Elektromobilita

Jak dobít elektromobil bez prodlení?

Zdroj: ČEZ

Počet vozů na elektrický pohon v posledních letech roste a Česko není výjimkou. Jak vyplývá z Analýzy složení vozidlového parku, kterou vydalo Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s Ministerstvem dopravy, bylo napříč Evropou během roku 2021 zaregistrováno 356 469 elektromobilů (stav k 30. 6. 2021), což činí 15,3 % z celkového počtu nově registrovaných vozů.

Trend elektromobility se nevyhýbá ani České republice, po jejíchž komunikacích jezdilo na sklonku června 2021 více než 8 500 registrovaných čistě elektrických vozů. Současně s poptávkou ovšem roste tlak na výstavbu nových dobíjecích stanic. Co byste o nich měli vědět předtím, než usednete za volant nově pořízeného vozu a vydáte se na cesty?

Jak nabíjení elektromobilů probíhá?

Existuje hned několik možností, jak dobít baterii elektrického vozu:

  • domácí nabíjení skrze přenosný nabíjecí kabel,
  • nabíjení za pomocí wallboxu,
  • (polo)veřejné nabíjecí stanice.

Nabíjení elektromobilu v domácích podmínkách je pohodlné a ekonomické. Postačí vám obyčejný nabíjecí kabel, který umožňuje nabíjení z běžné zásuvky (230 V). Baterii necháte dobít ve chvíli, kdy auto nepotřebujete, aniž byste museli s vozem zajíždět k veřejným dobíjecím stojanům. Značnou výhodou domácího nabíjení oproti návštěvě veřejných stanic je také nižší cena za elektřinu, nabíjení z běžné zásuvky na 230 V je ale pomalé a dobití elektromobilu může trvat několik hodin (pozn. – nedoporučuje se u pravidelného častého dobíjení, běžné zásuvky většinou nejsou k tomu svými parametry dimenzovány).

Chcete za domácí nabíjení elektromobilu ušetřit nemalé peníze? Zažádejte si u svého distributora elektřiny o tzv. dvoutarifní sazbu. Pokud doložíte, že jste vlastníkem vozu na elektrický pohon, máte nárok na odběr elektřiny za výhodnější cenu (pro elektromobily platí distribuční sazba D27).

Dalším řešením je dobíjení elektromobilu pomocí tzv. wallboxu. Jedná se nástěnnou nabíjecí stanici na střídavý proud s výkonem až 22 kW/32 A. Za přístroj běžně zaplatíte 10–40 000 Kč v závislosti na výkonu a vlastnostech vybraného zařízení. Nově můžete na pořízení wallboxu získat dotaci až 30 000 Kč z programu Nová zelená úsporám, a to dokonce i zpětně – na dotaci máte nárok, pokud jste si wallbox zakoupili od 1. 1. 2021. Pokud máte v domácnosti dva elektromobily, můžete získat dotaci dokonce na oba dobíjecí body, tedy až 60 000 Kč pro jeden rodinný důmomě se podporují až dva dobíjecí body.

Hlavním přínosem wallboxu je násobně kratší doba nabíjení než při napájení z běžné elektrické zásuvky – nejvýkonnější modely nabijí baterii až 10× rychleji – a zároveň také bezpečnost dobíjení. Navíc můžete wallbox nainstalovat rovnou do garáže nebo poblíž přístřešku pro auto, a tak dobít akumulátor před každou vyjížďkou.

Samostatnou kapitolu představují (polo)veřejné nabíjecí stanice, které bývají za určitý poplatek přístupné všem, nebo pouze majitelům vybrané značky vozidel (tyto stanice mohou provozovat automobilky prostřednictvím vlastních dealerů).

Kde a jak veřejné nabíjecí stanice vznikají?

S přibývajícím počtem elektromobilů na českých silnicích nabývá na významu také otázka dostupnosti nabíjecích stanic. Na konci června 2021 se v Česku nacházelo 744 dobíjecích stanic se 1417 dobíjecími body. Nedávný průzkum mezi českými motoristy ale odhalil, že 2/3 dotázaných považuje počet tuzemských stanic za nedostatečný a kvůli obavám o jejich nedostatek s pořízením elektromobilu stále váhá.

Městem s největší koncentrací dobíjecích stanic je Praha, kde je také o elektromobily největší zájem. Vyšší počet dobíjecích míst vzniká také v dalších velkých městech, jako jsou Brno nebo Ostrava. Pokud se ovšem vydáváte na cesty do méně lidnatých oblastí s horší dopravní infrastrukturou, je vhodné si naplánovat trasu, na které budete mít možnost baterii vozidla včas dobít. Síť veřejných dobíjecích stanic ČEZ, která nabízí již přes 320 stojanů, se však za poslední měsíce výrazně rozrostla a pokrývá v podstatě celou Českou republiku.

Výstavba a umístění dobíjecí stanice vyžaduje dlouhodobé plánování. Běžně se staniční místa zřizují například v blízkosti dálnic, na benzinových stanicích u významných dopravních tepen nebo na parkovištích obchodních či zdravotních středisek.

Mezi nejvýznamnější investory s početnou sítí dobíjecích stanic po České republice patří společnosti ČEZ, E.ON nebo PRE. V menším měřítku zde nabízí své služby Tesla nebo projekt IONITY. Minoritní skupinu tvoří již zmiňované automobilky, které umožňují využití dobíjecích stanic svým klientům.

Právě ČEZ spravuje největší počet veřejných dobíjecích stanic v ČR. Některé z nich mohou řidiči elektromobilů využít v blízkosti dálnic (D1, D5, D8…) nebo přímo ve městech (například v Brně či ve Vrchlabí). Počtem i rozsahem pokrytí je síť srovnatelná s řetězci větších, klasických čerpacích stanic.

Zajímá vás, kde přesně se nabíjecí stanice nachází? Nahlédněte do mapy dobíjecích stanic nebo si nainstalujte aplikaci FUTUR/E/GO, kde zjistíte i aktuální obsazenost na jednotlivých stanovištích.

Druhy dobíjecích stanic

V současnosti se pro nabíjení elektromobilů využívají 2 hlavní typy stanic:

  • stanice s výkonem do 22 kW/32 A (tzv. AC „pomalé“ dobíjení),
  • stanice s výkonem nad 50 kW/32 A (tzv. DC „rychlé“ dobíjení),
  • stanice s výkonem nad 100 kW (tzv. DC „ultrarychlé“ dobíjení).

V čem spočívá rozdíl? Nabíjecí stanice do 22 kW/32 A využívají pro nabíjení střídavý proud (odtud označení AC – alternating current). Jakmile dojde k napojení nabíjecí stanice prostřednictvím kabelu ke konektoru elektromobilu, palubní nabíječka, která je součástí automobilu, musí přeměnit střídavý proud na stejnosměrný a ten následně posílá do baterie.

Technické parametry palubních nabíječek se v mnoha případech liší. Pokud si pořídíte elektromobil, jehož palubní nabíječka má kupříkladu výkon pouhých 3,7 kW, nabíjení neurychlíte ani při využití sebevýkonnější dobíjecí stanice (limitovat vás bude nabíječka ve vašem vozidle). V současnosti jsou elektromobily standardně vybavovány palubní nabíječkou o výkonu 11 kW/16A.

U rychlonabíjecích (resp. ultrarychlých) stanic podobné komplikace zpravidla řešit nemusíte. Nabízí totiž okamžité dobíjení stejnosměrným proudem (DC – direct current). Při dobíjení akumulátoru není elektromobil natolik omezen výkonem palubní nabíječky, čímž se celý proces mnohonásobně zrychlí.

Nejčastěji se setkáte s rychlonabíjecími stanice o výkonu 50 kW. Oproti stanicím se střídavým proudem, kde dobití baterie z 0 na 80 % trvá průměrně 60–180 minut, u rychlonabíjecí stanice s výkonem 50 kW potrvá nabití při stejných podmínkách přibližně 40–45 minut.

Největší úspory času ovšem dosáhnete u ultrarychlých nabíjecích stanic, v České republice mají tyto stanice nejčastěji výkon okolo 150 kW.

Ultrarychlé nabíjecí stanice: jaké mají možnosti a (ne)výhody?

Ačkoli jsou ultrarychlé nabíjecí stanice v ČR stále v menšině – především kvůli vysokým pořizovacím nákladům, které se při výstavbě stanice s větším počtem dobíjecích bodů nezřídka vyšplhají až do milionů korun, i jejich počet v posledních letech postupně roste.

Za jak dlouho se elektromobil nabije v tomto případě? Ve srovnání s výše uvedenými hodnotami trvá nabití akumulátoru z 0 na 80 % průměrně 15–30 minut (vždy záleží na kapacitě baterie daného elektromobilu a výkonu konkrétní dobíjecí stanice).

Jednu z prvních ultrarychlých stanic na našem území otevřela v roce 2019 společnost ČEZ v Duhové ulici v Praze, další stojan tohoto typu pak spustila v říjnu 2021 u restaurace McDonalds na 66. km dálnice D1 ve směru na Brno.

Specifický případ představuje ultrarychlá nabíjecí stanice IONITY, která nabízí výkon až 350 kW. Technologie umožňuje nabití akumulátoru během 10–15 minut, tuto výhodu ale většina elektromobilů zatím nedokáže využít.

Jaké jsou tedy výhody ultrarychlých nabíjecích stanic?

Šetří váš čas na cestách – namísto zdlouhavého čekání dobijete baterii během několika minut. Spojte zastávku u nabíjecí stanice pro elektromobily s obědem nebo pauzou na kávu a poté můžete okamžitě pokračovat v jízdě.

Umožní vám plánovat delší trasy – s plně nabitou baterií ujedete klidně až 500 km v závislosti na velikosti baterie a typu elektromobilu. U nabíjecích stojanů s nižším výkonem byste strávili násobně větší množství času. Díky rychlejšímu nabití akumulátoru dojedete do cíle dříve.

Kolik a jak se platí za nabíjení elektromobilu?

Zajímá vás, na kolik vás dobití akumulátoru na ultrarychlé stanici přijde? Je potřeba zohlednit několik faktorů:

  • Kterému distributorovi dobíjecí stanice patří?
  • Využíváte pomalou (AC), nebo rychlou (DC) formu nabíjení?
  • Jste registrovaný, či neregistrovaný odběratel elektřiny?

Obecně platí, že jako registrovaný uživatel máte šance dosáhnout na výhodnější ceny. Požadavky pro uznání registrace a ceníky poskytovaných služeb jednotliví distributoři průběžně aktualizují.

Nejjednodušším řešením je tedy nahlédnout do aktuálního ceníku dobíjení a dalších úkonů. Dokážete lépe porovnat stávající podmínky a vyberete si možnost, která pro vás bude nejvýhodnější.

Chcete si pořídit vůz na elektrický pohon, ale nevíte, co všechno jeho provoz obnáší? Přečtěte si, jaké výhody vám cestování elektromobilem přinese.

14. 8. 2021

Elektřina i plyn od čez

Odebírejte elektřinu i plyn od ČEZ a čerpejte výhody toho mít své energie přehledně na jednom místě.

Související články

Srovnání spotřeby: Auto na hybridní pohon a elektromobil

Srovnání spotřeby: Auto na hybridní pohon a elektromobil

Výrobci automobilů věnují stále větší pozornost snižování emisí, a proto dnes automobilky nabízejí ke klasickým vozům se spalovacím motorem také elektromobily nebo auta na hybridní pohon. Jaká je u těchto aut spotřeba a vyplatí se vůbec? Představíme vám hlavní pro a proti elektromobilů a hybridů.

12. 5. 2023
Které značky elektromobilů jsou v Česku nejoblíbenější?

Které značky elektromobilů jsou v Česku nejoblíbenější?

Elektromobily jsou v posledních letech velkým trendem nejen v zahraničí, ale i u nás. Špičkové automobilky z celého světa dodávají každoročně na trh nové modely, kterými se snaží uchvátit své zákazníky. Jaké jsou výhody elektrovozidel a které značky jsou v Česku nejpopulárnější?

13. 7. 2021
Jak funguje elektromobil a jaké jsou jeho výhody?

Jak funguje elektromobil a jaké jsou jeho výhody?

Elektromobilita je v současné době na vzestupu. Víte, na jakém principu elektromobily fungují a jak se odlišují od aut se spalovacím motorem? Přečtěte si o elektromobilech více a zjistěte, jaké jsou jejich největší výhody.

4. 1. 2021

Nejčtenější články