Informace pro zákazníky ČEZ Prodej jako dodavatele poslední instance

Dobrý den, vítáme Vás u ČEZ

Naprosto chápeme, že ukončení činnosti vašeho dodavatele energií vám přidělalo vrásky na čele a napadá vás mnoho otázek. Rádi bychom vás ujistili, že se nemusíte obávat přerušení dodávky energií. O vše se postupně postaráme. Jsme tu od toho, abychom vám v této situaci pomohli.

V TUTO CHVÍLI SE STÁVÁME VAŠÍM DODAVATELEM ELEKTŘINY, TZV. DODAVATELEM POSLEDNÍ INSTANCE. CO TO ZNAMENÁ?

Pokud váš současný dodavatel ukončil obchodování s elektřinou a přestal být schopen dodávat ji svým zákazníkům, zajistí vám dodávku energií automaticky ze zákona po dobu šesti měsíců tzv. dodavatel poslední instance. Pro dodávky elektřiny na distribučním území ČEZ Distribuce, a.s. jsme tímto dodavatelem my, ČEZ Prodej, a.s.

CO BUDE NÁSLEDOVAT?

V současné chvíli probíhá předávání údajů od původního dodavatele ke všem odběrným místům, která se k nám převádí. Z vaší strany teď není potřeba činit žádné kroky. Pokud to není nutné, vyhněte se prosím kontaktování naší zákaznické linky, ta je aktuálně plně vytížena.

Postupně každému zákazníkovi pošleme oznámení poštou, v některých případech SMS zprávou.

JAKOU BUDETE MÍT TEĎ CENU?

Jakmile budete převedeni k nám, bude vám účtována cena podle ceníků stanovených Energetickým regulačním úřadem, cena je odvozena od vaší distribuční sazby. Aktuální ceník naleznete zde:

Stáhnout

Pro obsluhu zákazníků dodavatele poslední instance jsme připravili speciální linku 800 111 300, na které budou pro vás k dispozici průběžně aktualizované nejdůležitější informace. S dotazy na převod prosím nekontaktujte zákaznickou linku ČEZ ani pobočky.

Jak je to s platbami záloh společnosti, která ukončila dodávky elektřiny?

V souladu s doporučením Energetického regulačního úřadu radíme platby za elektřinu okamžitě ukončit. Pokud máte nastavený trvalý příkaz nebo inkaso, zrušte ho prostřednictvím internetového bankovnictví nebo na pobočce vaší banky. Pokud využíváte SIPO platby, zajděte si na nejbližší pobočku České pošty a požádejte o vyřazení předepsané platby bývalému dodavateli.

  • Pro domácnosti: Zálohy původnímu dodavateli neplaťte. Vyčkejte, až vám zašleme nový plán záloh za dodávku poslední instance. Obdržíte ho v nejbližší době. V plánu záloh najdete novou výši záloh a detaily k provedení platby.
  • Pro podnikatele s roční fakturací: Zálohy původnímu dodavateli neplaťte. Vyčkejte, až vám zašleme nový plán záloh za dodávku poslední instance. Obdržíte ho v nejbližší době. V plánu záloh najdete novou výši záloh a detaily k provedení platby.
  • Pro podnikatele s měsíční fakturací: Tyto odběry jsou standardně bez záloh. Obdržíte od nás měsíční vyúčtování od zahájení dodávky dodavatele poslední instance.
  • Jsem velkoodběratel: Zálohy původnímu dodavateli neplaťte. Vyčkejte, až vám zašleme nový plán záloh za dodávku poslední instance. Obdržíte ho v nejbližší době. V plánu záloh najdete novou výši záloh a detaily k provedení platby.
  • Více informací najdete na stránkách Energetického regulačního úřadu.

Pozor na nové energošmejdy

Je velmi pravděpodobné, že současnou situaci, kdy stovky tisíc lidí budou v příštích měsících hledat nového dodavatele, zneužijí nejrůznější neseriózní subjekty (tzv. energošmejdi). Vidíme aktivitu stávajících energošmejdů i subjekty nově vznikající. Dejte si proto pozor na podezřele výhodné nabídky, různé pokoutně nabízené „tajné“ ceníky a na obchodníky, kteří vás přemlouvají k urychlenému jednání po telefonu, nebo se dokonce nestydí přijít až k vám domů, aby vás přesvědčili k podpisu nevýhodné smlouvy.

Chápeme, že vysoké ceny v režimu dodavatele poslední instance jsou nepříjemné, ale přesto doporučujeme výběru nového dodavatele věnovat čas, různé nabídky pečlivě porovnat a vše si rozmyslet. Je na místě zvážit nejen nabízenou cenu za dodávky, ale zaměřit se také na případné kličky ve smlouvě, různé skryté smluvní pokuty a další podivné podmínky obsažené v textu samotné smlouvy i v obchodních podmínkách a cenících. Samozřejmě doporučujeme zvážit, jakou má daný dodavatel pověst a pozici na trhu.

Časté otázky a odpovědi

Nemusíte dělat vůbec nic. V České republice funguje ze zákona záchranná síť takzvaných dodavatelů poslední instance, zřízená právě pro tyto situace. V případě, že váš dodavatel elektřiny ztratí schopnost dodávat vám nadále elektřinu nebo plyn, přebírá dodavatel poslední instance automaticky jeho zákazníky, kterým okamžitě energie začne dodávat.

Nemusíte tedy nikam volat ani nic zařizovat, elektřina vám bude fungovat bez přerušení i nadále. Záchranná síť dodavatelů poslední instance vám dává možnost a prostor si v klidu vybrat dodavatele nového. Můžete v ní zůstat maximálně půl roku, ale to je dostatek času na rozmyšlenou.

Dodavatelé poslední instance jsou v České republice na trhu s elektřinou tři: ČEZ Prodej, a.s., E.ON Energie, a.s., a Pražská energetika, a.s. Rozdělení zákazníků mezi dodavatele poslední instance probíhá podle distribučního území, na kterém se zákazník nachází. To znamená, že společnost ČEZ Prodej, a. s., je dodavatelem poslední instance pro oblast dodávky elektřiny na distribučním území ČEZ Distribuce, a. s.

DPI

(Dodavatelé poslední instance pro trh s elektřinou. Zdroj: ERÚ)

Pro úplnost dodáváme, že na trhu s plynem rovněž fungují tři dodavatelé poslední instance: E.ON Energie, a. s., Pražská plynárenská, a. s., a Innogy Energie, s r. o.

Dodavatel poslední instance má povinnost vás informovat o zahájení dodávek elektřiny, cenách a podmínkách dodávek.

Není to možné. Dodavatel poslední instance je určen rozhodnutím regulátora, tedy Energetického regulačního úřadu, na základě vašeho konkrétního distribučního místa. Je to z toho důvodu, aby dodavatel poslední instance mohl okamžitě zahájit dodávky energií a nedošlo k žádnému přerušení.

V režimu dodavatele poslední instance můžete být maximálně po dobu 6 měsíců. Budeme vás o tom informovat v oznámení, že jsme se stali vaším dodavatelem poslední instance.

Ne. Dodavatel poslední instance funguje pouze jako záchranná síť pro spotřebitele, jejichž dodavatel ukončil dodávky elektřiny a/nebo plynu. Zajišťuje dodávky energií pouze po nejnutnější dobu, maximálně po dobu šesti měsíců, během kterých má zákazník možnost vybrat si nového dodavatele.

Ne. Žádné závazky se do vztahu s dodavatelem poslední instance nepřevádějí. Nedoplatky či přeplatky musíte vyřešit s původním dodavatelem na základě s ním uzavřené smlouvy. Případně se obraťte na Energetický regulační úřad.

Smlouvu s takovou společností vypovídat nemusíte. Závazek dodávat elektřinu automaticky zaniká zahájením dodávky dodavatelem poslední instance.

Dodavatel poslední instance funguje v běžném režimu dodavatelů energie a po zákazníkovi požaduje platbu záloh za období, po které mu dodává elektřinu. Platby záloh budou zohledněny ve vyúčtování.

Podle informací Energetického regulačního úřadu mají společnosti skupiny Bohemia Energy entity podle zákona všem spotřebitelům provést mimořádné vyúčtování dodávky elektřiny a plynu. Doporučujeme zjistit lhůty pro provedení vyúčtování uvedené ve všeobecných obchodních podmínkách, pokud v této lhůtě vyúčtování neobdržíte, kontaktujte přímo svého původního dodavatele.

Původní dodavatel by vám měl přeplatky vrátit.

Každé odběrné místo bude mít svého dodavatele poslední instance podle distribučního území. Může se tak stát, že na různá odběrná místa vám bude uskutečňovat dodávku více dodavatelů poslední instance.

Nové platby si nastavíte podle plánu záloh, který v nejbližších dnech od dodavatele poslední instance obdržíte.

V podstatě okamžitě. Dodavatel poslední instance tu je jako záchranná síť, aby zákazníkům nebyly přerušeny dodávky a měli čas si nového dodavatele vybrat. Chápeme, že vysoké ceny v režimu dodavatele poslední instance jsou nepříjemné, ale přesto doporučujeme výběru nového dodavatele věnovat potřebný čas a různé nabídky pečlivě porovnat. Je pravděpodobné, že současnou situaci budou chtít zneužít nejrůznější neseriózní subjekty (takzvaní energošmejdi). Nabádáme proto k obezřetnosti zejména u nejrůznějších podezřele levných produktů, pokoutních nabídek „tajných ceníků“ přes telefon nebo dokonce při podomním prodeji. Je lepší si vše pečlivě rozmyslet.

Pokud jste zákazníkem jednoho z končících dodavatelů elektřiny a zároveň máte v odběrném místě připojenou výrobnu elektřiny, doporučujeme zajistit si nového vykupujícího obchodníka k nejbližšímu možnému datu. Pokud máte zájem o uzavření smlouvy na výkup přebytků za smluvní cenu se společností ČEZ Prodej, a.s., kontaktujte nás formou e-mailu na dodavatel@cez.cz.

V období, během něhož odebíráte energii od dodavatele poslední instance, můžete kdykoliv a bez sankcí uzavřít smlouvu s vámi vybraným dodavatelem elektřiny. Můžete oslovit přímo svého dodavatele poslední instance, nebo kteréhokoliv jiného dodavatele.

Veškeré informace o tom, jak funguje dodavatel poslední instance a co dělat, obdržíte brzy poštou.

Všechny smlouvy jsou platné. Pokud jste již v procesu převedení na nového dodavatele, nejprve se dostanete k dodavateli poslední instance a pak automaticky k vašemu novému dodavateli, ke kterému jste chtěli přejít.

Pokud je vaším novým dodavatelem ČEZ Prodej, a. s., nemusíte se o nic starat. Dodávka poslední instance se vás nebude týkat vůbec, nebo jen po časově velmi omezenou dobu nezbytnou k zahájení dodávky na základě uzavřené smlouvy.

Všichni naši pracovníci nyní dělají maximum, abychom vám zajistili dodávky elektřiny. Prosím, nevolejte nám. Spojíme se s vámi sami.

Ano. Jsme na to připraveni a nikdo se nemusí bát, že by zůstal bez proudu. Staráme se o téměř tři miliony zákazníků, kteří jsou s námi spokojeni. Zvládneme i tento nápor.

Chápeme, že pro mnohé z vás je nynější situace nepříjemná a chtěli byste ji co nejdříve vyřešit. Přesto vás prosíme o strpení. Dodávky elektřiny vám zajistíme automaticky a bez přerušení, není tedy potřeba nyní někam volat nebo chodit. V nejbližší době se vám sami ozveme, abychom se domluvili na dalším postupu.

V rámci vzájemné ochrany při návštěvě pobočky vás prosíme o dodržování následujících pravidel

Mějte zakrytá
ústa a nos
respirátorem nebo
nanorouškou

Při čekání dodržujte odstup 2 metry

Při kýchání a kašlání si zakrývejte ústa kapesníkem nebo paží

Upozornění

Zákaznická centra jsou pro vás otevřená. Vyřešíte na nich i požadavky týkající se distributorů energií. V seznamu poboček je poznáte podle názvu „Zákaznické centrum“ nebo „Kontaktní místo“.

Vybrané požadavky můžete řešit online. Z pohodlí svého domova vyřídíte například nahlášení samoodečtu, změnu záloh, adresy nebo způsobu platby, vrácení přeplatku a mnoho dalších věcí spojených s vaší smlouvou.


Více informací

Pro informace o síti pokračujte zde
Pro informace o službách internetu od ČEZ pokračujte zde

 

AKTUÁLNÍ INFORMACE pro zákazníky končících dodavatelů elektřiny

Nemusíte se bát o dodávky elektřiny. Pokud má váš dodavatel problémy, postaráme se o vás bez toho, aniž byste museli kontaktovat naše call centra nebo pobočky. ČEZ je součástí záchranné sítě vytvořené právě pro případ selhání dodavatelů energií. Jsme připraveni plnit roli dodavatele poslední instance. Všichni naši pracovníci proto nyní dělají maximum, abychom vám zajistili dodávky elektřiny. Prosím, nevolejte nám. Spojíme se s vámi sami.

ČEZ je na úkol dodavatele poslední instance dobře připraven. Jsme stabilní a zodpovědná společnost. Naši zákazníci ani zákazníci přicházející od jiných konkurenčních společností se nemusejí obávat, že se ocitnou bez dodávek elektřiny.

Jsme s vámi.

Skupina ČEZ

Více informací