Dejte si pozor na energo šmejdy

První dojem může klamat. Nenechte se napálit těmi, kteří vydělávají na vaší důvěřivosti a přečtěte si, jak se energo šmejdům bránit.

Přehrát znovu

Jak poznáte energo šmejda

Co říkají a jaký je v tom ve skutečnosti háček?

JSEM Z ČEZU. VOLÁM, ABYCH SI S VÁMI SJEDNAL SCHŮZKU.

Totožnost našeho pracovníka si můžete ověřit na bezplatné lince 800 850 860.

Energo šmejdi se snaží obejít zákaz podomního prodeje předchozí telefonickou domluvou. Často se vydávají za ČEZ.

NABÍDKA PLATÍ JEN OMEZENOU DOBU. PODEPIŠTE, AŤ JI NEPROPÁSNETE.

Nic nepodepisujte pod tlakem, nabídku si raději s někým projděte. Seriózní nabídka bude platit i zítra.

Podvodníci nechtějí, abyste si nabídku prošli v klidu. Bývá totiž plná chytáků a skrytých poplatků.

ZARUČENĚ UŠETŘÍTE, JEN SE PODÍVÁM NA VAŠI SMLOUVU NEBO FAKTURU.

Buďte na své smlouvy a faktury opatrní. Neukazujte je každému, kdo zazvoní u dveří.

Podvodníci slibují nereálné úspory, aby si mohli opsat cenné údaje z vašich dokumentů a změnit vám dodavatele bez vašeho vědomí.

Jsem tady kvůli kontrole elektroměru, podepíšete mi protokol?

Buďte opatrní. Podvodníci si vymyslí cokoli, aby se dostali přes váš práh.

Ve skutečnosti podepíšete novou smlouvu nebo plnou moc.

ZAPLATÍTE CENU, KTERÁ JE AKTUÁLNĚ NA TRHU, TO SE VÁM VYPLATÍ.

Požadujte kompletní podmínky produktů a nechte si čas na rozmyšlenou.

Produkty s pohyblivou cenou se skutečně řídí aktuálním trhem, ale jsou za ně často účtovány poplatky, díky kterým zaplatíte mnohem více.

NEJČASTĚJŠÍ NEKALÉ PRAKTIKY

Přečtěte si reálné příběhy našich zákazníků, kteří se s energo šmejdy setkali.

1

1 AUKCE

Kontaktoval mě nějaký člověk, který prý zprostředkovává nejvýhodnější elektřinu a plyn za tak nízkou cenu, kterou prý nikde jinde nedostanu. Říkal, že se jen stačí přihlásit do nějaké aukce s dodavateli energií, a mělo to být nezávazné, tak jsem se přihlásil. Šlo o lež a nic nezávazného to nebylo a dodnes musím odebírat energie od nějaké pochybné společnosti.

Aukcím si raději vyhýbejte. Po přihlášení do aukce můžete zjistit, že jste se zavázali přijmout nabídku dodavatele, který aukci vyhraje. V opačném případě vám hrozí vysoká pokuta. V těchto případech se běžně stává, že ve skutečnosti žádná aukce neproběhla a zprostředkovatel je předem domluvený s dodavatelem energií, který má pro zákazníky připravenou nevýhodnou smlouvu. Aukční společnost vás navíc může vláčet od jednoho dodavatele ke druhému díky plné moci, kterou jim podepíšete.

2

2 PODVODNÝ TELEFONÁT

Zavolala mi nějaký operátorka, že pro mě nabídku zaručeně levnější elektřinu. Ani jsem jí pořádně nerozuměla jméno a název firmy, jak mluvil rychle. Nabídku jsem rychle odmítla, ale slečna mluvila dál a neustále mi pokládala nějaké otázky. Nevěřila jsem vlastním očím, když jsem za měsíc náhodou zjistila, že za mě někdo změnil dodavatele energií.

I přes to, že jste nabídku v průběhu hovoru odmítli, po čase zjistíte, že ke změně vašeho dodavatele došlo. Operátor vás totiž zahltil otázkami a vy jste na jednu z nich odpověděli „ano“, čehož operátor zneužil a provedl změnu dodavatele.

3

3 PODVODNÝ PODOMNÍ PRODEJCE

U dveří mi zazvonil muž a představil se jako spolupracovník ČEZu s tím, že potřebuje podepsat nějaké dokumenty kvůli odběru energií. Říkal, že je to jen formalita. Později jsem ale zjistil, že šlo o podvod a už nejsem u ČEZ, ale mám jiného dodavatele.

Podvodníci používají nespočet lží, kterými se váš podpis snaží získat. Mezi ty nejběžnější patří sloučení společností, podepsání dokumentu o změně ceny energií nebo úpravě záloh. Vždy se jedná o podvod a ve skutečnosti jsou to dokumenty, se kterými je možné změnit dodavatele, aniž byste o tom věděli.

4

4 FALEŠNÝ ZAMĚSTNANEC

Zavolal mi člověk z energetické firmy, že se se mnou potřebuje domluvit na schůzce kvůli kontrole vyúčtování a že nemusím nikam chodit, rád přijde za mnou domů. Dorazil hned druhý den. Působil příjemně a ukázal mi i svůj průkaz. Prošli jsme vyúčtování a řekl, že platím zbytečně moc, a dal mi podepsat pár papírů, aby se mi cena snížila. Po čase jsem zjistila, že to byl podvodník, a změnil za mě dodavatele elektřiny, kterou mám teď o hodně dražší.

Podvodníci se často snaží pod falešnou záminkou vnutit k vám domů, aby na vás vychrlili spoustu informací, ve kterých se snadno ztratíte, a donutí vás podepsat dokumenty, díky kterým za vás snadno změní dodavatele, kterého je pak možné opustit jen za cenu vysokých pokut. Mívají vyrobené falešné průkazy velkých energetických společností, aby vzbudili důvěru. Důležité je nikoho cizího si domů nepouštět a takové telefonáty ignorovat.

Co dělat, když už jste podepsali

Nebojte se, není to žádná ostuda. Podobnou zkušenost mají tisíce lidí.

  1. Nejhorší je nedělat nic, proto co nejdříve odstupte od smlouvy.
  2. Pokud jste smlouvu uzavřeli distančně nebo mimo obchodní prostory, máte právo odstoupit bez sankce (například při podomním prodeji, po telefonu, obecně mimo pobočku firmy).
  3. V případě, že jste smlouvu uzavřeli distančně nebo mimo obchodní prostory máte dvě možnosti jak od smlouvy odstoupit. První je odstoupení do 14 dní od podpisu smlouvy (smlouva uzavřena s obchodníkem nebo zprostředkovatelem) a druhá je výpověď do 15 dní od zahájení dodávky v případě (smlouva uzavřena s obchodníkem).

Odstoupení od smlouvy do 14 dní od podpisu smlouvy

Pokud jste uzavřeli smlouvu se zprostředkovatelem nebo obchodníkem distančně nebo mimo obchodní prostory firmy, máte právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů ode dne uzavření smlouvy. V případě, že jste nebyli poučeni o odstoupení od smlouvy v této lhůtě, můžete odstoupit až do jednoho roku a 14 dnů ode dne počátku lhůty pro odstoupení.

Pokud byste byli poučeni o právu odstoupit od smlouvy sice pozdě, ale přece jenom (až po uplynutí lhůty 14 dnů), běží 14 denní lhůta pro odstoupení ode dne, kdy jste poučení obdrželi.

Stáhnout vzor

Výpověď do 15 dní od zahájení dodávky

V případě, že jste uzavřeli smlouvu s obchodníkem distančně nebo mimo obchodní prostory firmy, jste oprávněni bez sankce vypovědět smlouvu uzavřenou na dobu neurčitou nebo určitou ve lhůtě do patnáctého dne po zahájení dodávky elektřiny nebo plynu. Lhůta je zachována, je-li v jejím průběhu výpověď odeslána (tedy stačí během této lhůty výpověď odeslat – nejlépe doporučeně nebo osobně doručit).

Výpovědní doba je 15 dnů a začíná běžet prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi.



Stáhnout vzor

Podejte u něj reklamaci

Využijte všechny možné způsoby reklamace. Zavolejte na zákaznickou linku, kontaktujte reklamační oddělení a využijte i služeb ombudsmana, pokud ho společnost má.

Pokud dodavatel reklamaci zamítne, pošlete stížnost na Energetický regulační úřad, který vykonává dozor nad dodržováním povinností v oblasti energetiky.

Jak napsat a kam poslat stížnost?

  1. Ve stížnosti uveďte celé jméno, adresu trvalého bydliště, adresu pro doručování, telefon a případně e-mail.
  2. Dále uveďte informace o odběrném místě, tj. místo a číslo odběrného místa a také kód EAN/EIC, případně i číslo smlouvy.
  3. Dále je potřeba uvést název dodavatele, jehož se vaše stížnost týká, jeho IČ a sídlo.
  4. Do stížnosti podrobně popište situaci, průběh reklamace a další informace, které uznáte za důležité.
  5. Ke stížnosti připojte jako důkaz výsledek reklamačního řízení, kopie písemných materiálů, zejména smlouvu, dosavadní korespondenci s dodavatelem a případně další materiály, které máte k dispozici.

Jste náš zákazník a potřebujete pomoc?

Rádi vám pomůžeme. Popište nám, co se stalo, a my se vám co nejdříve ozveme.

Vaše zákaznické číslo najdete na spodní straně faktury
Pokud máte nějaké dokumenty, např. popis nabídky.
Společnost ČEZ Prodej, a.s., bude zpracovávat (a to zejména prostřednictvím shromažďování, vyhodnocování a uchovávání) uvedené osobní údaje v rozsahu jméno, příjmení, telefonní číslo, e-mail a připojené dokumenty za účelem a po dobu nezbytně nutnou ke zpracování zaslaného podnětu.

Stáhněte si vše potřebné

Odstoupení od smlouvy

Stáhnout

Výpověď smlouvy

Stáhnout

Desatero – deset rad

Stáhnout

Média o šmejdech

Že jsou energo šmejdi vážným problémem, dokládá i velký zájem novinářů. Podívejte se na jejich nejnovější články a videa.

Na energošmejdy upozorňují také


V rámci vzájemné ochrany při návštěvě pobočky vás prosíme o dodržování následujících pravidel

Mějte zakrytá
ústa a nos
respirátorem nebo
nanorouškou

Při čekání dodržujte odstup 2 metry

Při kýchání a kašlání si zakrývejte ústa kapesníkem nebo paží

Upozornění

Zákaznická centra jsou pro vás otevřená. Vyřešíte na nich i požadavky týkající se distributorů energií. V seznamu poboček je poznáte podle názvu „Zákaznické centrum“ nebo „Kontaktní místo“.

Vybrané požadavky můžete řešit online. Z pohodlí svého domova vyřídíte například nahlášení samoodečtu, změnu záloh, adresy nebo způsobu platby, vrácení přeplatku a mnoho dalších věcí spojených s vaší smlouvou.


Více informací

Pro informace o síti pokračujte zde
Pro informace o službách internetu od ČEZ pokračujte zde