VSTOUPILI JSTE DO REŽIMU DPI?

Připravili jsme pro vás doporučení, jak postupovat v režimu dodavatele poslední instance.

INFORMACE O KONCI DPI

Dodavatel poslední instance (DPI) smí zajišťovat dodávku elektřiny jen 6 měsíců ode dne jejího zahájení. Pak dodávka DPI skončí a hrozí neoprávněný odběr. Vyberte si svého nového dodavatele energií a co nejrychleji s ním uzavřete smlouvu. Jinak se vystavujete riziku, že příslušný distributor omezí nebo přeruší distribuci elektřiny. Konec dodávek v režimu DPI podle toho, kdo byl váš původní dodavatel, je uveden níže.

Do konce DPI nás můžete kontaktovat na 800 111 700, potom se již prosím obracejte na ČEZ Distribuci.

Upozorňujeme v dostatečném předstihu, že po odpojení elektroměru z důvodu neoprávněného odběru může z provozních důvodů trvat několik dnů, než jej bude možné znovu připojit. To je pro domácnost i podnikatele velmi nepříjemná situace. Proto prosíme na nic nečekejte a řešte situaci okamžitě, naši operátoři jsou připraveni vám pomoci na čísle 800 111 700.

Víme, že v režimu DPI zůstávají odběrná místa, kde vlastník nemovitosti zemřel a pozůstalí čekají na konec dědického řízení. Čekat ale nemusí, mohou si na sebe odběrné místo elektřiny přepsat na kterékoli pobočce ČEZ. Stačí k tomu jen čestné prohlášení, že přepisují odběrné místo po zemřelém nebo přinést úmrtní list, není třeba čekat na konec dědického řízení. A to i v případě sjednání nové smlouvy po konci režimu DPI.

Proč je dobré stát se co nejrychleji smluvním zákazníkem?

Pokud chcete rychle přejít z režimu dodavatele poslední instance a z obchodníků jste si vybrali společnost ČEZ Prodej, a.s., můžete uzavřít standardní smlouvu online.

Přejděte k nám

Je to velmi jednoduché, nemusíte mít obavu. Připravte si číslo EAN. Jedná se o osmnáctimístný číselný kód jednoznačně identifikující vaše odběrné místo. Najdete jej v oznámení o zahájení dodávky elektřiny dodavatelem poslední instance nebo na faktuře původního obchodníka.

Jsme rádi, že vám nabízíme jednoduché automatizované řešení, které vám ušetří čas při uzavírání standardní smlouvy. Náš jednoduchý online formulář vás ve čtyřech krocích uzavřením smlouvy provede a naše potvrzení o přijetí vaší smlouvy máte ihned u sebe. Pokud nejste zvyklí vyřizovat své požadavky online, ujišťujeme vás, že se nemusíte bát, je to spolehlivé, snadné a rychlé. Požádejte případně o pomoc někoho blízkého.

DODAVATEL POSLEDNÍ INSTANCE (DPI) – ZÁKLADNÍ INFORMACE

Pokud váš současný dodavatel ukončil obchodování s elektřinou a přestal být schopen dodávat ji svým zákazníkům, zajistí vám dodávku energií automaticky ze zákona po dobu šesti měsíců tzv. dodavatel poslední instance. Pro dodávky elektřiny na distribučním území ČEZ Distribuce, a.s., jsme tímto dodavatelem my, ČEZ Prodej, a.s.

Jak to probíhá – rychlá orientace

O elektřinu nepřijdete

Jako dodavatel poslední instance jsme vám automaticky zahájili dodávky elektřiny, tak abyste jako zákazníci nebyli ani okamžik bez proudu. Nemusíte nám volat ani chodit na pobočku.

ZMĚŇTE SI PLATBU ZÁLOH

Nyní je nutné, abyste přestali odesílat zálohy původnímu dodavateli, ale začali je odesílat vašemu dodavateli poslední instance, ke kterému jste převedeni. Plán záloh pro své odběrné místo najdete po zadání EAN kódu na této stránce.

Vaše platební údaje nemáme k dispozici a nemohli jsme vám tak nastavit platební způsob, na který jste zvyklí, proto prosím zálohy zaplaťte převodem.

Pokud jste u ČEZ stále v režimu dodavatele poslední instance, aktualizujte prosím své kontaktní údaje na bezplatné lince 800 111 700.

VYBERTE SI NOVÉHO DODAVATELE

Můžeme být vaším dodavatelem poslední instance až šest měsíců. Máte tedy čas prostudovat nabídky na trhu. Jakmile uzavřete standardní smlouvu a ukončíte režim DPI budete platit cenu, kterou si sami sjednáte, a dosáhnete výrazného snížení záloh. Na nic nečekejte a vyberte si svého nového dodavatele.

V případě, že jste si za svého dodavatele vybrali ČEZ Prodej, zvládnete novou smlouvu uzavřít za 3 minuty. Všechny údaje můžete vyplnit online z pohodlí domova a my vás pak převedeme z DPI na produkt, který jste si vybrali. Na čem se domluvíme, to platí.

PŘEJDĚTE K NÁM

Podrobnější informace k přechodu na standardní ceníky najdete níže. Odpovědi na další možné otázky pak dále v sekci otázek a odpovědí.

MÁTE PROBLÉM S ÚHRADOU NEDOPLATKU Z REŽIMU DPI?

Pokud vám dorazilo vyúčtování za režim DPI s nedoplatkem, který nemáte z čeho zaplatit, můžete využít pomoc Úřadu práce ČR.

Jak a kde o pomoc zažádat?

Můžete to udělat online na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí nebo osobně na kterémkoli úřadu práce. V takovém případě budete potřebovat formulář, který najdete také na stránkách ministerstva. Můžete si ho tak vyplnit dopředu.

Detailní informace najdete na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí.

Máte opakovaný problém s úhradou plateb za energie?

V takovém případě můžete využít opakující se dávky, kterými jsou příspěvek na bydlení a doplatek na bydlení. Ty je možné využít i na platby za energie.

Více o těchto dávkách najdete na následujících stránkách úřadu práce:

- příspěvek na bydlení

- doplatek na bydlení

Nebo se také můžete zastavit na kterémkoli úřadu práce, kde vám poradí s vaší konkrétní situací. Seznam poboček najdete zde

CENÍK V REŽIMU DODAVATELE POSLEDNÍ INSTANCE

Ceník pro první měsíc dodávky poslední instance vám zašleme spolu s písemným oznámením notifikačním dopisem. Ceníky pro každý další kalendářní měsíc najdete zde.

Cena, za kterou dodavatel poslední instance dodává energie, se řídí pevnými pravidly, která kontroluje Energetický regulační úřad. Cena je odvozená od aktuální tržní ceny komodity, která je bohužel momentálně vysoká, a promítají se do ní například vyšší administrativní náklady spojené s přebíráním zákazníků na časově omezenou dobu.

Jak je to s platbami záloh společnosti, která ukončila dodávky elektřiny?

V souladu s doporučením Energetického regulačního úřadu radíme platby za elektřinu okamžitě ukončit. Pokud máte nastavený trvalý příkaz nebo inkaso, zrušte ho prostřednictvím internetového bankovnictví nebo na pobočce vaší banky. Pokud využíváte SIPO platby, zajděte si na nejbližší pobočku České pošty a požádejte o vyřazení předepsané platby bývalému dodavateli.

  • Pro domácnosti: Zálohy původnímu dodavateli neplaťte. Vyčkejte, až vám zašleme nový plán záloh za dodávku poslední instance. Obdržíte ho v nejbližší době. V plánu záloh najdete novou výši záloh a detaily k provedení platby.
  • Pro podnikatele s roční fakturací: Zálohy původnímu dodavateli neplaťte. Vyčkejte, až vám zašleme nový plán záloh za dodávku poslední instance. Obdržíte ho v nejbližší době. V plánu záloh najdete novou výši záloh a detaily k provedení platby.
  • Pro podnikatele s měsíční fakturací: Tyto odběry jsou standardně bez záloh. Obdržíte od nás měsíční vyúčtování od data zahájení dodávky dodavatele poslední instance.
  • Pro velkoodběratele: Zálohy původnímu dodavateli neplaťte. Vyčkejte, až vám zašleme nový plán záloh za dodávku poslední instance. Obdržíte ho v nejbližší době. V plánu záloh najdete novou výši záloh a detaily k provedení platby.
  • Více informací najdete na stránkách Energetického regulačního úřadu.

Pozor na nové energošmejdy

Současnou situaci, kdy mnoho lidí hledá nového dodavatele energií, se bohužel snaží zneužít nejrůznější neseriózní subjekty (tzv. energošmejdi). Dejte si proto pozor na podezřele výhodné nabídky, různé pokoutně nabízené „tajné“ ceníky a na obchodníky, kteří vás přemlouvají k urychlenému jednání po telefonu, nebo se dokonce nestydí přijít až k vám domů, aby vás přesvědčili k podpisu nevýhodné smlouvy.

Chápeme, že vyšší ceny v režimu dodavatele poslední instance jsou nepříjemné, ale přesto doporučujeme výběr nového dodavatele pečlivě zvážit, různé nabídky vzájemně porovnat a vše si rozmyslet. Je na místě zvážit nejen nabízenou cenu za dodávky, ale zaměřit se také na případné kličky ve smlouvě, různé skryté smluvní pokuty a další podivné podmínky obsažené v textu samotné smlouvy i v obchodních podmínkách a cenících. Samozřejmě doporučujeme zvážit, jakou má daný dodavatel pověst a pozici na trhu.

Časté otázky a odpovědi

V souladu s doporučením Energetického regulačního úřadu radíme platby za elektřinu okamžitě ukončit. Pokud máte nastavený trvalý příkaz nebo inkaso, zrušte ho prostřednictvím internetového bankovnictví nebo na pobočce vaší banky. Pokud využíváte SIPO platby, zajděte si na nejbližší pobočku České pošty a požádejte o vyřazení předepsané platby bývalému dodavateli.

  • Pro domácnosti: Zálohy původnímu dodavateli neplaťte. Vyčkejte, až vám zašleme nový plán záloh za dodávku poslední instance. Obdržíte ho v nejbližší době. V plánu záloh najdete novou výši záloh a detaily k provedení platby.
  • Pro podnikatele s roční fakturací: Zálohy původnímu dodavateli neplaťte. Vyčkejte, až vám zašleme nový plán záloh za dodávku poslední instance. Obdržíte ho v nejbližší době. V plánu záloh najdete novou výši záloh a detaily k provedení platby.
  • Pro podnikatele s měsíční fakturací: Tyto odběry jsou standardně bez záloh. Obdržíte od nás měsíční vyúčtování od data zahájení dodávky dodavatele poslední instance.
  • Pro velkoodběratele: Zálohy původnímu dodavateli neplaťte. Vyčkejte, až vám zašleme nový plán záloh za dodávku poslední instance. Obdržíte ho v nejbližší době. V plánu záloh najdete novou výši záloh a detaily k provedení platby.

Více informací najdete na stránkách Energetického regulačního úřadu

Váš původní dodavatel by vám měl vystavit konečné vyúčtování na základě dat od distributora a v něm zohlednit uhrazené platby.

Ne. Žádné závazky se do vztahu s dodavatelem poslední instance nepřevádějí. Nedoplatky či přeplatky musíte vyřešit s původním dodavatelem na základě s ním uzavřené smlouvy. Případně se obraťte na Energetický regulační úřad.

Původní dodavatel by vám měl přeplatky vrátit.

Podle informací Energetického regulačního úřadu mají dodavatelé, kteří ukončili činnost podle zákona všem spotřebitelům provést mimořádné vyúčtování dodávky elektřiny a plynu. Doporučujeme zjistit lhůty pro provedení vyúčtování uvedené ve všeobecných obchodních podmínkách, pokud v této lhůtě vyúčtování neobdržíte, kontaktujte přímo svého původního dodavatele.

Nové platby si nastavíte podle plánu záloh, který obdržíte několik dnů po zahájení dodávky elektřiny dodavatelem posled ní instance..

Za dobu, kdy budete odebírat elektřinu od dodavatele, který je pro vás dodavatelem poslední instance, vám bude vystaveno vyúčtování. To se vystavuje k datu, kdy ukončíte odběr v režimu dodavatele poslední instance.

Cena dodávky poslední instance je věcně usměrňovaná a stanovená podle metodiky vydané na základě cenového rozhodnutí Energetického regulačního úřadu č. 9/2020 z 27. 11. 2020 ve znění cenového rozhodnutí č. 2/2021 z 30. 3. 2021.

Cena v režimu DPI je odvozená od aktuální tržní ceny komodity, která je momentálně vysoká, a promítají se do ní například vyšší administrativní náklady spojené s přebíráním zákazníků na časově omezenou dobu.

Cena v režimu DPI je stanovena na každý kalendářní měsíc tak, aby odrážela aktuální tržní situaci. Cena je účtována podle ceníku, který je platný vždy po dobu jednoho měsíce. Podle toho je vyúčtování rozděleno na „časové řezy“.

Všechny smlouvy jsou platné. Pokud jste již v procesu převedení na nového dodavatele, buď se nejprve dostanete k dodavateli poslední instance a pak automaticky k vašemu novému dodavateli, ke kterému jste chtěli přejít, nebo dodavatel poslední instance učiní veškeré kroky k tomu, aby se vás dodávka poslední instance netýkala vůbec nebo jen po velmi krátkou dobu.

Smlouvu s takovou společností vypovídat nemusíte. Závazek dodávat elektřinu automaticky zaniká zahájením dodávky dodavatelem poslední instance.

V podstatě okamžitě. Dodavatel poslední instance tu je jako záchranná síť, aby zákazníkům nebyly přerušeny dodávky a měli čas si nového dodavatele vybrat. Chápeme, že vysoké ceny v režimu dodavatele poslední instance jsou nepříjemné, ale přesto doporučujeme výběru nového dodavatele věnovat potřebný čas a různé nabídky pečlivě porovnat. Je pravděpodobné, že současnou situaci budou chtít zneužít nejrůznější neseriózní subjekty (takzvaní energošmejdi). Nabádáme proto k obezřetnosti zejména u nejrůznějších podezřele levných produktů, pokoutních nabídek „tajných ceníků“ přes telefon nebo dokonce při podomním prodeji. Je lepší si vše pečlivě rozmyslet.

Využijte prosím náš jednoduchý on-line formulář, který vás ve čtyřech krocích uzavřením smlouvy provede.

Pokud obvykle nejste zvyklí vyřizovat své požadavky on-line, ujišťujeme vás, že se nemusíte bát, je to spolehlivé, snadné a rychlé. Požádejte případně o pomoc někoho blízkého.

Je to velmi jednoduché, nemusíte mít obavu. Připravte si občanský průkaz a EAN. Jedná se o identifikační číslo odběrného místa, které najdete v dopise o zahájení dodávky elektřiny dodavatelem poslední instance nebo na faktuře původního obchodníka.

Nemusíte dělat vůbec nic. V České republice funguje ze zákona záchranná síť takzvaných dodavatelů poslední instance, zřízená právě pro tyto situace. V případě, že váš dodavatel elektřiny ztratí schopnost dodávat vám nadále elektřinu nebo plyn, přebírá dodavatel poslední instance automaticky jeho zákazníky, kterým okamžitě energie začne dodávat.

Nemusíte tedy nikam volat ani nic zařizovat, elektřina vám bude fungovat bez přerušení i nadále. Záchranná síť dodavatelů poslední instance vám dává možnost a prostor si v klidu vybrat dodavatele nového. Můžete v ní zůstat maximálně půl roku, ale to je dostatek času na rozmyšlenou.

Nemusíte dělat vůbec nic. V České republice funguje ze zákona záchranná síť takzvaných dodavatelů poslední instance, zřízená právě pro tyto situace. V případě, že váš dodavatel elektřiny ztratí schopnost dodávat vám nadále elektřinu nebo plyn, přebírá dodavatel poslední instance automaticky jeho zákazníky, kterým okamžitě energie začne dodávat.

Nemusíte tedy nikam volat ani nic zařizovat, elektřina vám bude fungovat bez přerušení i nadále. Záchranná síť dodavatelů poslední instance vám dává možnost a prostor si v klidu vybrat dodavatele nového. Můžete v ní zůstat maximálně půl roku, ale to je dostatek času na rozmyšlenou.

Dodavatelé poslední instance jsou v České republice na trhu s elektřinou tři: ČEZ Prodej, a.s., E.ON Energie, a.s., a Pražská energetika, a.s. Rozdělení zákazníků mezi dodavatele poslední instance probíhá podle distribučního území, na kterém se zákazník nachází. To znamená, že společnost ČEZ Prodej, a. s., je dodavatelem poslední instance pro oblast dodávky elektřiny na distribučním území ČEZ Distribuce, a. s.

DPI

(Dodavatelé poslední instance pro trh s elektřinou. Zdroj: ERÚ)

Pro úplnost dodáváme, že na trhu s plynem rovněž fungují tři dodavatelé poslední instance: E.ON Energie, a. s., Pražská plynárenská, a. s., a Innogy Energie, s r. o.

Dodavatel poslední instance má povinnost vás informovat o zahájení dodávek elektřiny, cenách a podmínkách dodávek.

Není to možné. Dodavatel poslední instance je určen rozhodnutím regulátora, tedy Energetického regulačního úřadu, na základě vašeho konkrétního distribučního místa. Je to z toho důvodu, aby dodavatel poslední instance mohl okamžitě zahájit dodávky energií a nedošlo k žádnému přerušení.

V režimu dodavatele poslední instance můžete být maximálně po dobu 6 měsíců. Budeme vás o tom informovat v oznámení, že jsme se stali vaším dodavatelem poslední instance.

Ne. Dodavatel poslední instance funguje pouze jako záchranná síť pro spotřebitele, jejichž dodavatel ukončil dodávky elektřiny a/nebo plynu. Zajišťuje dodávky energií pouze po nejnutnější dobu, maximálně po dobu šesti měsíců, během kterých má zákazník možnost vybrat si nového dodavatele.

1. Zálohy počítáme podle hodnoty očekávané roční spotřeby (ORS) každého jednotlivého zákazníka (počítáno Distributorem z posledního odečtu).

2. Zálohy počítáme na spotřebu za období 6 měsíců. (Spotřeba za toto období vychází z modelu TDD Operátora trhu).

3. Zálohy počítáme na cenách DPI za říjen.

4. Měsíční záloha = 1/6 celkové očekávané spotřeby za 6 měsíců.

Placení zálohy je povinné dle všeobecných obchodních podmínek.

Za dodanou a vámi odebranou elektřinu jste povinen hradit předepsané zálohy. Informace o platbách obdržíte po uzavření Smlouvy a pro další zúčtovací období spolu s fakturou. Výši záloh stanovíme přiměřeně k vaší spotřebě za srovnatelné období a upravujeme ji dle vaší spotřeby.

Zálohy jsou vypočítány dle předchozí spotřeby u dosavadního dodavatele. Odpovídají tedy množství elektřiny, kterou je odběratel zvyklý spotřebovat.

Odkud konkrétně spotřeba je?

Je to počítáno distributorem z posledního odečtu.

Placení záloh je závazné obecně. Ať už je odběratel v režimu DPI, nebo není.

Z čeho tato závaznost vyplývá?

Vyplývá ze všeobecných obchodních podmínek, které jsou platné pro všechny odběratele energií od ČEZ.

Bude následovat náš standardní upomínací proces. Po druhé nezaplacené záloze pošleme odběrateli upomínku.

Pokud s námi bude odběratel aktivně komunikovat a záležitost řešit, tak je odpojení až poslední možností.

Ano, pokud zákazník projeví zájem o úhradu nedoplatku ve splátkách, tak splátkový kalendář nabídneme.

Budete si za to něco účtovat?

Ne.

Bude záležet na tom, jak dlouho budou v režimu dodavatele poslední instance. Pokud například odběratel okamžitě odešel, dorazí mu finální vyúčtování za příslušnou spotřebu.

Ne. Ti, kteří z režimu DPI odešli do našich standardních ceníků nebo ceníků jiného dodavatele, rozpis záloh většinou nedostanou. Dostanou až konečné vyúčtování DPI, který zohlední jejich skutečnou spotřebu v režimu DPI – půjde tedy o spotřebu za několik týdnů. Samozřejmě budou případy, kdy zákazníci zahájili přechod z DPI těsně před rozesílkou záloh – těm zálohy samozřejmě přijdou.

Co mají tito zákazníci dělat?

Ideálně první zálohu zaplatit, následně proběhne finální vyúčtování, které vyhodnotí, zda zákazník obdrží přeplatek, nebo má nedoplatek.

Uzavřít smlouvu online