
Zdroj: Freepik.com
Kdy je ten správný čas na samoodečet?
- Obdrželi jste výzvu k nahlášení samoodečtu od nás nebo od distributora.
Distributor jednou ročně provádí fyzický odečet ve vašem odběrném místě. Jedná se o fakturační odečet, na jehož základě vám vystavíme vyúčtování. Pokud distributor některý rok do vašeho odběrného místa nepřijde, obdržíte výzvu e-mailem nebo SMSkou k nahlášení samoodečtu (stavu elektroměru).
- Mění se odběratel energií (přepis odběrného místa).
Typicky se jedná o situaci, kdy se do nemovitosti stěhuje někdo jiný. Samoodečet tak slouží jako dělicí čára. S novým vlastníkem nebo nájemcem je pak dobré podepsat předávací protokol, kde si obě strany potvrdí stav měřidla.
- Přecházíte k jinému dodavateli.
Aby bylo konečné vyúčtování u dodavatele, od kterého odcházíte, vystaveno na základě přesných údajů, je potřeba nahlásit stav elektroměru ke dni, kdy dodavatele měníte.
- Chcete si hlídat spotřebu elektřiny.
Během roku si můžete udělat odečet elektroměru hned několikrát a díky tomu budete mít spotřebu elektřiny pod kontrolou.
Tip! Nejpohodlnější způsob, jak nahlásit samoodečet, je online prostřednictvím MŮJ ČEZ. V aplikaci uvidíte přehledně také všechny faktury a smlouvy, umožňuje online platby, změnu záloh nebo kontakt se zákaznickou podporou.
Využijte pro samoodečet moderní technologie
Kromě aplikace MŮJ ČEZ, kterou provozuje ČEZ Prodej a jež je určena pro zákazníky, kteří mají ČEZ jako dodavatele, můžete využít i mobilní aplikaci Proud od společnosti ČEZ Distribuce. Tato aplikace je primárně určena pro všechny odběratele připojené k distribuční síti ČEZ, ať už mají dodavatele kteréhokoli. V aplikaci Proud můžete provést samoodečet, sledovat spotřebu na všech vlastních odběrných místech a získat informace o plánovaných odstávkách a poruchách z první ruky.
Budoucnost měření spotřeby elektřiny je v chytrém elektroměru
Moderním trendem v oblasti měření spotřeby elektřiny jsou chytré elektroměry tzv. smart metery. Jde o digitální měřicí zařízení, která umožňují chytrý samoodečet, tedy automatický a dálkový odečet spotřeby elektřiny. Už nemusíte stav elektroměru hlásit sami. Chytrý elektroměr sám zaznamenává spotřebu elektřiny na odběrném místě a údaje odesílá distributorovi v reálném čase nebo pravidelných intervalech. Díky tomu zaplatí odběratelé za skutečnou spotřebu, nikoli odhadovanou. V budoucnu smart meter umožní i využití výhodnějších, dynamických tarifů v závislosti na denní době a aktuálním zatížení sítě.
V České republice se zavádění smart meterů postupně rozšiřuje, především v domácnostech s vyšší spotřebou elektřiny. Do roku 2027 by podle nařízení Energetického regulačního úřadu měl být chytrý elektroměr povinně instalován u všech domácností s roční spotřebou nad 6 MWh. V budoucnu se však očekává jejich rozšíření i mezi menší odběratele.
Pokud vám nevyhovuje hlášení stavu elektroměru přes některou z aplikací a nemáte chytrý elektroměr, který odesílá data sám, můžete osobně navštívit kteroukoli pobočku ČEZ nebo zavolat na zákaznickou linku ČEZ 800 810 820.