JSTE V REŽIMU DPI?

Připravili jsme pro vás doporučení, jak postupovat, pokud jste v režimu dodavatele poslední instance.

Proč je dobré stát se co nejrychleji smluvním zákazníkem?

Přechodem z režimu dodavatele poslední instance na standardní smlouvu získáte několik výhod. V režimu dodavatele poslední instance jsou zálohy výrazně vyšší, jelikož jsou nastaveny jen pro následujících 6 měsíců (období DPI) a jedná se o topnou sezónu. Přechodem na standardní smluvní vztah budete mít nastaveny nové zálohy s ohledem na sjednaný produkt a budou tak stabilní po celou dobu do termínu vašeho řádného vyúčtování. Můžete si samozřejmě vybrat jakéhokoliv dodavatele. U nás nabízíme možnost zafixovat si výhodnější ceny, a to až na 3 roky dopředu. Čím dříve se pro přechod rozhodnete, tím dříve začínáte tyto výhody čerpat. Pro smluvní nabídku prosím pokračujte na odkazu níže.

Pokud chcete rychle přejít z režimu dodavatele poslední instance a z obchodníků jste si vybrali společnost ČEZ Prodej, a.s., můžete uzavřít standardní smlouvu online.

Přejděte k nám

Je to velmi jednoduché, nemusíte mít obavu. Připravte si číslo EAN. Jedná se o osmnáctimístný číselný kód jednoznačně identifikující vaše odběrné místo. Najdete jej v oznámení o zahájení dodávky elektřiny dodavatelem poslední instance nebo na faktuře původního obchodníka.

Jsme rádi, že vám nabízíme jednoduché automatizované řešení, které vám ušetří čas při uzavírání standardní smlouvy. Náš jednoduchý online formulář vás ve čtyřech krocích uzavřením smlouvy provede a naše potvrzení o přijetí vaší smlouvy máte ihned u sebe. Vyhnete se tak dlouhému čekání ve frontách, které se tvoří díky nestandardní situaci, do které jste se dostali selháním ostatních dodavatelů energie. Pokud nejste zvyklí vyřizovat své požadavky online, ujišťujeme vás, že se nemusíte bát, je to spolehlivé a snadné. Požádejte případně o pomoc někoho blízkého.

Je otázka, zda se vyplatí zůstávat v režimu dodavatele poslední instance nebo co nejrychleji přejít na standardní smluvní produkty s fixovanou cenou. Fixovaná cena je nyní nižší než v režimu dodavatele poslední instance. Vzhledem k nejistotě ve vývoji cen energií není možné dát odpovědně doporučení. Toto rozhodnutí musí nyní udělat každý zákazník sám. Režim dodavatele poslední instance dává zákazníkům 6 měsíců klid na to, aby se mohli správně rozhodnout a vyhnout se i tlaku energošmejdů. Proto si okamžik předchodu na standardní produkty nového dodavatele energií a konkrétní délku fixace zvolte podle vlastních preferencí.

DODAVATEL POSLEDNÍ INSTANCE (DPI) – ZÁKLADNÍ INFORMACE

Pokud váš současný dodavatel ukončil obchodování s elektřinou a přestal být schopen dodávat ji svým zákazníkům, zajistí vám dodávku energií automaticky ze zákona po dobu šesti měsíců tzv. dodavatel poslední instance. Pro dodávky elektřiny na distribučním území ČEZ Distribuce, a.s., jsme tímto dodavatelem my, ČEZ Prodej, a.s.

Jak to probíhá – rychlá orientace

O elektřinu nepřijdete

Jako dodavatel poslední instance jsme vám automaticky zahájili dodávky elektřiny, tak abyste jako zákazníci nebyli ani okamžik bez proudu. Nemusíte nám volat ani chodit na pobočku.

AKTUALIZUJTE NÁM PROSÍM KONTAKTNÍ ÚDAJE

Prosím aktualizujte nám kontaktní údaje, ať s vámi můžeme komunikovat. Nemáme na všechny zákazníky aktuální e-mail a telefonní číslo. Jsou situace, kdy bychom s vámi potřebovali komunikovat jinak, než jen dopisem. Proto prosíme o aktualizaci údajů.

AKTUALIZOVAT KONTAKTNÍ ÚDAJE

VYBERTE SI NOVÉHO DODAVATELE

Můžeme být vaším dodavatelem poslední instance až šest měsíců. Máte tedy čas prostudovat nabídky na trhu. Budete pak platit cenu, kterou si sami sjednáte, a dosáhnete výrazného snížení záloh. Na nic prosím nečekejte.

V případě, že jste si za svého dodavatele vybrali ČEZ Prodej, zvládnete novou smlouvu uzavřít za 3 minuty. Všechny údaje můžete vyplnit online z pohodlí domova a my vás pak převedeme z DPI na produkt, který jste si vybrali. Na čem se domluvíme, to platí.

Přejděte k nám

Podrobnější informace k přechodu na standardní ceníky najdete níže. Odpovědi na další možné otázky pak dále v sekci otázek a odpovědí.

DO 25. LISTOPADU ZAPLAŤTE PROSÍM PRVNÍ ZÁLOHU

V těchto dnech rozesíláme předpis záloh v rámci režimu dodavatele poslední instance. Pokud jste jej zatím nedostali, můžete si výši záloh u DPI ověřit zde:

OVĚŘTE SI VÝŠI ZÁLOH

Předepsaný plán záloh pro zákazníky u dodavatele poslední instance

Zákazníkům dodavatele poslední instance (DPI) u ČEZ Prodej budeme v nejbližší době rozesílat rozpisy záloh. Typická záloha na sazbě D02, kdy odběratel používá elektřinu ke svícení a vaření, dosahuje necelých 1 700 korun. Tuto sazbu má nejvíce zákazníků. Přes 140 000 odběratelů už režim DPI opustilo a přecházejí na standardní produkty u ČEZ i jiných dodavatelů. Ti rozpis záloh DPI nedostanou, a naopak v následujících týdnech obdrží rozpis záloh standardních produktů od ČEZ Prodej nebo od jiného dodavatele, kam z režimu DPI přešli.

K přechodu na běžné produkty není třeba chodit na pobočky ani volat call centrum, stačí vyplnit formulář na www.cez.cz/prepisdpi a pak následuje automatický převod.

Nejčastější otázky a odpovědi

Fakturace – jak bude probíhat v listopadu a prosinci 2021

Už jsem ukončil dodávku v režimu DPI, ale stále nemám vyúčtování.

Z důvodu úpravy fakturačního systému v návaznosti na prominutí daně z přidané hodnoty, byla fakturace elektřiny a plynu v listopadu 2021 pozastavena. Po implementaci nezbytných úprav začneme vyúčtování rozesílat 6. 12. 2021 se standardní splatností 14 dnů.


Proč mám ve vyúčtování DPI každý měsíc jinou cenu?

Cena v režimu DPI je stanovena na každý kalendářní měsíc tak, aby odrážela aktuální trží situaci. Proto ve svém vyúčtování uvidíte časové řezy. Ceníky DPI najdete ZDE.


Proč mám po přechodu z DPI plán záloh pouze do dubna?

Vzhledem k velké technologické náročnosti převodu zákazníků z DPI na standardní smlouvu došlo k tomu, že Vám mohl být vygenerován plán záloh na jiné období, než jste byli zvyklí u původního dodavatele. V následujících týdnech Vám bude zaslán správný plán záloh na navazující období.

CENÍK V REŽIMU DODAVATELE POSLEDNÍ INSTANCE

Ceník pro první měsíc dodávky poslední instance vám zašleme spolu s písemným oznámením notifikačním dopisem. Ceníky pro každý další kalendářní měsíc najdete zde.

Cena, za kterou dodavatel poslední instance dodává energie, se řídí pevnými pravidly, která kontroluje Energetický regulační úřad. Cena je odvozená od aktuální tržní ceny komodity, která je bohužel momentálně vysoká, a promítají se do ní například vyšší administrativní náklady spojené s přebíráním zákazníků na časově omezenou dobu.

Jak je to s platbami záloh společnosti, která ukončila dodávky elektřiny?

V souladu s doporučením Energetického regulačního úřadu radíme platby za elektřinu okamžitě ukončit. Pokud máte nastavený trvalý příkaz nebo inkaso, zrušte ho prostřednictvím internetového bankovnictví nebo na pobočce vaší banky. Pokud využíváte SIPO platby, zajděte si na nejbližší pobočku České pošty a požádejte o vyřazení předepsané platby bývalému dodavateli.

  • Pro domácnosti: Zálohy původnímu dodavateli neplaťte. Vyčkejte, až vám zašleme nový plán záloh za dodávku poslední instance. Obdržíte ho v nejbližší době. V plánu záloh najdete novou výši záloh a detaily k provedení platby.
  • Pro podnikatele s roční fakturací: Zálohy původnímu dodavateli neplaťte. Vyčkejte, až vám zašleme nový plán záloh za dodávku poslední instance. Obdržíte ho v nejbližší době. V plánu záloh najdete novou výši záloh a detaily k provedení platby.
  • Pro podnikatele s měsíční fakturací: Tyto odběry jsou standardně bez záloh. Obdržíte od nás měsíční vyúčtování od data zahájení dodávky dodavatele poslední instance.
  • Jsem velkoodběratel: Zálohy původnímu dodavateli neplaťte. Vyčkejte, až vám zašleme nový plán záloh za dodávku poslední instance. Obdržíte ho v nejbližší době. V plánu záloh najdete novou výši záloh a detaily k provedení platby.
  • Více informací najdete na stránkách Energetického regulačního úřadu.

Pozor na nové energošmejdy

Současnou situaci, kdy stovky tisíc lidí budou v příštích měsících hledat nového dodavatele, se bohužel snaží zneužít nejrůznější neseriózní subjekty (tzv. energošmejdi). Dejte si proto pozor na podezřele výhodné nabídky, různé pokoutně nabízené „tajné“ ceníky a na obchodníky, kteří vás přemlouvají k urychlenému jednání po telefonu, nebo se dokonce nestydí přijít až k vám domů, aby vás přesvědčili k podpisu nevýhodné smlouvy.

Chápeme, že vyšší ceny v režimu dodavatele poslední instance jsou nepříjemné, ale přesto doporučujeme výběr nového dodavatele pečlivě zvážit, různé nabídky vzájemně porovnat a vše si rozmyslet. Je na místě zvážit nejen nabízenou cenu za dodávky, ale zaměřit se také na případné kličky ve smlouvě, různé skryté smluvní pokuty a další podivné podmínky obsažené v textu samotné smlouvy i v obchodních podmínkách a cenících. Samozřejmě doporučujeme zvážit, jakou má daný dodavatel pověst a pozici na trhu.

Časté otázky a odpovědi

  • Zálohy na první dva měsíce jsou snížené, v listopadu na 50 % a v prosinci na 60 % předepsané výše. Pokud Vám to ale situace umožňuje, doporučujeme Vám uhradit zálohy v plné výši, ve které jsou předepsány od ledna 2022, abyste předešli případnému nedoplatku ve vyúčtování.
  • Pokud nejste ve finančních problémech prosím zaplaťte v listopadu zobrazenou standardní zálohu, kterou si můžete ověřit na tomto odkazu. V opačném případě můžete uhradit pouze sníženou zálohu a to o 50% z této částky.
  • Listopadová záloha je splatná k 25.11.2021

V souladu s doporučením Energetického regulačního úřadu radíme platby za elektřinu okamžitě ukončit. Pokud máte nastavený trvalý příkaz nebo inkaso, zrušte ho prostřednictvím internetového bankovnictví nebo na pobočce vaší banky. Pokud využíváte SIPO platby, zajděte si na nejbližší pobočku České pošty a požádejte o vyřazení předepsané platby bývalému dodavateli.

  • Pro domácnosti: Zálohy původnímu dodavateli neplaťte. Vyčkejte, až vám zašleme nový plán záloh za dodávku poslední instance. Obdržíte ho v nejbližší době. V plánu záloh najdete novou výši záloh a detaily k provedení platby.
  • Pro podnikatele s roční fakturací: Zálohy původnímu dodavateli neplaťte. Vyčkejte, až vám zašleme nový plán záloh za dodávku poslední instance. Obdržíte ho v nejbližší době. V plánu záloh najdete novou výši záloh a detaily k provedení platby.
  • Pro podnikatele s měsíční fakturací: Tyto odběry jsou standardně bez záloh. Obdržíte od nás měsíční vyúčtování od data zahájení dodávky dodavatele poslední instance.
  • Jsem velkoodběratel: Zálohy původnímu dodavateli neplaťte. Vyčkejte, až vám zašleme nový plán záloh za dodávku poslední instance. Obdržíte ho v nejbližší době. V plánu záloh najdete novou výši záloh a detaily k provedení platby.

Více informací najdete na stránkách Energetického regulačního úřadu

Váš původní dodavatel by vám měl vystavit konečné vyúčtování na základě dat od distributora a v něm zohlednit uhrazené platby.

Ne. Žádné závazky se do vztahu s dodavatelem poslední instance nepřevádějí. Nedoplatky či přeplatky musíte vyřešit s původním dodavatelem na základě s ním uzavřené smlouvy. Případně se obraťte na Energetický regulační úřad.

Původní dodavatel by vám měl přeplatky vrátit.

Podle informací Energetického regulačního úřadu mají společnosti skupiny Bohemia Energy entity podle zákona všem spotřebitelům provést mimořádné vyúčtování dodávky elektřiny a plynu. Doporučujeme zjistit lhůty pro provedení vyúčtování uvedené ve všeobecných obchodních podmínkách, pokud v této lhůtě vyúčtování neobdržíte, kontaktujte přímo svého původního dodavatele.

Nové platby si nastavíte podle plánu záloh, který v nejbližších dnech od dodavatele poslední instance obdržíte.

Za dobu, kdy budete odebírat elektřinu od dodavatele, který je pro vás dodavatelem poslední instance, vám bude vystaveno vyúčtování. To se vystavuje k datu, kdy ukončíte odběr v režimu dodavatele poslední instance.

Všechny smlouvy jsou platné. Pokud jste již v procesu převedení na nového dodavatele, buď se nejprve dostanete k dodavateli poslední instance a pak automaticky k vašemu novému dodavateli, ke kterému jste chtěli přejít, nebo dodavatel poslední instance učiní veškeré kroky k tomu, aby se vás dodávka poslední instance netýkala vůbec nebo jen po velmi krátkou dobu.

Smlouvu s takovou společností vypovídat nemusíte. Závazek dodávat elektřinu automaticky zaniká zahájením dodávky dodavatelem poslední instance.

V podstatě okamžitě. Dodavatel poslední instance tu je jako záchranná síť, aby zákazníkům nebyly přerušeny dodávky a měli čas si nového dodavatele vybrat. Chápeme, že vysoké ceny v režimu dodavatele poslední instance jsou nepříjemné, ale přesto doporučujeme výběru nového dodavatele věnovat potřebný čas a různé nabídky pečlivě porovnat. Je pravděpodobné, že současnou situaci budou chtít zneužít nejrůznější neseriózní subjekty (takzvaní energošmejdi). Nabádáme proto k obezřetnosti zejména u nejrůznějších podezřele levných produktů, pokoutních nabídek „tajných ceníků“ přes telefon nebo dokonce při podomním prodeji. Je lepší si vše pečlivě rozmyslet.

Využijte prosím náš jednoduchý on-line formulář, který vás ve čtyřech krocích uzavřením smlouvy provede.

Vyhnete se tak dlouhému čekání ve frontách, které se na našich pobočkách tvoří kvůli selhání zkrachovalých dodavatelů energie. Pokud obvykle nejste zvyklí vyřizovat své požadavky on-line, ujišťujeme vás, že se nemusíte bát, je to spolehlivé a snadné. Požádejte případně o pomoc někoho blízkého.

Je to velmi jednoduché, nemusíte mít obavu. Připravte si občanský průkaz a EAN. Jedná se o identifikační číslo odběrného místa, které najdete v dopise o zahájení dodávky elektřiny dodavatelem poslední instance nebo na faktuře původního obchodníka.

Pokud vaším novým dodavatelem měla být některá ze společností skupiny Bohemia Energy, ale dodávky elektřiny nebyly z její strany do 14. října zahájeny, vaše výpověď byla odvolána a zůstáváte u původního dodavatele.

Pokud jste zákazníkem společnosti Kolibřík energie, a. s., začínáme situaci řešit a budeme vás na tomto místě o dalším postupu informovat.

Nemusíte dělat vůbec nic. V České republice funguje ze zákona záchranná síť takzvaných dodavatelů poslední instance, zřízená právě pro tyto situace. V případě, že váš dodavatel elektřiny ztratí schopnost dodávat vám nadále elektřinu nebo plyn, přebírá dodavatel poslední instance automaticky jeho zákazníky, kterým okamžitě energie začne dodávat.

Nemusíte tedy nikam volat ani nic zařizovat, elektřina vám bude fungovat bez přerušení i nadále. Záchranná síť dodavatelů poslední instance vám dává možnost a prostor si v klidu vybrat dodavatele nového. Můžete v ní zůstat maximálně půl roku, ale to je dostatek času na rozmyšlenou.

Nemusíte dělat vůbec nic. V České republice funguje ze zákona záchranná síť takzvaných dodavatelů poslední instance, zřízená právě pro tyto situace. V případě, že váš dodavatel elektřiny ztratí schopnost dodávat vám nadále elektřinu nebo plyn, přebírá dodavatel poslední instance automaticky jeho zákazníky, kterým okamžitě energie začne dodávat.

Nemusíte tedy nikam volat ani nic zařizovat, elektřina vám bude fungovat bez přerušení i nadále. Záchranná síť dodavatelů poslední instance vám dává možnost a prostor si v klidu vybrat dodavatele nového. Můžete v ní zůstat maximálně půl roku, ale to je dostatek času na rozmyšlenou.

Dodavatelé poslední instance jsou v České republice na trhu s elektřinou tři: ČEZ Prodej, a.s., E.ON Energie, a.s., a Pražská energetika, a.s. Rozdělení zákazníků mezi dodavatele poslední instance probíhá podle distribučního území, na kterém se zákazník nachází. To znamená, že společnost ČEZ Prodej, a. s., je dodavatelem poslední instance pro oblast dodávky elektřiny na distribučním území ČEZ Distribuce, a. s.

DPI

(Dodavatelé poslední instance pro trh s elektřinou. Zdroj: ERÚ)

Pro úplnost dodáváme, že na trhu s plynem rovněž fungují tři dodavatelé poslední instance: E.ON Energie, a. s., Pražská plynárenská, a. s., a Innogy Energie, s r. o.

Dodavatel poslední instance má povinnost vás informovat o zahájení dodávek elektřiny, cenách a podmínkách dodávek.

Není to možné. Dodavatel poslední instance je určen rozhodnutím regulátora, tedy Energetického regulačního úřadu, na základě vašeho konkrétního distribučního místa. Je to z toho důvodu, aby dodavatel poslední instance mohl okamžitě zahájit dodávky energií a nedošlo k žádnému přerušení.

V režimu dodavatele poslední instance můžete být maximálně po dobu 6 měsíců. Budeme vás o tom informovat v oznámení, že jsme se stali vaším dodavatelem poslední instance.

Ne. Dodavatel poslední instance funguje pouze jako záchranná síť pro spotřebitele, jejichž dodavatel ukončil dodávky elektřiny a/nebo plynu. Zajišťuje dodávky energií pouze po nejnutnější dobu, maximálně po dobu šesti měsíců, během kterých má zákazník možnost vybrat si nového dodavatele.

1. Zálohy počítáme podle hodnoty očekávané roční spotřeby (ORS) každého jednotlivého zákazníka (počítáno Distributorem z posledního odečtu).

2. Zálohy počítáme na spotřebu za období 6 měsíců. (Spotřeba za toto období vychází z modelu TDD Operátora trhu).

3. Zálohy počítáme na cenách DPI za říjen.

4. Měsíční záloha = 1/6 celkové očekávané spotřeby za 6 měsíců.

Placení zálohy je povinné dle všeobecných obchodních podmínek.

Za dodanou a vámi odebranou elektřinu jste povinen hradit předepsané zálohy. Informace o platbách obdržíte po uzavření Smlouvy a pro další zúčtovací období spolu s fakturou. Výši záloh stanovíme přiměřeně k vaší spotřebě za srovnatelné období a upravujeme ji dle vaší spotřeby.

Zálohy jsou vypočítány dle předchozí spotřeby u dosavadního dodavatele. Odpovídají tedy množství elektřiny, kterou je odběratel zvyklý spotřebovat.

Odkud konkrétně spotřeba je?

Je to počítáno distributorem z posledního odečtu.

Placení záloh je závazné obecně. Ať už je odběratel v režimu DPI, nebo není.

Z čeho tato závaznost vyplývá?

Vyplývá ze všeobecných obchodních podmínek, které jsou platné pro všechny odběratele energií od ČEZ.

Bude následovat náš standardní upomínací proces. Po druhé nezaplacené záloze pošleme odběrateli upomínku.

Pokud s námi bude odběratel aktivně komunikovat a záležitost řešit, tak je odpojení až poslední možností.

Ano, pokud zákazník projeví zájem o odložení splátek, tak splátkový kalendář nabídneme.

Budete si za to něco účtovat?

Ne.

Ano, pro ty odběratele, kteří se u nás rozhodnou zůstat a stát se našimi zákazníky. DPI je z principu institut pro krátkodobou dodávku. Jde o odběratele, kteří u nás vydrží například jen několik týdnů a kteří nejsou v pravém slova smyslu našimi zákazníky.

Bude záležet na tom, jak dlouho budou v režimu dodavatele poslední instance. Pokud například odběratel okamžitě odešel, dorazí mu finální vyúčtování za příslušnou spotřebu.

Ne. Ti, kteří z režimu DPI odešli do našich standardních ceníků nebo ceníků jiného dodavatele, rozpis záloh většinou nedostanou. Dostanou až konečné vyúčtování DPI, který zohlední jejich skutečnou spotřebu v režimu DPI – půjde tedy o spotřebu za několik týdnů. Samozřejmě budou případy, kdy zákazníci zahájili přechod z DPI těsně před rozesílkou záloh – těm zálohy samozřejmě přijdou.

Co mají tito zákazníci dělat?

Ideálně první zálohu zaplatit, následně proběhne finální vyúčtování, které vyhodnotí, zda zákazník obdrží přeplatek, nebo má nedoplatek.

Odběratelé byli o tom, že přecházejí k nám a o platbách, informováni předem dopisem, který oznamoval, že se stáváme jejich DPI. To znamená, že jsme je na platby připravili.

Rozpis záloh jsme odběratelům poslali tak, aby měli splatnost až v listopadu, tedy zhruba až měsíc po zahájení dodávky v režimu dodavatele poslední instance. Víme, že řada lidí platila zálohy Bohemia Energy a dalším ještě v říjnu, takže jsme je nechtěli zatížit dvěma platbami během jednoho měsíce. Snažili jsme se také zálohy neposílat desítkám tisíc lidí, kteří během prvních týdnů z režimu DPI odešli a byli by zmateni.

Chápeme, že krátká doba mezi obdržením rozpisu záloh a splatností první zálohy není ideální, ale volili jsme podle nás tu nejlepší z reálných možností. K lidem, kteří se se splatností v rozumné míře opozdí, budeme samozřejmě shovívaví.

Uzavřít smlouvu online


V rámci vzájemné ochrany při návštěvě pobočky vás prosíme o dodržování následujících pravidel

Mějte zakrytá
ústa a nos
respirátorem nebo
nanorouškou

Při čekání dodržujte odstup 2 metry

Při kýchání a kašlání si zakrývejte ústa kapesníkem nebo paží

Upozornění

Zákaznická centra jsou pro vás otevřená. Vyřešíte na nich i požadavky týkající se distributorů energií. V seznamu poboček je poznáte podle názvu „Zákaznické centrum“ nebo „Kontaktní místo“.

Vybrané požadavky můžete řešit online. Z pohodlí svého domova vyřídíte například nahlášení samoodečtu, změnu záloh, adresy nebo způsobu platby, vrácení přeplatku a mnoho dalších věcí spojených s vaší smlouvou.


Více informací

Pro informace o síti pokračujte zde
Pro informace o službách internetu od ČEZ pokračujte zde

 

Vážení zákazníci,

v případě, že jste se rozhodli obrátit na Ombudsmana ČEZ se svým podnětem, můžete v rámci pilotního projektu vyzkoušet také chat, který naleznete na této stránce v jejím pravém dolním roku. Komunikovat prostřednictvím chatu můžete s Ombudsmanem ČEZ mezi 9 a 14 hodinou.

S úctou

Josef Sedlák

Ombudsman ČEZ