Pokud jste v předpisu SIPO nenašli zálohu na elektřinu, nebo je tato záloha nižší než obvykle, je to tím, že jsme Vám do záloh zohlednili příspěvek státu na energie tzv. úsporný tarif a odpuštění poplatku za podporované zdroje energie (POZE). Více informací v textu níže

 


Podpora Technologie

Technologie

Fotovoltaika

Pokud už od nás technologii máte, připravili jsme pro vás stránku s užitečnými tipy, články a videonávody. Najdete zde např., co je potřeba zkontrolovat, když se vám zdá, že technologie nefunguje optimálně.

TIP: Zkontrolujte nejprve jističe, jestli nedošlo k výpadku. Také můžete zkontrolovat, zda nejsou panely zastíněné, nebo zasněžené. Podívejte se na hlášení na displeji střídače, jestli nehlásí nějakou chybu. Problém poté popište kolegům na servisní lince 371 160 851. Následně provedeme kontrolu na servisním portále a případně naplánujeme výjezd k vám.

 

Technologie nefunguje jak má / nevyrábí, kolik by měla, co teď?

  • Volejte na servisní linku 371 160 851.
  • TIP: Zkontrolujte nejprve jističe, jestli nedošlo k výpadku. Podívejte se na hlášení na displeji střídače, jestli nehlásí nějakou chybu. Problém poté popište kolegům na servisní lince. Následně provedeme kontrolu na servisním portále a případně naplánujeme výjezd k vám.
On-line monitoring 24/7

Tepelná čerpadla

Pokud už od nás technologii máte, připravili jsme pro vás stránku s užitečnými tipy, články a videonávody. Najdete zde např. co je potřeba zkontrolovat, když se vám zdá, že technologie nefunguje optimálně.

TIP: Zkontrolujte nejprve jističe, jestli nedošlo k výpadku. Také můžete zkontrolovat, zda není venkovní jednotka hodně zasněžená nebo nějak poškozená. Zkontrolujte, zda není zanesené sítko. Návod jak na to najdete ve videu "Co dělat, když tepelné čerpadlo neběží, jak má".

Volejte na servisní linku 371 160 851. Problém popište kolegům na servisní lince. Následně provedeme kontrolu na servisním portále a případně naplánujeme výjezd k vám.

Technologie nefunguje jak má / nevyrábí, kolik by měla, co teď?

  • Volejte na servisní linku 371 160 851.
  • TIP: Zkontrolujte nejprve jističe, jestli nedošlo k výpadku. Také můžete zkontrolovat, zda není venkovní jednotka hodně zasněžená nebo nějak poškozená. Podívejte se na hlášení na displeji střídače, jestli nehlásí nějakou chybu. Problém poté popište kolegům na servisní lince. Následně provedeme kontrolu na servisním portále a případně naplánujeme výjezd k vám.

Wallbox

Wallbox si od nás můžete pořídit samostatně (bude se chovat jako jakýkoli jiný spotřebič ve vaší domácnosti) a/nebo společně s naším systémem Tengeo, tedy s fotovoltaikou nebo tepelným čerpadlem. Díky tomu získáte ucelený energetický systém pro celou domácnost a dokážete tak wallbox efektivně řídit. 

V našem systému TENGEO si můžete vybrat ze 4 přednastavených režimů řízení wallboxu:

  • Normal  - auto se nabíjí v co nejkratším možném čase. Tepelné čerpadlo a další komponenty domu mají přednost. Zbytek energie (omezení jističem domu) je využit pro nabíjení vozu.
  • Plán  - režim, který plánuje automatické nabíjení. Je nutné zadat předpokládaný čas odjezdu a den v týdnu. Systém vypočte čas, po který je auto k dispozici. Automaticky vyhodnotí, kdy je nejvýhodnější auto nabíjet a zda zvolit režim BOOST, který deaktivuje tepelné čerpadlo. Lze nastavit 3 časové režimy.
  • Boost - režim deaktivuje veškeré komponenty v domě a všechnu energii soustředí nr nabíjení auta.
  • FVE - režim připravený pro nabíjení auta pouze z přebytků fotovoltaické elektrárny. Tento režim je vhodný v případě, že je auto delší dobu nevyužívané.

Nastavení wallboxu je velice jednoduché a intuitivní, provedete ho přes aplikaci výrobce. Při instalaci se systémem řízení TENGEO je to ještě snazší – nastavení zařídíme za vás. Navíc budete mít všechny technologie hezky pohromadě.

Wallbox bude zároveň pod vzdálenou správou a kdyby se tedy dělo cokoli neočekávaného, stačí zavolat na naši servisní linku a my se na něj dokážeme „podívat“ na dálku. Věříme ale, že to nebude vůbec potřeba.

S wallboxem od nás se již nemusíte o nic dalšího starat – po instalaci ho můžete začít hned využívat. Nástěnná nabíjecí stanice EVmate je navržena pro bezpečné a rychlé nabíjení, ve vnitřním nebo venkovním prostředí, pro různé typy a modely elektromobilů, pro nabíjení v rezidenčních nebo komerčních budovách (hotely, firemní parkoviště, administrativa atd.). Nabíjecí stanice umožňuje jednoduchou montáž a provoz.

Jaké jsou další výhody nabíjecí stanice?

  • Nabízí třífázové připojení umožňující dobíjení o výkonu až 11 kW,
  • je vždy vybavena zabudovaným nabíjecím kabelem umožňujícím pohodlné každodenní nabíjení s nabíjecím konektorem typu 2 „Mennekes“,
  • je vždy vybavena zabudovaným sensorem zbytkového stejnosměrného proudu a splňuje tak požadavky na instalaci v zemích se zvýšenými nároky na ochranu (např. Německo),
  • vysoký stupeň IP ochrany a umožňuje tak instalaci wallboxu jak v garáži, tak i ve venkovním prostředí, např. na parkovišti, zvenku budovy apod.,
  • je vyráběná univerzálně v provedení se zvýšenou UV ochranou pro venkovní instalaci,
  • je plně certifikovaná a jednotlivé komponenty i celá stanice splňují nejvyšší standardy a normy pro nabíjení elektrických vozů.

Recyklace vysloužilých zařízení

Nejen elektrozařízení, ale i baterie a akumulátory obsahují mnoho recyklovatelných kovů jako je například zinek, železo, mangan, nikl, kadmium nebo olovo. Některé z těchto látek jsou zároveň velmi nebezpečné pro životní prostředí a zdraví člověka, zejména rtuť, olovo nebo kadmium.

Předáním baterií /elektrozařízení na místo zpětného odběru tak zejména díky recyklaci materiálu šetříme primární zdroje surovin a zároveň chráníme životní prostředí před případným neodborným nakládáním.

Proto věnujte pozornost symbolům s přeškrtnutou popelnicí, které označují, že příslušné elektrozařízení/baterie nepatří do komunálního odpadu. Symbol může být uveden přímo na zařízení, na jeho obalu nebo v návodu k použití či v záručním listu.

Než vysloužilé zařízení předáte k recyklaci, ujistěte se, že je zařízení označeno symbolem přeškrtnuté popelnice. Nijak ho nerozebírejte, nerozbíjejte, nevyndávejte případné zabudované akumulátory.

Možností, jak pak s elektrozařízením naložit, máte hned několik. Jistotou je odvézt vysloužilý elektrospotřebič do nejbližšího sběrného dvora, kde si jej od vás bezplatně převezmou. Adresu tohoto místa najdete na webu vaší obce či města. Sběrný dvůr je stabilním místem zpětného odběru, slouží pro bezplatné shromažďování a sběr vybraných složek komunálních odpadů a je vybaven různými druhy kontejnerů, mimo jiné právě kontejnery na odpadní elektrospotřebiče.

Další možností pro odevzdání zejména malých spotřebičů je kontejner speciálně určený na vysloužilé elektro. Místa, kde se kontejnery nacházejí, najdete obvykle na webu svého města či obce.

Starý elektrospotřebič můžete při nákupu nového elektrozařízení stejného typu předat prodávajícímu. V takovém případě nás kontaktujte, abychom se na předání domluvili.

Vysloužilá elektrozařízení si můžete nechat bezplatně odvézt také přímo z domova například se službou „Buď líný“. Podle množství materiálu je služba rozdělena do dvou kategorií. Pro vysloužilá elektrozařízení o celkové hmotnosti od 10 kg do 100 kg je určena balíková přeprava, kdy je nutno balík zabalit a v domluvený čas předat přepravci. V případě elektrozařízení převyšujících hmotnost 100 kg je možné zvolit svoz volně loženého elektra, které není nutno nijak balit. Bezplatný odvoz objednáte jednoduše na stránkách www.budliny.cz nebo na lince 840 550 650. Službu zajišťuje kolektivní systém REMA Systém, a.s.

V případě solárních panelů uvedených na trh do 1. ledna 2013 financuje recyklaci provozovatel solární elektrárny, jejíž jsou takové solární panely součástí. Ten je povinen zajistit i předání panelů ke zpracování, využití a odstranění, a to prostřednictvím provozovatele kolektivního systému, se kterým uzavřel smlouvu.

Povinnosti spojené s recyklací solárních panelů uvedených na český trh po 1. 1. 2013 byly přeneseny na výrobce, resp. dovozce těchto panelů.

V současné době je tak v ceně každého fotovoltaického panelu zahrnut recyklační příspěvek, který odvádí výrobci panelů nebo jejich dovozci kolektivním recyklačním systémům, které se zabývají následnou likvidací fotovoltaických panelů. Recyklační příspěvky slouží k vytvoření dostatečných zdrojů pro budoucí zpracování fotovoltaických panelů po skončení jejich životnosti.

Zároveň je každý výrobce povinen zajistit na vlastní náklady odběr elektrozařízení a sběr elektroodpadu z fotovoltaických panelů, které byly součástí solárních elektráren.

Recyklace solárních panelů je kromě recyklačního příspěvku hrazena i díky využití materiálů, ze kterých jsou fotovoltaické panely složeny. Panely obsahují mimo jiné drahé kovy, například měď, stříbro nebo indium a proces recyklace se ekonomicky vyplatí díky dalšímu použití vytěžených druhotných surovin.

Nejpoužívanějšími panely v Česku jsou křemíkové panely, které jsou součástí až 98 % všech fotovoltaických elektráren na našem území. Největší podíl na jejich hmotnosti – až 76 % - má sklo, následují plasty s 10 %, přibližně 8 % tvoří hliníkový rám a zbytek doplňuje křemík a vzácné kovy. Během termické a mechanické recyklace přitom jde zachránit a znovu využít 95 % skla a 85 % křemíku. 80 % samotných krystalických článků a plast pak poslouží jako palivo pro tepelné elektrárny.

Provozovatelé solárních elektráren do 30 kWp mohou vysloužilé panely odevzdat v síti míst zpětného odběru, která přináležejí ke každé větší obci. Děje se tak zdarma a samotný proces vypadá stejně, jako když člověk odevzdává do sběrného dvora třeba starou lednici nebo vysloužilou televizi. Náklady tak pro tyto provozovatele představuje pouze demontáž panelů a jejich odvoz.

Právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby předají vysloužilá zařízení přímo zpracovateli určenému výrobcem.

Seznam míst zpětného odběru pro solární panely lze najít v Registru míst zpětného odběru, který provozuje Ministerstvo životního prostředí.

Vyřešte své požadavky v MŮJ ČEZ

Přihlaste se a spravujte svoje služby online - přehledně a jednoduše.
S čím vám MŮJ ČEZ pomůže, zjistíte zde

Reklamace

Nejste s něčím spokojeni? Dejte nám o tom vědět.

Zadat reklamaci

FAQ regarding general meeting
Find more