
Zdroj: Freepik.com
Kdy je ten správný čas na samoodečet?
Obdrželi jste výzvu k nahlášení samoodečtu od nás nebo od distributora.
Distributor jednou ročně provádí fyzický odečet ve vašem odběrném místě. Jedná se o fakturační odečet, na jehož základě vám vystavíme vyúčtování. Pokud distributor některý rok do vašeho odběrného místa nepřijde, obdržíte výzvu e-mailem nebo SMSkou k nahlášení samoodečtu (stavu elektroměru).
Mění se odběratel energií (přepis odběrného místa).
Typicky se jedná o situaci, kdy se do nemovitosti stěhuje někdo jiný. Samoodečet tak slouží jako dělicí čára. S novým vlastníkem nebo nájemcem je pak dobré podepsat předávací protokol, kde si obě strany potvrdí stav měřidla.
Přecházíte k jinému dodavateli.
Aby bylo konečné vyúčtování u dodavatele, od kterého odcházíte, vystaveno na základě přesných údajů, je potřeba nahlásit stav elektroměru ke dni, kdy dodavatele měníte.
Chcete si hlídat spotřebu elektřiny.
Během roku si můžete udělat odečet elektroměru hned několikrát a díky tomu budete mít spotřebu elektřiny pod kontrolou.
Tip! Nejpohodlnější způsob, jak nahlásit samoodečet, je online prostřednictvím MŮJ ČEZ. V aplikaci uvidíte přehledně také všechny faktury a smlouvy, umožňuje online platby, změnu záloh nebo kontakt se zákaznickou podporou.
Využijte pro samoodečet moderní technologie
Kromě aplikace MŮJ ČEZ, kterou provozuje ČEZ Prodej a jež je určena pro zákazníky, kteří mají ČEZ jako dodavatele, můžete využít i mobilní aplikaci Proud od společnosti ČEZ Distribuce. Tato aplikace je primárně určena pro všechny odběratele připojené k distribuční síti ČEZ, ať už mají dodavatele kteréhokoli. V aplikaci Proud můžete provést samoodečet, sledovat spotřebu na všech vlastních odběrných místech a získat informace o plánovaných odstávkách a poruchách z první ruky.
Budoucnost měření spotřeby elektřiny je v chytrém elektroměru
Moderním trendem v oblasti měření spotřeby elektřiny jsou chytré elektroměry tzv. smart metery. Jde o digitální měřicí zařízení, která umožňují chytrý samoodečet, tedy automatický a dálkový odečet spotřeby elektřiny. Už nemusíte stav elektroměru hlásit sami. Chytrý elektroměr sám zaznamenává spotřebu elektřiny na odběrném místě a údaje odesílá distributorovi v reálném čase nebo pravidelných intervalech. Díky tomu zaplatí odběratelé za skutečnou spotřebu, nikoli odhadovanou. V budoucnu smart meter umožní i využití výhodnějších, dynamických tarifů v závislosti na denní době a aktuálním zatížení sítě.
V České republice se zavádění smart meterů postupně rozšiřuje, především v domácnostech s vyšší spotřebou elektřiny. Do roku 2027 by podle nařízení Energetického regulačního úřadu měl být chytrý elektroměr povinně instalován u všech domácností s roční spotřebou nad 6 MWh. V budoucnu se však očekává jejich rozšíření i mezi menší odběratele.
Pokud vám nevyhovuje hlášení stavu elektroměru přes některou z aplikací a nemáte chytrý elektroměr, který odesílá data sám, můžete osobně navštívit kteroukoli pobočku ČEZ nebo zavolat na zákaznickou linku ČEZ 800 810 820.