké granty, snídaně a trhy chráněných dílen pořádané pro zaměstnance, charitativní sbírka oblečení a recyklace mobilních telefonů na podporu zaměstnání osob se zdravotním postižením.

Snídaně pro zaměstnance, velikonoční i vánoční trhy zahrnují prodej výrobků a občerstvení ze sociálních podniků, které zaměstnávají osoby se znevýhodněním a dále z chráněných dílen. V roce 2024 zaměstnanci přispěli na těchto akcích částkou bezmála 2 mil. Kč.

Od roku 2017 pořádá Skupina ČEZ pravidelně na několika místech ve svých provozech v České republice charitativní sbírku oblečení, obuvi a doplňků s názvem Průvan v šatníku. V roce 2024 zaměstnanci darovali 2 562 kg oblečení a obuvi, které byly následně rozděleny regionálním charitám a oděvním bankám. Od roku 2017 nasbíralo bezmála 17 000 kg oblečení. V květnu 2024 se zaměstnanci v Praze opět mohli zapojit do SWAP—výměnné akce oblečení a věcí do domácnosti. Na podzim se zaměstnanci napříč Skupinou ČEZ zapojili do materiální sbírky (zejména potravin a hygienických potřeb) na pomoc lidem zasaženým katastrofálními povodněmi.

V roce 2024 proběhl ve spolupráci s iniciativou Remobil pravidelný sběr starých, nepoužívaných nebo nefunkčních mobilních telefonů mezi zaměstnanci. Tato akce podporuje zaměstnávání osob se zdravotním postižením, které se na recyklaci podílejí, a propaguje tak opětovné použití a ochranu životního prostředí. Od roku 2020, kdy se Skupina ČEZ k této sbírce připojila, zaměstnanci darovali již 1 680 přístrojů, což se rovná úspoře 4 418 kg CO2 a více než 61 tis. litrů pitné vody.

Zaměstnanci v Praze se již po druhé zapojili do sbírky Český den proti rakovině, kdy zakoupením květu žlutého měsíčku lékařského mohli podpořit boj proti rakovině. Celkem zaměstnanci přispěli částkou téměř 40 000 Kč.

Zaměstnanci v jaderných elektrárnách Temelín a Dukovany se již tradičně zapojili do Tříkrálové sbírky, jejíž finanční výtěžek putuje lidem v těžké životní situaci. V letošním roce se nově zapojili také zaměstnanci pražské centrály. Celkem se vybralo bezmála 60 000 Kč.

Od roku 2019 mohou zaměstnanci v Praze darovat krev přímo na pracovišti. Probíhá spolupráce s výjezdovým týmem Ústřední vojenské nemocnice a ročně jsou realizovány 3–4 termíny odběrů krve. Od roku 2019 si již zdravotníci Ústřední vojenské nemocnice odvezli přes 312 litrů krve.